علت از کار افتادن موتور یا کمپرسور یخچال

.

یکی از رایج ترین خرابی های یخچال که باعث احتیاج به تعمیرات یخچال در غرب تهران و اعزام آن به تعمیرگاه یخچال در غرب تهران می شود، از کار افتادن موتور یخچال می باشد. در صورت وجود هر گونه نقص فنی در موتور یخچال، یخچال فورا خاموش می شود یا اصلا شروع به کار نمی کند. خرابی موتور یخچال علت های مختلفی دارد که در این مقاله به بررسی تمام این علت های احتمالی می پردازیم.

کمپرسور یخچال چیست و چگونه کار می کند؟

  موتور یا کمپرسور یخچال، قلب یخچال می‌باشد. و یخچال و فریزر در صورت معیوب بودن کمپرسور نمی تواند کار کند. به صورت روتین به موتور یخچال کمپرسور یخچال گفته می شود. بنابراین موتور یا کمپرسور یخچال یک چیز هستند. کمپرسور یخچال به یک مجموعه گفته می شود، که شامل پیستون، میلنگ و سوپاپ می باشد. همه ی این مجموعه برای ایجاد سرما در یخچال کار می کنند. میلنگ با چرخش دورانی خود باعث می شودکه پیستون ها بالا و پایین حرکت کنند ودقیقا کاری شبیه تلمبه زدن می باشد و  متناوبا باز و بسته می شود تا گاز درون لوله ها و همچنین سیلندر ها به جریان در آید. کمپرسور یخچال به عنوان یک پمپ عمل می کند و گاز مبرد را در لوله ها به  حرکت در می آورد. کمپرسور موتوری است که مبرد یا مایع خنک کننده را فشرده می کند و مبرد را از طریق اواپراتور و کندانسور به گردش در می آورد. همچنین کمپرسور برای فشرده سازی و تبدیل مجدد گاز از حالت بخار به مایع استفاده می شود.

نشانه های خرابی کمپرسور

خرابی های کمپرسور  یا نشانه های خرابی کمپرسور چیست؟   از کجا بفهمیم کمپرسور خراب است؟ یکی از دلایل سوختن موتور یا همان کمپرسور، سوختن یخچال می باشد. وقتی یخچال روشن نمی شود به احتمال زیاد موتور سوخته. ما در این قسمت دلایلی که نشان می دهد که ممکن است کمپرسور یخچال شما خراب باشد را بیان میکنیم. این نشانه ها از متداول ترین مشکلات و خرابی هایی هستندکه برای کمپرسور اتفاق می افتد. بنابراین اگر این نشانه ها را دیدید یعنی کمپرسور خراب است :

● سوختگی ناشی از اتصالات برق

● سوختگی سیم پیچ داخلی کمپرسور

● متوقف شدن فن کمپرسور یخچال

● خاموش شدن کمپرسور یخچال

● یخچال به حد کافی سرد نمی شود

● سر و صدای غیر عادی کمپرسور

● گرم شدن مواد غذایی داخل یخچال.

● روشن نشدن یخچال

علت های خرابی کمپرسور

در این قسمت به بررسی مواردی که باعث خرابی زودرس کمپرسور می شوند می پردازیم و راه حل هایی برای جلوگیری از خراب شدن کمپرسور را بیان می کنیم  :

گرمای بیش از حد

وقتی کمپرسور کار می کند، گرما تولید می شود. کار کردن کمپرسور با تولید گرما همراه است البته کمپرسور ها طوری طراحی شده اند که در مقابل گرما ی تولید شده مقاوم باشند اما به شرطی که تهویه ی مناسب و گردش هوای کافی وجود داشته باشد. در غیر این صورت گرمای تولید شده می تواند به سیم پیچ و سایر اجزای داخلی آسیب بزند.   عدم عملکرد صحیح اجزای دیگر و عدم تهویه ی مناسب می تواند سبب گرمای بیش از حد در موتور شود. برای جلوگیری از این وضع مطمئن شوید که جریان هوای کافی اطراف یخچال وجود داشته باشد. یخچال شما باید حداقل ۱۵ سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد تا به اتلاف گرما از سیم پیچ کمک کند. اگر فاصله ی استاندارد رعایت نشود کمپرسور بیش از حد گرم می شود و باعث خاموش شدن یخچال می شود.

مطالعه کنید! آموزش تعمیر درب یخچال فریزر و لاستیک دور درب

آلودگی

کثیفی کندانسور نیز یکی دیگر از علت های خرابی کمپرسور یخچال می باشد. در پشت یخچال لوله های پیچ در پیچی سیاهرنگی وجود دارد که به آن کندانسور گفته میشود. کندانسور گاز پر فشار را به مایع با فشار بالا تبدیل می کند. طی این تبدیل، این لوله های پیچ در پیچ کندانسور گرمای زیادی را دفع می کنند. اگر این لوله ها را گرد و خاک بپوشاند کثیفی مثل عایق عمل میکند و گرما به درستی دفع نمیشود و یخچال به خوبی کار نمی کند و حتی ممکن است از کار بیوفتد. کمپرسور بعد از سال ها استفاده در معرض گرد و غبار قرار می گیرد. گرد و غبار و هر گونه اجسام اضافی که وارد کمپرسور شود، باعث می شوند که کمپرسور نتواند کار خود را به درستی انجام دهد.

خراب شدن فن کمپرسور

فن کمپرسور یخچال قسمت مهمی از سیستم خنک کننده کمپرسور می باشد. درست مانند کامپیوتر که دارای یک پردازنده است و فن تمام وقت برای خنک کردن دستگاه و جلوگیری از گرمای بیش از حد پردازنده کار میکند. اگر فن کمپرسور از کار بیوفتد، یخچال شروع به صدا های عجیب و غریب می کند. اگر فن کمپرسور حرکت نکند باید توسط تکنسین تعویض شود. بنابراین اگر متوجه ی هر گونه سر و صدای عجیب و غریبی شدید یعنی فن کمپرسور شما ایراد دارد. با افزایش عمر دستگاه و در صورت تجمع گرد و غبار روی یاتاقان های موتور فن، مانع از کارکرد موتور می شود. در صورت خرابی موتور فن باید آن را تعویض کنید. در صورت کثیفی کندانسور، از انتقال کار آمد گرما از مبرد به هوا جلوگیری می کند  و باعث می شود کمپرسور سخت تر کار کند و زودتر خراب شود.

کمبود روغن کاری

همانطور که برای کارکرد درست اتومبیل، روغن کافی و مناسب لازم است، روغن کاری برای یک کمپرسور سالم بسیار مهم است. عدم روانکاری باعث افزایش فرسودگی کمپرسور می شود. و همچنین باعث ایجادگرمای بیش از نیز می شود.

بار زیاد دستگاه

یکی دیگر از دلایل خرابی کمپرسور، به علت بار زیاد در محفظه ی یخچال می باشد. اگر یخچال را بیش از حد پر کنید و یا یخچال را از مایعات مثل آب پر کنید یا مواد غذایی را به صورت گرم داخل یخچال قرار دهید، باعث می شود مبرد بیش از حد گرم شود و در نتیجه حجم مبرد با سرعت بالاتری افزایش می یابد و برای فشرده کردن همان مقدار مبرد، کمپرسور نیاز به کار طولانی دارد و همین امر باعث خرابی کمپرسور میشود.

قدیمی شدن و استهلاک کمپرسور 

به طور معمول طول عمر یک کمپرسور بین ۱۰ تا ۲۰ سال می باشد. در واقع متوسط طول عمر یخچال ۱۵ سال می باشد. البته اگر هیچ گونه نوسان شدید برق و یا ضربه ای به آن وارد نشود. عوامل بسیاری مانند نحوه ی نگهداری و میزان بار به طور چشم گیری روی طول عمر یخچال تاثیر دارد. مانند هر مولفه ی مکانیکی دیگر، عملکرد کمپرسور نیز با افزایش عمر دستگاه کاهش می یابد.

افزایش ولتاژ

کمپرسور یخچال می تواند بر اثر ولتاژ بالا آسیب ببیند. یک نیروی قوی الکتریکی می تواند به سیم پیچ های کمپرسور آسیب برساند و باعث خرابی زودرس کمپرسور شود. همچنین تعویض کمپرسور هزینه ی بالایی را در بر دارد.

سر و صدای غیر عادی کمپرسور

در طول روز به صورت عادی همیشه یک صدایی ار کمپرسور یخچال می شنوید. این یعنی این که متوجه می شوید که موتور در حال کار است.   اگر هیچ صدایی از موتور نشنیدید یعنی موتور شما از کار افتاده. اگر صدای زیادی از کمپرسور شنیدید و همچنین مواد غذایی داخل یخچال گرم است، ممکن است کمپرسور شما به طور نا صحیح کار کند.

نکات مهم

تعمیر یخچال جز تعمیرات پیچیده می باشد که توصیه می کنیم حتما توسط تکنسین متخصص تعمیر یخچال انجام شود.

طول عمر یخچال تا حد بسیار زیادی به میزان نگهداری شما از یخچال بستگی دارد. استفاده ی درست از یخچال علاوه بر افزایش طول عمر یخچال، باعث صرفه جویی در انرژی نیز می شود.

تعویض کمپرسور از نظر هزینه، بسیار گران می باشد. در صورتی حاضر به تعویض کمپرسور شوید که یخچال شما جز یخچال های بسیار گران و سطح بالایی باشد.

تمیز کردن و روغن کاری کمپرسور می تواند از مشکلات احتمالی کمپرسور جلوگیری کند.

کد خبر 249715