چگونه هنگام کار از ایمن بودن پاهای خود در امان بمانیم

بسیاری مواقع در محیط‌های کاری افراد دچار مشکلاتی مانند لفزش پا، سُر خوردن روی زمین، خورده شدن کفش توسط مواد شیمیایی و نفوذ مواد شیمایی به درون کفش، افتادن اجسام سنگین روی پا، بریده شدن کفش توسط اجسام برنده، سوختن کفش در حرارت بالا، چسبیدن کفش به سطح چسبنده و همچنین پارگی کفش می‌شوند. وجود این مشکلات انجام کار را سخت نموده و از سرعت پیشبرد کار می کاهد.

لذا برای جلوگیری از بروز این مشکلات از کفش ایمنی استفاده می‌شود. کفش ایمنی در انواع مختلف تولید شده است و با شرایط مختلف کاری سازگار است. به همین دلیل از جمله لوازم ایمنی مربوط به محیط کفش ایمنی است که وظیفه حفاظت و افزایش ایمنی در محیط کار را بر عهده دارد.

کفش ایمنی نوعی کفش است که برای جلوگیری از آسیب به پاها در محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. موادی از جنس‌های خاص مانند کامپوزیت یا پلی یورتان را به عنوان رویه و زیره این کفش‌ها قرار می‌دهند تا در محیط‌های کاری قابلیت استفاده داشته باشند.

نداشتن این پوتین‌های ایمنی سبب کاهش امنیت محیط کار می‌شود و ممکن است آسیب‌های بسیاری متوجه شما شود. به طور مثال در محیط‌های کاری که دارای سطح لغزنده هستند و هر لحظه ممکن است اپراتور سُر خورده و به زمین بیوفتد از کفش ایمنی ضد لغزش برای سطوح لغزنده استفاده می‌شود. این کفش‌ها دارای کفی ضد لفزش بوده و رویه از چرم طبیعی و چرم مصنوعی دارد و سر پنجه‌ای فولادی در ان فرار گرفته است. به همین دلیل به خوبی از پاهای شما محافظت می‌کنند و باعث عدم لغزش پا می‌شود. برای هر نوع شرایط محیطی یک نوع کفش ایمنی وجود دارد که با تهیه آن می‌توانید از بروز مشکل و خسارات محیط کار بکاهید.

چرا باید از کفش ایمنی استفاده شود؟

کفش ایمنی یکی از ملزومات ایمنی در محل کار است که همه باید ملزم به رعایت و استفاده از ان باشند.

در محل‌های ساختمان‌سازی، کارخانه‌جات صنعتی اعم از ماشین کاری، تراشکاری، جوشکاری، ذوب آهن و... که کارفرمایان و کارگران با اشیای سنگین، تیز و برنده و مواد داغ و مذاب در تماس هستند، باید از کفش ایمنی استفاده کنند تا از آسیب و صدمه رسیدن به پاها و صدمات احتمالی جلوگیری کنند. در صورت وقوع حوادث ناگوارعدم استفاده از کفش ایمنی، خسارات جبران ناپذیر مالی و جانی اعم از بیماری و معلولیت را در پی دارد.

انواع کفش ایمنی و راهنمای انتخاب بهترین کفش ایمنی

کفش ایمنی دارای انواع مختلفی است که آشنایی با آن‌ها باعث انتخاب صحیح آن‌ها متناسب با شرایط کار می شود.

کفش ایمنی الوند با سرپنجه فولادی و زیره پلی یورتان

این نوع کفش ایمنی برای محیط‌های اسیدی رقیق، محیط‌های نفتی و محیط‌های روغنی و خط مونتاژ کارخانه‌ها مناسب است و پلی یورتان در 80 درجه سانتی گراد ذوب می‌شود. این کفش‌ها ضد لغزش و ضد سایش و بسیار سبک هستند و از کیفیت خوبی برخوردار می باشند.

کفش ایمنی با سرپنجه فولادی پلی یورتان- TPU

این نوع کفش ایمنی نسبت به مدل قبلی از مقاومت بیشتری در برابر خوردگی و سایش و حرارت برخوردار است و ترکیبی از دو لایه پلی یوتان و TPU است. این کفش‌ها برای محیط‌های اسیدی غلیظ، محیط‌های اغشته به آب و صابون، محیط‌هایی با دمای بالا مناسب است و به دلیل وجود زیره TPU از مدل قبلی سنگین‌تر و دمای ذوب آن 170 درجه سانتی گراد می باشد.

کفش ایمنی با زیره لاستیکی

این نوع کفش زیره بسیار مقاومی دارد و برای محیط‌هایی با غلظت شدید اسید و دمای بسیار بالا(نزدیک به دمای کوره) مناسب است. این نوع کفش از سایر کفش‌های ایمنی سنگین تر است و دمای ذوب آن 270 درجه سانتی گراد می‌باشد.

کفش ایمنی 3 MAX با سرپنجه کامپوزیت

پاها را از جریان الکتریسته، بنزین، روغن و اسید محافظت می کند و از چرم طبیعی ساخته شده اند و ساق بلند هستند. ساختار آن‌ها فاقد هرگونه فلز می‌باشد و در دو دسته کفش ایمنی فشار ضعیف و کفش ایمنی فشار قوی تولید می شوند.

این کفش‌ها برای برق کاری، جوشکاری و انبارداری و معماری مناسب هستند.

کفش ایمنی کنداکتیو

این نوع کفش‌های ایمنی در محیط‌هایی با خطر انفجار استفاده می شوند.

برای خرید انواع کفش‌های ایمنی برندهای مختلفی در ایران وجود دارند که عبارتند از:

  • برند یحیی
  • برند فرزین
  • برند نگهبان
  • برند پادکس
  • برند کاوه
  • برند پای ارا
  • برند پای افزار
  • برند ارک

راهنمای خرید کفش ایمنی

برای انتخاب و خرید کفش ایمنی باید به نکات زیر توجه داشت:

کفش اصل را خریداری کنید و از انتخاب نوع فیک آن بپرهیزید زیرا نوع فیک فاقد کارایی و طول عمر لازم می باشد. برای تشخیص کفش اورجینال از تقلبی می توانید موارد زیر را بررسی کنید:

جعبه کفش: باید دارای مشخصات کمپانی و رنگ سازمانی باشد و لوگوی شرکت روی آن درج شده باشد.

برچسب مشخصات: باید دارای شماره اختصاصی و تصویر کفش باشد.

لوگوی شرکت: باید لوگوی شرکت روی کفش‌ها حک شده باشد.

برچسب زبانه کفش: اطلاعات برچسب مشخصات روی کفش باید با اطلاعات مشخصات داخلی کفش مشابه باشد.

کیفیت دوخت: باید با دقت بالایی دوخته شده باشند.

پوشیدن کفش‌ها باید به سهولت انجام شود و پاها باید در کفش احساس راحتی داشته باشند

متناسب با شغل و کار موردنظر باشند

طول عمر بالایی داشته باشند

تهویه مناسب داشته باشد

ضد آب باشد

کمترین فشار را به پا وارد کند و موجب خشتگی پاها نشود

حفاظ پا را قبل از استفاده از لحاظ پارگی، پوسیدگی و درزهای باز، بازرسی کنید.

کفش‌های ایمنی بسته به نوع محیط مورداستفاده و کابردشان به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند:

کفش ایمنی پلاستیکی از صدمات شیمیایی جلوگیری می کند و برای محیط‌های اسیدی با دمای بالا مناسب است.

کفش ایمنی کفه فلزی به سوراخ شدن مقاوم است و برای محیط‌هایی که اشیا تیز و برنده وجود دارد استفاده می‌شوند.

کفش ایمنی پنجه فولادی پاها را در برابر فشار و ضربه محافظت می‌کند.

فروشگاه ایمن آراز

ایمن آراز یکی از سایت‌های معتبر است که انواع کفش و پوتین‌های ایمنی مربوط به صنایع مختلف را به شکل مستقیم عرضه می کند. محصولات این سایت از جنس و کیفیت بالایی برخوردار هستند و قیمتی مناسب و مقرون به صرفه اقتصادی دارند. برای تهیه و خرید انواع کفش‌های ایمنی و کسب اطلاعات تکمیلی می‌توانید از طریق لینک‌های ارتباطی با ایمن اراز تماس بگیرید و از مشاوره پیش از خرید بهره‌مند شوید. ایمن اراز با کادری مجرب در خدمت شماست.

کد خبر 249736