مهاجرت پزشکی به انگلستان (شرایط و هزینه)

پزشکی یکی از انتخاب‌های محبوب میان محصلان است و از مهم‌ترین کارهایی که برای دستیابی به این انتخاب خود انجام می‌دهند، مهاجرت تحصیلی است. انگلستان از مقاصد مهم متقاضیان پزشکی به شمار می‌آید و دلیل انتخاب آن نیز وجود دانشگاه‌های بزرگ و شناخته شده در این کشور و سیستم آموزشی حرفه‌ای آن است. برای اینکه بتوانید در کنار دیگر متقاضیان بهتر عمل کنید و از دانشگاه‌های انگلیس پذیرش بگیرید، باید بدانید که شرایط ورود به این دانشگاه‌ها چیست. در ادامه درباره شرایط مهاجرت به انگلیس برای تحصیل در رشته پزشکی صحبت خواهیم کرد.

تحصیل پزشکی در انگلیس

اگر به دنبال کسب تجربه بین‌الملل، قرار گرفتن در معرض آموزش پزشکی طبق استاندارد جهانی، یا آشنایی عملی با برخی از هیجان‌انگیزترین فناوری‌های پزشکی جهان هستید، به تحصیل پزشکی در انگلیس فکر کنید.

انگلستان یک مقصد محبوب برای تحصیل در خارج از کشور در بسیاری از رشته‌ها است و برای دانشجویان پزشکی که به دنبال تجربه و کسب مهارت هستند و همچنین در زبان انگلیسی مهارت دارند، چیزهای زیادی برای ارائه دارد.

سالانه تعداد بسیار زیادی، متقاضی تحصیل در رشته‌های پزشکی در دانشگاه‌های مطرح انگلستان هستند اما به دلیل رقابت بسیار زیاد در این دانشگاه‌ها، تعداد کمی از آنها موفق به اخذ پذیرش می‌شوند. اما تا زمانی که ذهن خود را برای پزشک شدن و قبولی آماده کرده باشید، می‌توانید خود را در بهترین دانشگاه های پزشکی در انگلستان تصور کنید.

انگلستان یکی از بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی در اروپا می‌باشد که دلیل آن نیز مدرک معتبری است که به دانشجویان فارغ‌التحصیل ارائه می‌دهد. این مدرک در تمام اروپا، آمریکا و کانادا اعتبار دارد و با تحصیل در دانشگاه‌های انگلیس می‌توانید برای کار در هر کشوری اقدام کنید.

تحصیل پزشکی در اکثر دانشگاه‌های انگلیس یک دوره پنج ساله خواهد بود که شامل دو سال مطالعات پیش بالینی و به دنبال آن سه سال مطالعات بالینی بسته به ساختار رشته است. در پایان دوره، دانشجویانی که استانداردهای سخت‌گیرانه دانشگاه خود را برآورده کرده باشند، با مدرک لیسانس پزشکی فارغ‌التحصیل می‌شوند که معمولاً در بریتانیا به اختصار MBBS یا MBChB خوانده می‌شود. در این مرحله، فارغ‌التحصیلان هنوز پزشک نیستند، زیرا آنها فقط در شورای پزشکی عمومی (GMC) ثبت‌نام موقت دارند و باید برنامه تحصیلی پایه خود را تکمیل کنند تا بتوانند مدرک پزشکی برای کار در بیمارستان‌ها و مطب را دریافت کنند.

الزامات تحصیل پزشکی در انگلیس

اکثر دانشکده‌های پزشکی انگلیس دارای شرط سنی حداقل 17 یا 18 سال هستند، در حالی که برخی از آنها اصلاً این شرط را ندارند. بنابراین درخواست و اقدام برای پذیرش در دانشگاه‌های انگلیس قبل از اتمام دوره دبیرستان عملا امکان پذیر نیست.

در حالی که برخی از دانشگاه‌ها مانند Exeter عملکرد تحصیلی را در اولویت قرار می‌دهند، برخی دیگر بیشتر به جنبه‌های دیگر درخواست شما مانند بیانیه شخصی، نتایج آزمون UCAT یا BMAT یا عملکرد متقاضی در مصاحبه متکی هستند.

برای پذیرش در تمام دانشکده‌های پزشکی انگلستان، توصیه می‌شود در رشته‌های شیمی، زیست‌شناسی و ریاضیات یا فیزیک قوی باشید و نمرات خوبی کسب کرده باشید. بسیاری از دانشگاه‌ها سطح مورد قبول در این دروس را A در نظر گرفته‌اند. اگر در این دروس نمرات قابل قبولی ندارید، این امکان برای شما فراهم است تا در برخی از دانشگاه‌ها در کلاس‌های پیش‌نیاز شرکت کنید تا بتوانید خود را به سطح مورد قبول برسانید. این کلاس‌های معمولا یک سال طول خواهد کشید.

برخی دانشگاه‌ها برای دانشجویان غیربومی ممکن است آزمون‌های سنجش و مصاحبه‌هایی برای ارزیابی سطح زبان برگزار کنند. الزامات زبان انگلیسی از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است، اما برخی از این دانشگاه‌ها به جای مدرک آیلتس و تافل نتایج IB و GCSE را نیز می‌پذیرند. در غیر این صورت، معمولاً حداقل نمره آیلتس 7.0-7.5 یا نمره تافل 100 برای پذیرش در دانشگاه‌های انگلیس لازم است.

UCAT و BMAT چیست؟

UCAT مخفف University Clinical Aptitude Test است و در مجموع، 26 دانشگاه بریتانیا از UCAT برای پذیرش استفاده می‌کنند که این آزمون را به یک آزمون مهم برای دانشجویان پزشکی تبدیل می‌کند. این آزمون به صورت رایانه‌ای برگزار می‌شود و داوطلبان را بر اساس پنج معیار ارزیابی می‌کند:

· استدلال کلامی

· تصمیم گیری

· استدلال کمی

· استدلال انتزاعی

· قضاوت موقعیتی

بسیاری این آزمون را در میان آزمون‌های سخت پزشکی می‌دانند، اما بسیاری از دانش‌آموزانی که در آزمون UCAT شرکت کرده بودند، تمرین در آزمون‌های هوشی زمان‌بندی‌شده را برای قبولی بسیار مفید اعلام کرده‌اند.

دانش آموزانی که مایل به شرکت در UCAT هستند باید این کار را در یک مرکز رسمی انجام دهند. ثبت‌نام برای UCAT از اوایل ماه می آغاز می‌شود و آزمون را می‌توان بین جولای تا اکتبر هر سال انجام داد. توصیه می‌شود قبل از ثبت‌نام در آزمون به خوبی خود را برای سوالات آن آماده کنید و در صورت لزوم در آزمون‌های BMAT شرکت کنید. هزینه آزمون UCAT حدود 115 پوند برای متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا است.

آزمون پذیرش پزشکی بیومدیکال یا BMAT یک آزمون کتبی است که توسط هشت دانشکده پزشکی در بریتانیا از جمله Oxbridge و UCL استفاده می‌شود. BMAT دارای سه مؤلفه است که دانش آموزان را از نظر استعداد و مهارت آزمایش می‌کند.

آزمون پذیرش دانشکده‌های پزشکی برای فارغ‌التحصیلان، یا GAMSAT، نیز یک آزمون استعداد است، اما این آزمون فقط برای ورودی مقطع تحصیلات تکمیلی کارایی دارد. دانشجویانی که از قبل دارای مدرک لیسانس هستند و می‌خواهند در رشته پزشکی تخصص دریافت کنند، در این آزمون شرکت می‌کنند.

هزینه تحصیل پزشکی در انگلیس

قبل از تصمیم برای تحصیل پزشکی در انگلیس، باید در مورد هزینه و بودجه بسیار فکر کنید و خود را برای هزینه آماده کنید. حتی قبل از شروع تحصیل، درخواست پذیرش، آزمون‌ها و درخواست ویزا حدود 760 پوند هزینه دارد. حتما در مورد هزینه‌های تحصیل و هزینه‌های زندگی تحقیق کنید، زیرا مکان‌هایی مانند لندن هزینه‌های زندگی ماهانه بسیار بالایی دارند.

با اینکه هزینه تحصیل و زندگی در انگلیس بالا است، اما این امکان برای شما فراهم است که سراغ بورسیه تحصیلی نیز بروید. حتی این امکان برای دانشجویان فراهم است که با تلاش بیشتر و کسب نمرات و نتایج عالی از کمک هزینه تحصیل بهره‌مند شوند. برخی از مهم‌ترین بورسیه‌های انگلیس عبارت‌اند از:

· بورسیه‌های Chevening

· بورسیه Euraxess (بورسیه تحقیقاتی)

· بورسیه‌های مشترک المنافع (فقط تحصیلات تکمیلی)

· کمک‌های مالی انجمن سلطنتی

· بورسیه دانشگاه کمبریج

· بورسیه دانشگاه آکسفورد

· بورسیه امپریال کالج لندن

· بورسیه کینگز کالج لندن

· بورسیه دانشگاه کالج لندن

دانشگاه‌های مطرح انگلیس برای تحصیل پزشکی

دانشکده‌های پزشکی بریتانیا محیطی عالی و استاندارد برای تحصیل پزشکی ارائه می‌دهند و از آخرین امکانات پزشکی برای آموزش استفاده می‌کنند. مهم‌ترین و معتبرترین این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از:

· دانشگاه آکسفورد

· امپریال کالج لندن

· دانشگاه کمبریج

· دانشگاه کالج لندن (UCL)

· کینگز کالج لندن

· دانشگاه ادینبرگ

· دانشگاه گلاسکو

· دانشگاه منچستر

· دانشگاه بریستول

· دانشگاه کوئین مری لندن

برای شروع تحصیل پزشکی در انگلستان آماده‌اید؟

در بریتانیا، می‌توانید از بین بیش از 60 تخصص پزشکی، یکی را برای تحصیل انتخاب کنید. برخی از محبوب‌ترین‌ها عبارت‌اند از:

· عمومی

· دندانپزشکی

· داروسازی

· متخصص بیهوشی

· جراح

· روان‌پزشکی

· رادیولوژی

· پاتولوژی

هنگامی که تخصص خود را انتخاب کردید، می‌توانید برای پذیرش در دانشگاه‌های انگلیس اقدام کنید. فراموش نکنید که برای پزشک موفق شدن نیاز است که مدام خود را درباره این علم به روز نگه دارید. تجربه نیز در موفقیت بسیار اهمیت دارد و شما می‌توانید در آموزش‌های دانشگاه‌ها این تجربه را به دست آورید.

کد خبر 249783

برچسب‌ها