آموزش تعمیر درب یخچال فریزر و لاستیک دور درب

یخچال فریزر زمانی درست کار می‌کند که درب آن درست چفت شود. اگر درب درست بسته نشود هوای سرد خارج و هوای گرم وارد خواهد شد که این به نوبه‌ی خود مشکلات دیگری را ایجاد می‌کند. در این مطلب تمامی مواردی که به درب مربوط می‌شود را بررسی و توضیح می‌دهیم.

از این راهنمایی استفاده کنید تا مشکل را برطرف کنید. منبع مقاله

واشر درب یخچال و فریزر (گسگت)

واشر درب از جنس لاستیک نرم ساخته می‌شود که این مرور زمان و استفاده و حتی عدم استفاده مرتب باعث خشک شدن آن می‌شود و در نتیجه ممکن است در جاهایی درب به خوبی بسته نشود و روزنه‌ای بماند. اگر آب‌بندی درب معیوب باشد، رطوبت بیشتری از هوا وارد یخچال خواهد شد. گاهی مواقع ممکن است رطوب وارد شده آنقدر زیاد باشد که سیستم دیفراست هم نتواند آن را از بین ببرد (در مناطق با رطوب زیاد). در این حالت رطوب در اطراف درب قابل مشاهده خواهد بود. پس اگر رطوبی اطراف درب مشاهده شد باید واشر بررسی و در صورت نیاز تعویض شود. برای امتحان خوب بسته شدن درب می‌توانید یک کاغذ را واشر درب و یخچال قرار داده و درب را ببینید بعد از بست شدن درب کاغذ را بیرون بکشید اگر کاغذ به راحتی بیرون آمد یعنی واشر خاصیت خود را از دست داده و باید عوض شود.

مجموعه درب دیسپنسر یا کیت فلاپر و درب یخ

در یخچال‌هایی که دارای یخ‌ساز هستند، در قسمت تحویل یخ هم یک دریچه قرار دارد. هنگامی که از یخچال یخ می‌خواهید، دریچه دیسپنسر یخ باز می‌شود تا یخ از قسمت یخ‌ساز رها شود. درب یا فلپر دارای یک فنر و لاستیک فومی یا وینیلی است تا از ورود هوای اتاق به داخل یخچال جلوگیری کند. اگر در این قسمت یا در قسمت ظرف یخ رطوبتی مشاهده کردید، یعنی این دریچه به خوبی بسته نمی‌شود. دریچه‌ی فلاپر دارای لولا بوده و با یک سیم‌پیچ باز می‌شود و توسط فنر بسته می‌شود. همچنین دارای یک دمپر است تا دریچه آرام بسته شود تا از گیر کردن تکه یخ در این قسمت جلوگیری شود.

برای بررسی این قسمت باید قاب دیسپنسر را در آورید و عمل‌کرد را بررسی کنید. لولا درب، آب‌بندی و مکانیسم میله که لولای دریچه در آن قرار گرفته، فنر، سیم‌پیچ و اتصالات و دامپر را تست کنید. دریچه باید آزادانه باز و بسته شود و هیچ مانعی نباشد. قطعات معیوب را عوض کنید.

کیت دندانه بستن درب

در برخی مدل‌های یخچال‌های ساید بای ساید، یک کیت دندانه‌ای در قسمت لولا درب قرار دارد که به بسته شدن درب کمک می‌کند. دندانه‌ها از جنس پلاستیک سخت یا نایلون ساخته شده‌اند و شانه‌های شیب‌داری دارند که روی هم جفت می‌شوند. یکی از دندانه‌های زیر درب و دیگری در قسمت بالا لولا قرار دارد. وقتی درب باز می‌شود، دندانه‌ی درب روی دندانه‌ی لولا به بالا می‌چرخد و درب را کمی بالا می‌برد دندانه‌ی دیگری درب را در وضعیت باز نگه می‌دارد. وقتی درب بسته می‌شود، وزن در به محور نیرویی وارد می‌کند تا بسته شده و دندانه‌ها روی هم جفت شوند. اگر هر کدام از این دندانه‌ها شکسته باشد درب خوب بسته نخواهد شد و در نتیجه هوای گرم وارد یخچال می‌شود.

لولا و یاتاقان درب

درب یخچال و فریزر روی لولا می‌چرخند. لولاها به صورت یاتاقان عمل می‌کنند و درب‌ها به راحتی روی آن می‌چرخند. اگر لولاها ساییده شده یا روان‌کننده‌شان خشک شده باشد، ممکن است از بسته شدن کامل درب‌ها جلوگیری شود. اگر لولا و یاتاقان ایراد داشته باشد هنگام باز و بستن درب صدای نویز گوش‌خراشی شنیده خواهد شد. لولاهای پوسیده را تعویض کنید و آن‌ها را با روغن خوراکی، روغن‌کاری کنید.
 

کد خبر 249691