۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
نکات مهم حمل کالای خطرناک

در میان تمامی کالاها و محصولاتی که در سراسر دنیا جابجا می‌شود، کالاهای خطرناک جایگاه ویژه‌ای دارند. حمل کالای خطرناک در شرایط ویژه و با سرویس و خدمات خاصی انجام می‌گیرد. این شرایط و نوع خدمات معمولا توسط قوانین و مقررات بین‌المللی تعیین می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به بررسی این قوانین و نکات مهم حمل کالای خطرناک بپردازیم.

کالای خطرناک

کالای خطرناک شرایط متمایزی نسبت به سایر کالاها و محصولات عادی دارد. معمولا به آن دسته از محصولات یا کالاهای شیمیایی، اشتعال‌زا، منفجره و حساسی که نیاز به مراقبت بیشتری در زمان حمل‌ونقل دارد، کالای خطرناک گفته می‌شود. این نوع کالا برای حمل‌ونقل نیاز به بسته‌بندی و فضای متمایزی برای نگهداری در وسیله نقلیه دارد. از جمله انواع کالاهای خطرناک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مواد منفجره
  • باروت
  • ترکیبات نیتراتی
  • ترکیبات نیتروژنی
  • ترکیبات کلرورها
  • سوزاننده ها
  • مهمات
  • مواد آتش زا
  • مواد منفجره رادیولوژیکی
  • پودر فلزات

این نوع کالاهای خطرناک را نمی‌توان به راحتی و توسط هر نوع وسیله نقلیه یا حمل بار معمولی جابجا کرد. برخی از این کالاها در مجاورت گرما و حرارت ممکن است شعله‌ور یا منفجر شوند. یا اینکه خطر نشتی برخی کالاهای خطرناک وجود دارد.  از این رو باید در زمان حمل در محفظه‌ها یا کانتینرهای به‌خصوص حمل شوند.

شرایط حمل کالای خطرناک

شرایط حمل کالای خطرناک

شرایط حمل کالای خطرناک متفاوت از حمل کالا و محصولات معمولی است. شرکت‌های حمل‌ونقل معمولا از خدمات ویژه‌ای برای حمل کالای خطرناک استفاده می‌کنند. معمولا از پروازهای مستقیم و سریع، بارچینی و بسته‌بندی مناسب و همچنین هماهنگی با هواپیماهای باربری یا مسافربری استفاده می‌شود.

نوع بسته‌بندی کالای خطرناک باید مطابق ضوابط بین‌المللی حمل بار انجام شود. این نوع بسته‌بندی باید دارای کیفیت بالایی باشد تا از نشت بار در شرایط خاص مثل تغییرات دما، رطوبت یا تحت فشار و ارتعاش جلوگیری شود.

برای حمل کالای خطرناک معمولا از کانتینر جداگانه در حمل‌ونقل زمینی و دریایی و هواپیمای باربری در حمل هوایی استفاده می‌شود. با این حال، در شرایطی هم ممکن است کالای خطرناک توسط هواپیمای مسافربری هم جابجا شود.

خدمات حمل کالای خطرناک

شرکت‌های حمل‌ونقل به‌خصوص شرکت‌های بین‌المللی برای حمل کالای خطرناک خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهند. این سرویس‌ها و خدمات حمل کالای خطرناک برای تضمین حمل ایمن بار و همچنین سلامتی وسیله نقلیه و سرنشینان احتمالی است. یکی از انواع خدماتی که توسط شرکت‌های حمل‌ونقل برای حمل کالای خطرناک ارائه می‌شود پست اکسپرس یا همان ارسال سریع‌السیر کالاست. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزیت این نوع خدمات حمل فوری و امن کالای خطرناک است. شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی ستاره آبی دریا از جمله شرکت‌هایی است که خدمات پست اکسپرس یا پیشتاز در ارسال کالای خطرناک را به مشتریان خود عرضه می‌کند. این شرکت از انوع روش‌های حمل‌ونقل دریایی، زمینی و هوایی برای ارسال کالا و بار بهره می‌گیرد.

حمل هوایی کالای خطرناک

حمل و نقل هوایی کالای خطرناک یکی از انواع روش‌های حمل مورد استفاده شرکت‌های حمل‌ونقل است. معمولا از حمل هوایی برای خدمات و سرویس‌های خاصی مثل پست اکسپرس کالای خطرناک استفاده می‌شود. این روش معمولا توسط هواپیماهای حمل بار انجام می‌گیرد. حمل هوایی جزو سریع‌ترین و مطمئن‌ترین شیوه‌های حمل کالا و بار است. بسته‌بندی‌ مخصوص کالاهای خطرناک معمولا در هوایپماهای مسافربری در بخشی جداگانه از سایر کالاها جا داده می‌شود.

شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی ستاره آبی دریا با دارا بودن دفاتر فعال در کشورهای مختلف خدمات حمل‌ونقل هوایی را برای حمل کالای خطرناک ارائه می‌دهد. این شرکت در کشورهای چین و امارات متحده عربی دارای دفتر خدماتی بوده و ارسال اکسپرس کالا و بار خطرناک را به طور مستقیم یا غیرمستقیم به سراسر نقاط دنیا انجام می‌دهد.

حمل زمینی کالای خطرناک

یکی دیگر از روش‌های حمل کالا و بار حمل زمینی است. البته حمل زمینی کالای خطرناک نسبت به سایر روش‌های حمل‌ونقل کمتر انجام می‌گیرد. معمولا در حمل کالای خطرناک روش‌های حمل و نقل دریایی و هوایی اولویت بالاتری دارند. در روش حمل‌ زمینی کالای خطرناک معمولا از کانتینرهای مخصوص و ایمن استفاده می‌شود. مزیت حمل ونقل زمینی نسبت به سایر روش‌ها از جمله حمل‌ونقل هوایی هزینه مناسب آن است. به‌خصوص در مقایسه با حمل هوایی که تقریبا جزو پرهزینه‌ترین روش‌های حمل کالای خطرناک است.

نکات مهم حمل کالای خطرناک

توجه به نکات مهم حمل کالای خطرناک

در حمل کالای خطرناک فارغ از روش حمل باید به یک سری نکات مهم توجه ویژه‌ای شود. این نکات مربوط به نوع کالای خطرناک، شیوه حمل کالا، مقررات مربوط و همچنین نحوه ارائه خدمات است. این نکات مربوط به قوانین و مقررات مشترک بین‌المللی است که توسط تمامی شرکت‌های حمل‌ونقل جهان پذیرفته می‌شود. از جمله نکات مهم حمل کالای خطرناک عبارتند از:

  • استفاده از ظرف مناسب و مطابق با استاندارد بین المللی برای حمل کالای خطرناک
  • رعایت دقیق محدودیت مقدار کالای خطرناک در هر بسته بندی
  • رعایت دستورالعمل های مربوط به بسته بندی
  • استفاده از مواد جاذب و نشت گیر برای جلوگیری از نشت کالای خطرناک
  • علامت گذاری و برچسب گذاری سطوح خارجی بسته ها برای تشخیص در زمان بارگیری و انتقال
  • تهیه اسناد و مدارک لازم برای حمل کالای خطرناک
  • جداسازی کالاهای خطرناک ناسازگار
  • جلوگیری از حمل کالاهای خطرناکی که با هواپیمای باری و یا مسافری ممنوع است.

توجه به این نکات مهم حمل بار خطرناک تضمین کننده امنیت و سلامت بار و همچنین عوامل ارائه دهنده خدمات است. تمامی شرکت‌های حمل‌ونقل تراز اول دنیا توجه خاصی به این نکات مهم دارند.

خدمات شرکت حمل ونقل بین‌المللی ستاره آبی دریا

شرکت حمل و نقل ستاره آبی دریا به عنوان یکی از شرکت‌های باتجربه و معتبر در زمینه حمل کالای خطرناک سرویس‌های ویژه‌ای برای ارائه دارد. این شرکت با تکیه به تجربه خود در سالیان دراز و با ارائه به‌روزترین خدمات حمل‌ونقل و پست اکسپرس کالا را در سریع‌ترین زمان به مقصد می‌رساند. شرایط و نوع خدمات مربوط به حمل کالای خطرناک در شرکت ستاره آبی دریا مطابق با استانداردها و قوانین بین‌المللی انجام می‌شود. پروازهای مستقیم به مقصد، بهره‌گیری از هواپیماهای باربری اختصاصی، هماهنگی با بنادر کشتیرانی و حمل‌ونقل دریایی از جمله خدمات این شرکت در زمینه حمل کالای خطرناک است.

کد خبر 249802

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =