فرهنگ غنی مردم اورامانات باید حفظ شود

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان روانسر یکی از شاخص ها و برندهای اصیل منطقه اورامانات که در ثبت جهانی شدن آن تاثیر مهمی داشته را آداب و رسوم و فرهنگ غنی مردم این منطقه عنوان کرد.   

سیف الله رنجبر بااشاره به ثبت جهانی اورامانات، اظهارکرد: این منطقه تا پیش از ثبت جهانی جایگاه خوبی در گردشگری ایران پیدا کرده بود، اما اکنون که ثبت جهانی شده اهمیت آن دو چندان شده است.

وی تصریح کرد: طی سالهای گذشته این منطقه به محلی برای حضور خیل زیادی از گردشگران از اقصاء نقاط کشور تبدیل شده، اما از این پس باید حضور گردشگران خارجی هم رقم بخورد.

رئیس میراث فرهنگی روانسر یکی از مهمترین شاخص های ثبت جهانی اورامانات را فرهنگ و آداب و رسوم حاکم بر آن دانست و گفت: قطعا یکی از عوامل مهمی که جذب گردشگران به این منطقه را در پی دارد، وجود همین آداب و رسوم و فرهنگ غنی مردم این منطقه است که باید آن را حفظ کنیم.

وی اعلام کرد: در این راستا، باید آموزش هایی را به مردم محلی بدهیم تا متاثر از فرهنگ گردشگرانی که به منطقه می آیند نشوند و همچنان بر فرهنگ غنی خود باقی بمانند، چراکه اگر این فرهنگ تغییر پیداکند، اورامانات هم به مرور جایگاه خود را در گردشگری از دست خواهد داد.

 رنجبر ادامه داد: باید با تبلیغاتی که روی فرهنگ و آداب و رسوم منطقه داریم، شرایط را بگونه ای رقم بزنیم که گردشگرانی که به منطقه می آیند، سفیران و مبلغانی برای ترویج این فرهنگ باشند.

وی به جایگاه نوع معماری منطقه اورامانات در ثبت جهانی آن هم اشاره کرد و گفت: هرچند درحال حاضر در اکثر روستاهای این منطقه نوع معماری اصیل و سنتی حفظ شده، اما اجرای برخی طرح ها همچون طرح هادی طی سالهای گذشته لطماتی را هم به این نوع از معماری در برخی از روستاها وارد کرده است.

رئیس میراث فرهنگی روانسر یادآور شد: فرمانداری شهرستان ها، بنیاد مسکن، دهیاری ها، میراث فرهنگی، شورای روستاها و ... باید با هم تعامل داشته باشند که نوع معماری اصیل این منطقه از بین نرود و در مقابل مشوق هایی در نظر بگیرند تا این بافت ها احیاء شود.

وی افزود: به نظر می رسد می توان الگوی خاص معماری منطقه اورامانات در اختیار مردم این منطقه قرار داد تا اگر برنامه ای برای ساخت و ساز دارند، منطق با آن الگو اقدام به ساخت بنای خود کنند.

رنجبر در ادامه با اشاره به برخی مشکلات زیرساختی در منطقه اورامانات برای حضور گردشگران، افزود: متاسفانه وضعیت فعلی زیرساخت های این منطقه مناسب نیست  و اگر بخواهیم جذب گردشگران خارجی را هم در آن داشته باشیم، باید به سمت تقویت این زیرساخت ها برویم.

کد خبر 249743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =