۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
کندانسور و انواع آن

کندانسور ها کاربرد فراوانی در زندگی روزمره ما دارند و در بخش های مختلف صنعت مورد استفاده قرار میگیرند که دامنه کاربرد بسیار گسترده ای دارند و در اینجا قصد داریم در رابطه با کندانسور های مورد استفاده در سیستم های برودتی و انواع آن صحبت کنیم تا با این دسته از تجهیزات بیشتر آشنا شوید.

کندانسور چیست ؟

کندانسور یک مبدل حرارتی می باشد که در سیستم های برودتی وظیفه انتقال حرارت گاز مبرد به محیط بیرون و تبدیل آن به مایع را بر عهده دارد نحوه قرار گیری کندانسور در سیستم های برودتی به صورت زیر می باشد.

مبرد ابتدا درون کمپرسور بر اثر فشار متراکم و داغ می شود و سپس به سمت کندانسور منتقل می شود که در این مرحله گاز حرارت خود را از دست می دهد و به دلیل فشار بالایی که دارد به مایع تبدیل می شود و فشار آن کاهش می یابد و سپس با عبور از شیر انبساط فشار آن افت شدیدتری می کند و وارد اواپراتور می شود که در این مرحله به دلیل فشار بسیار پایین تمایل به تبخیر شدن دارد و با جذب گرما از محیط اطراف خود مجدد به گاز تبدیل می شود و چرخه ادامه می یابد.

پس متوجه شدید که کندانسور به زبان ساده یک خنک کننده می باشد و حال برای اینکه با ساختار آن آشنا شوید باید مدل های مختلف آن را بشناسید به این دلیل که هر مدل ساختار متفاوتی دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه این دستگاه می توانید به صفحه خرید کندانسور مراجعه نمایید تا مطالعه کاملی در این زمینه داشته باشید و همچنین می توانید از مشاوره تخصصی رایگان ارائه شده در صفحه ذکر شده بهره ببرید.

انواع کندانسور

  • کندانسور هوایی ( کندانسور هوا خنک)
    • هوایی با جریان طبیعی ( بدون فن)
    • هوایی با جریان اجباری ( فن دار )
  • کندانسور آبی ( کندانسور آب خنک)
    • پوسته و لوله
    • لوله ای دوبل
    • پوسته و کویل مارپیچ
  • کندانسور تبخیری 

کندانسور هوایی

کندانسور هوایی همانطور که از اسم آن مشخص است برای خنک سازی گاز مبرد از گردش هوا استفاده می کند و حرارت آن را به محیط اطراف منتقل می کند و ساخت این دستگاه به شکل های مختلفی انجام می شود که کاربردهای متفاوتی دارد.

این دستگاه معمولا تشکیل شده از چندین ردیف لوله که بر روی آن فین قرار گرفته است تا سطح تماس با هوا افزایش یابد معمولا آلیاژ استفاده شده برای ساخت لوله ها مس و فین ها از آلومینیوم می باشد مس ضریب انتقال حرارتی بالایی دارد که می تواند حرارت را سریع به فین ها منتقل کند.

در ساخت این دستگاه می توان از آلیاژ های مختلفی استفاده نمود به عنوان مثال در سیستم های برودتی آمونیاکی باید از لوله های استیل استفاده نمود به این دلیل که آمونیاک مس را از بین می برد و نمی توان از مس که ضریب انتقال حرارت بیشتری دارد استفاده نمود و یا در مناطق با آب هوای گرم و مرطوب از کندانسور گلدن فین ( Golden Fin ) استفاده می کنند که مقاومت و طول عمر بیشتری در شرایط آب و هوایی سخت دارند اما ضریب انتقال حرارت پایین تری دارند.

کندانسور های هوایی نسبت به مدل های دیگر در شرایط آب و هوایی معتدل طول عمر بالایی دارند و همچنین هزینه تعمیر و نگهداری پایینی دارند اما هزینه خرید اولیه آن ها کمی بیشتر از دیگر مدل ها می باشد و در مدل های فن دار مصرف انرژی بالایی دارد.

کندانسور هوایی بدون فن

طراحی و ساخت این کندانسور به صورت های مختلفی انجام می شود و نحوه عملکرد این دستگاه به این صورت می باشد که کویل به صورت مداوم حرارت خود را بر اثر برخورد طبیعی هوا به محیط اطراف خود منتقل می کند و هوای اطراف کویل پس از گرم شدن سبک شده و به سمت بالا حرکت می کند و سپس هوای خنک و تازه جای آن را میگیرد تا عملیات خنک سازی مبرد انجام شود.

جریان طبیعی هوا که بر اساس قوانین ترمودینامیکی انجام می شود باعث خنک سازی کویل یا در اصل مبرد می شود و این نوع دستگاه در سیستم های برودتی کوچک کاربرد دارد و در سیستم های برودتی صنعتی و بزرگ کاربرد ندارد.

کندانسور هوایی فن دار

این مدل کندانسور در ظرفیت های متنوعی طراحی و تولید می شود و در سیستم های برودتی خانگی، تجاری، صنعتی و بسیار بزرگ کاربرد دارد.

ساختار کویل این دستگاه به این صورت می باشد که فین ها با فاصله بسیار کمی از یکدیگر قرار گرفته اند و فن ها به صورت دمنده یا مکنده بر روی آن نصب می شوند تا جریان هوا را به سرعت از روی کویل ها عبور دهند تا دائم هوای خنک در میان کویل قرار داشته باشد و با افزایش سطح تماس و افزایش اختلاف دما میان کویل و هوا انتقال حرارت را افزایش دهیم تا ظرفیت دستگاه افزایش یابد.

کندانسور آبی یا آب خنک

در ساختار این کندانسور از آب برای خنک سازی مبرد استفاده می شود که در نتیجه ضریب انتقال حرارت بیشتری نسبت به مدل های هوایی دارد و همچنین مصرف انرژی این دستگاه بسیار پایین می باشد ولی مشکلی که وجود دارد استفاده از آب در سیستم خنک سازی به دلیل رسوب گذاری و دیگر مشکلاتی که آب به وجود می آورد عمر این دستگاه زیاد نمی باشد و هزینه تعمیر و نگهداری بالایی دارد.

کندانسور آبی پوسته و کویل مارپیچ

در ساختار این مدل از یک کویل مارپیچ استفاده شده است که درون یک پوسته استوانه ای قرار دارد و مایع خنک کننده در کویل مارپیچ و مبرد در پوسته جریان دارد که با برخورد گاز به کویل گرما خود را به مایع درون آن منتقل می کند و خنک می شود.

کندانسور لوله ای دوبل

ساختار این مدل به این صورت می باشد که یک لوله درون لوله دیگری قرار گرفته است و مایع خنک کننده درون لوله داخلی می باشد و مبرد در لایه بیرونی آن در جریان می باشد که با برخورد گاز به دیواره لوله داخلی گرمای خود را به مایع داخل آن منتقل می کند و همچنین بخشی از حرارت خود را از طریق دیواره لوله بیرونی به هوا منتقل می کند.

کندانسور پوسته و لوله ( Shell and Tube condenser ) 

این سری از کندانسورها نسبت به دو مدل آبی دیگر بسیار کاربردی می باشد و در حال حاضر این مدل مورد استفاده قرار میگیرد به این دلیل که راندمان بالایی دارد و مشکلات مدل های قبلی را ندارد.

در ساختار این دستگاه لوله ها به صورت موازی درون پوسته قرار میگیرند که مایع خنک کننده در آن جریان دارد و مبرد وارد پوسته شده و با برخورد به این لوله ها گرما خود را به مایع درون آن منتقل می کند تا خنک شده و به صورت مایع خارج شود.

کندانسور پوسته و لوله خود در مدل های مختفی طراحی و تولید می شود که می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه کندانسور آبی مراجعه نمایید.

کندانسور تبخیری 

در ساختار این دستگاه از آب و هوا به صورت همزمان برای خنک سازی گاز مبرد استفاده می شود به این صورت که آب توسط نازل هایی بر روی کویل پاشیده می شود و از سمت دیگر هوا توسط فن ها وارد کویل شده و باعث می شود که قطرات آب که گرمای کویل را دریافت کرده اند به سرعت تبخیر و از دستگاه خارج شوند.

فن های این دستگاه در جایی قرار دارند که از آب و بخار آب در امان هستند و مشکلی برای آنها پیش نمی آید و همچنین آب باقی مانده روی کویل در پایین دستگاه جمع آوری می شود و مجدد مورد استفاده قرار میگیرد.

قیمت کندانسور

قیمت کندانسور ها بر اساس ظرفیت، مدل، نوع آلیاژ های استفاده شده، تکنولوژی ساخت متفاوت می باشد و شما می توانید برای انتخاب مناسب دستگاه ابتدا از مشاوره رایگان صنایع برودتی نوری استفاده نمایید و سپس استعلام قیمت آن را از همان شرکت دریافت نمایید.

جهت دریافت مشاوره فنی تخصصی رایگان صنایع برودتی نوری را در گوگل جستجو نمایید و در وبسایت این شرکت شماره کارشناسان فنی آن درج شده که آماده خدمت رسانی به شما می باشند.

اواپراتور، کمپرسور و کندانسور از بخش های اصلی سیستم های برودتی می باشند که در اینجا با یکی از آنها آشنا شدین و می توانید برای دریافت اطلاعات در رابطه با اواپراتور ها که ساختار تقریبا مشابهی دارند به صفحه اواپراتور مراجعه نمایید.

کد خبر 249738