بهترین حمام های ترکی استانبول

یکی از معروف ترین و محبوب ترین جاذبه های ترکیه حمام های ترکی آن است که آرامش و احساس سرزندگی را برای شما به ارمغان می آورد. در واقع می توان گفت حمام های ترکی یکی از محبوب ترین تفریحاتی است که گردشگران بسیاری به آن علاقه دارند.

شما می توانید همزمان با خرید بلیط هواپیما استانبول از سفرمارکت برای بازدید از قدیمی ترین و معروف ترین حمام های ترکی استانبول برنامه‌ریزی کنید تا از گذراندن زمان خود لذت ببرید.

Turk hamami یا حمام های ترکی همانند حمام های سنتی در ایران محلی برای معاشرت روزمره و گذراندن اوقاتی خوش و هم چنین گفت و گو هستند که افراد علاوه بر رسیدگی به نظافت و پاکیزگی خود زمانی را در این مکان با هم سپری می کنند.

تاریخچه حمام های ترکی به زمان امپراطوری عثمانی بر می گردد که در آن زمان حمام های بخار، مکانی برای دورهمی های افراد بود. حمام های ترکی برای مردم این شهر از لحاظ تاریخی و فرهنگی و همچنین آداب رسوم از اهمیت بالایی برخوردار است. امروزه نیز در این حمام ها مراسم های خاصی از جمله حمام عروس و حنابندان عروس برگزار می کنند.

 با توجه به جایگزینی زندگی مدرنیته در برابر سنت های قدیمی امروزه فقط ده درصد این حمام ها فعالیت دارند اما با این وجود هنوز هم بخش مهمی از فرهنگ مردم این کشور محسوب می شود.

حمام سنتی ترکی دارای سه اتاق شامل اتاق داغ، اتاق گرم و اتاق سرد است که به هم متصل هستند و در هر کدام از اتاق ها خدمات خاصی به مشتریان ارائه می شود.

در ادامه مطلب چند تا از قدیمی ترین و بهترین حمام های ترکی شهر استانبول را معرفی می کنیم امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت ببرید.

حمام جمبرلیتاش Çemberli taş

این حمام به دستور همسر سلطان سلیم دوم و مادر سلطان مراد سوم «نور بانو» در سال 1584 و در منطقه اوسکودار Üsküdar استانبول توسط معمار بزرگ و مشهور زمان عثمانی «سینان» ساخته شده است. با توجه به معماری و پلان ساخت این حمام می توان گفت که این حمام یکی از آخرین کاری های معمار سینان است. حمام Çemberli taş در ظاهر یک ساختمان مربع شکلی دارد اما پلان داخلی آن بصورت یک شکل هندسی 12 گوشه با 12 ستون است که این معمار بزرگ خلق کرده و همین امر سبب شده که این حمام طراحی داخلی بی نظیری داشته باشد.

حمام «جمبرلیتاش» از جمله بناهای تاریخی و قدیمی استانبول است که معماری و ساخت با شکوه این حمام بر گردشگری آن افزوده و نه تنها برای شهروندان استانبول بلکه برای توریست ها و مسافران این شهر نیز جذابیت بسیاری دارد. البته لازم به ذکر است یکی از دلایل پربازدید بودن این حمام نزدیکی آن به مسجد عظیم و با شکوه سلطان احمد است که با این حمام تنها ده دقیقه فاصله زمانی دارد و مورد دیگر هزینه پایین حمام جمبرلیتاش نسبت به سایر حمام ها است که سبب می شود توریست و گردشگران بسیاری از این حمام بازدید کنند و بخواهند تجربه یک حمام سنتی را برای خود رقم بزنند. حمام جمبرلیتاش در خیابان Divanyolu در محله Çemberlitaş استانبول قرار دارد. متوسط هزینه این حمام بین 100 تا 250 لیر ترکیه است که با توجه به خدماتی که ارائه می دهد متفاوت است.

حمام ایا صوفیه خرم سلطان ayasofya hurrem sultan hamami

حمام «خرم سلطان ایاصوفیه» در زمان پادشاه عثمانی «سلطان سلیمان» و به دستور همسر وی ساخته شد. هدف خرم سلطان از ساخت ayasofya hurrem sultan hamami این بود افرادی که برای زیارت مساجد ایاصوفیه یا سلطان احمد می روند پاکیزه باشند. این حمام نیز همانند حمام جمبرلیتاش توسط معمار بزرگ زمان عثمانی «سینان» ساخته شد.

ایده و الگوی ساخت این حمام از حمام های رومی نشات می گیرد به گونه ای که می توان گفت نظافت تن و بهداشت از امپراتوری روم شرقی به حکومت عثمانی ها رسیده است. در بازه زمانی خاصی از دوره عثمانیان از این حمام به عنوان مکانی برای نگهداری غلات یا زندانیان استفاده شده است. این حمام دو بار تا به امروز بازسازی شده که اولین بار در قرن نوزدهم و دومین بار در سال 2008 توسط دانشگاه «معماری و مرمت کوجیلی» به مدت سه سال با هزینه ای بالغ بر 11 میلیون یورو مرمت شد.

این حمام یکی از لوکس ترین و به روز ترین حمام های سنتی ترکیه محسوب می شود و استفاده از تمامی خدمات آن ممکن است هزینه نسبتا بالایی در حدود 80 تا 160 یورو داشته باشد، اما اگر قصد سفر به کشور ترکیه را دارید پیشنهاد می کنیم قبل از تهیه بلیط چارتر استانبول تهران تاریخچه حمام ترکی و معروف ترین حمام های سنتی آن را مطالعه کنید. چرا که قطعا علاقه مند می شوید تا برای یکبار هم که شده به این حمام بروید و ریلکسیشن و آرامش را به خود هدیه کنید.

حمام ایاصوفیه در خیابان «فاتیح» استانبول و نزدیک میدان ایاصوفیه واقع است.

حمام قلیچ علی پاشا Kılıç Ali Paşa Hamamı

حمام «قلیچ علی پاشا» Kılıç Ali Paşa Hamamı یکی دیگر از اثرات باشکوه معمار «سینان» است که توسط دریاسالار معروف قلیچ علی پاشا دستور ساخت آن داده شده است. ساخت این حمام در سال 1578 آغاز و در سال 1583 به اتمام رسید. این حمام در واقع بخشی از مسجد قلیچ علی پاشا است که با معماری خاص و منحصر به فرد خود سبب شده که گردشگران بسیاری از این حمام بازدید کنند. هزینه این حمام نسبت به حمام جمبرلیتاش کمی بالاتر است و مبلغی معادل 220 لیر ترکیه را برای این حمام سنتی باید پرداخت کنید. حمام «قلیچ علی پاشا» در خیایان «بی اوغلو» بافت تاریخی استانبول قرار دارد.

حمام چاقالوغلو Çağaloğlu

حمام «چاقالوغلو» در سال 1741 به دستور «سلطان محمود اول» و توسط «سلیمان آقا» و «عبدلله آقا» که در آن زمان از معماران معروف سلطنتی دربار بودند ساخته شد. این حمام جهت تامین هزینه های مسجد و کتابخانه ایاصوفیه ساخته شد. حمام Çağaloğlu  در خیابان «فاتیح» استانبول واقع است و بخاطر فضای تاریخی و خدماتی که ارائه می دهد مورد استقبال زیاد گردشگران قرار گرفته است.

حمام سلیمانیه Suleymaniye Hamami

حمام سلیمانیه بخشی از مسجد سلیمانیه است که به دستور «سلطان سلیمان» پادشاه عثمانی در سال 1557 توسط معمار «سینان» ساخته شده است. suleyman hamami  در شهر استانبول ترکیه قرار دارد. اگر قصد استفاده از امکانات این حمام را دارید در هنگام خرید بلیط هواپیما بازدید از این حمام را در برنامه سفرتان بگنجانید. زیرا این حمام یکی از حمام های بسیار معروف و پربازدید ترکیه است حمام سلیمانیه در منطقه «بیازات» یکی از مناطق تاریخی استانبول ساخته شده است.

حمام آقا Ağa Hamam

این حمام جز بهترین حمام های سنتی ترکیه است که در قرن شانزدهم به دستور «فاتح سلطان مهمت» به عنوان حمام شخصی ایشان ساخته شده است.

یکی از مواردی که سبب می شود توریست و گردشگران بسیاری این حمام را به عنوان حمام سنتی انتخاب کنند این است که Ağa Hamam فقط برای گردشگران خدمات ارائه می دهد و در های این حمام به روی افراد محلی بسته است.

حمام آقا که در محله «بی اوغلو» که یکی از مناطق قدیمی ترکیه است قرار گرفته، در زمان پادشاهان عثمانی شکارگاه بوده است و پادشاهان عثمانی اوقات خود را در آن می گذراندند.

هزینه استفاده از این حمام با توجه به خدماتی که به مشتریان خود ارائه می دهد در مقایسه با سایر حمام ها کمتر است و معادل 100 تا 180 لیر ترکیه هزینه دارد.

حمام بیگلربی Beylerbey

 حمام BEYLER BEY  به دستور «سلطان عبدالحمید اول» که وقف مادر ایشان بوده ساخته شده است. این حمام در کنار مسجد بیگلر بی قرار دارد و ترکیبی از معماری عثمانی و ساختار چوبی سبب شده تا اثری با شکوه محسوب شود.

کد خبر 249707

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =