۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸
جاذبه های دیدنی رم

جادوی شهر رم باورکردنی نیست و هر گردشگری که به آنجا می‌رود، محو جذابیت‌های آن می‌شود. جاذبه های دیدنی رم کم نیستند و هرکدام مثل یک کتاب تاریخی قطور از گذشته‌های پرفراز و نشیب این سرزمین دوست‌داشتنی برایمان روایت می‌کنند.

هرساله گردشگران زیادی با مطالعه راهنمای سفر به رم مسافرت می‌کنند که شاید به یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین سفرهای عمرشان تبدیل شود. اگر شما دوست دارید تا با دیدنی‌ های رم این شهر شگفت‌انگیز آشنا شوید، این مقاله را از دست ندهید و تا انتها همراه ما باشید.

پانتئون رم

یکی از مشهورترین جاذبه های دیدنی رم پانتئون نام دارد که حتما نام آن به گوشتان خورده است. این بنای باشکوه بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت دارد و در گذشته از آن به عنوان معبدی باشکوه استفاده می‌شده است. عده‌ای بر این باورند که پانتئون در سال ۱۲۵ میلادی به دستور امپراطور روم، هادریان بر روی یک معبد قدیمی ساخته شده است و تاکنون با ابهت و جذاب جلوه می‌کند. گنبد این بنا هم در نوع خود ستودنی‌ است؛ چرا که به زیبایی هرچه تمام‌تر طراحی شده و حسابی بازدیدکنندگان را شگفت‌زده می‌کند. در داخل پانتئون ۱۶ ستون وجود دارد که ارتفاع هر کدام بیش از ۱۱ متر است و بسیار قابل توجه‌اند. نمای بیرونی پانتئون نیز با رنگ خاکستری پوشیده شده و درهای برنزی آن جلوه‌ای خاص به بنا بخشیده‌اند. پانتئون به گونه‌ای ساخته شده که هیچ گردشگری از دیدن آن سیر نمی‌شود و مثل یک سرزمین جادویی آن‌ها را محو تماشای خود می‌کند.

قلعه سنت آنجلو

قلعه سنت آنجلو در ابتدا به عنوان آرامگاه امپراطور هادریان ساخته شد و در قرن ۶ میلادی به قلعه‌ای تحت نظارت پاپ تبدیل شد. امروزه این بنا که به عنوان یکی از جذاب‌ترین جاذبه های رم شناخته می‌شود، کاربرد موزه دارد. انواع نقاشی، مجسمه، یادبود نظامی، اسلحه و غیره در انجا نگهداری می‌شود که اکثر آن‌ها از قرون وسطی به یادگار مانده‌اند. طبقه فوقانی قلعه مصداق بارز معماری رنسانس است که با دیوارنگاره‌های دلفریبش توجه هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این دیوارنگاره‌ها بخش از زندگی اسکندر کبیر را نشان می‌دهد که شاید برای هر گردشگری جالب باشد. تراس قلعه سنت آنجلو نیز چشم‌انداز زیبایی به کل شهر دارد و در آنجا می‌توانید عکس‌های رویایی بگیرید و یا در کافه آن خود را به عصرانه‌ای دلپذیر مهمان کنید. بد نیست بدانید که در داخل قلعه سنت آنجلو تورهایی به زبان انگلیسی هم اجرا می‌شود که جزئیات بیشتری از این بنا در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین اگر با رزرو پرواز تهران رم به این شهر سفر کردید، بدانید که در طول سال نمایشگاه‌های متعددی در قلعه سنت آنجلو برگزار می‌شود که شور و هیجان خاصی دارد و می‌توانید اقلام جالبی از آنجا به یادگار بخرید.

میدان ناوونا

میدان ناوونا یکی دیگر از جذاب‌ترین دیدنی های رم است که بر روی استادیوم دومیتیان ساخته شده و در قرن ۱۵ سنگفرش شد. همچنین در گذشته به مدت ۳۰۰ سال بازار اصلی شهر در این منطقه قرار داشته و امروزه فواره‌ها و عمارت‌های آن از شهرت و محبوبیت زیادی برخوردارند. میدان ناوونا چندین مجسمه را نیز در اطراف خود جا داده که باشکوه و جذاب طراحی شده‌اند و گردشگران زیادی درکنار آن‌ها عکس یادگاری می‌گیرند. خوب است بدانید که در نزدیکی میدان ناوونا کاخ پامفیلی قرار دارد که در بین سال‌های ۱۶۴۴ و ۱۶۵۰ برای پاپ اینوسنت دهم ساخته شده است و امروزه به عنوان سفارت برزیل از آن استفاده می‌شود. فواره نپتون، فواره مورو و کلیسای باروک سنت آگنس از دیگر جاذبه های رم به شمار می‌آیند که در کنار میدان ناوونا قرار گرفته‌اند.

تپه پالاتن

 تپه پالاتن که به عنوان پالاسیوم هم شناخته می‌شود، به معنی بزرگ‌ترین محل سیرک است. این بنا یکی از مشهورترین جاذبه های دیدنی رم محسوب می‌شود که بنایی باشکوه و جذاب دارد. این تپه محل زندگی پادشاهان زیادی در طول تاریخ بوده است و امروزه داستان‌های زیادی را از تاریخ پرفراز و نشیبش روایت می‌کند. بد نست بدانید که تپه پالاتن پس از سقوط رم از رونق افتاد و بناهای متعددی بر روی خرابه‌های آن ایجاد شد و امروزه تنها بخش‌های از آن به جامانده که قابل بازدید است. اگر روزی بخت با شما یار شد و به تپه پالاتن رفتید، فراموش نکنید که از بقایای کاخ دوموس فلاویا و چشم‌اندازهای رومن فروم هم دیدن کنید و از بودن در آنجا لذت ببرید.

موزه‌ کاپیتولین

موزه‌ کاپیتولین از قدیمی‌ترین دیدنی های رم شمرده می‌شود که قدمت فراوان دارد. پیشینه این موزه‌ به سال ۱۴۷۱ میلادی برمی‌گردد و امروزه مجسمه‌های باارزشی در آن‌ نگهداری می‌شود. یکی از این مجسمه‌ها نشانگر گرگ کاپیتول است که در ابعاد واقعی در حال شیر دادن به رموس و رمولوس (بنیان‌گذاران شهر رم) است. یکی از بخش‌های موزه به گالری اختصاص داده شده است که شاهکارهای زیادی از جمله نقاشی‌های نفیس در آن وجود دارد. خوب است بدانید که سنگ‌کاری حیاط موزه نیز در نوع خود منحصر به فرد است و می‌توانید در آنجا مجسمه‌ای بزرگ از کنستانتین ببینید که سر و دست و پای بزرگی دارد.

گور دخمه و خیابان باستانی آپیا

خیابان تاریخی آپیا یکی دیگر از جاهای دیدنی رم است که با زمین‌های چمن، کوچه‌های سنگ‌فرش، درختان کاج و ساختمان‌های رومی دل هر گردشگری را می‌برد. این منطقه در گذشته شاهراه اصلی شهر بوده و بناهای قدیمی و دیدنی زیادی را در خود جای داده است. البته تاریخ خیابان آپیا چندان هم روشن نیست، چرا که در سال ۷۱ قبل از مسیح اسپارتاکوس و ۶۰۰۰ نفر از بردگان همراه او در این ناحیه به صلیب کشیده شدند. همچنین مسیحیان زیادی مردگان خود را در گورستان اپیا دفن کرده‌اند که امروزه می‎‌توان از آن هم بازدید کرد. در بازدید از خیابان آپیا می‌توانید دوچرخه کرایه کنید و تمام مسیر گردشگری آن را طی کنید. فراموش نکنید که در بازدید از این منطقه دوربین عکاسیتان را نیز همراه ببرید و عکس‌های جذابی بگیرید.

موزه‌های واتیکان

موزه‌های واتیکان در قرن ۱۶ میلادی توسط پاپ ژولیوس دوم تاسیس شدند و بعدها توسط پاپ‌های دیگر گسترش داده شدند. این موزه‌ها از جمله بزرگ‌ترین مجموعه‌های هنری شناخته می‌شوند که با داشتن ۳ حیاط، ۲ کاخ و ۲ گالری مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرند. همچنین نمایشگاه‌های موزه‌های واتیکان مومیایی‌های مصری و مجسمه‌های باستانی زیادی را در خود جای داده‌اند که حسابی تماشایی و جذاب‌اند. این موزه‌ها دیوارنگاره‌های باشکوهی دارند که از تماشایشان سیر نمی‌شوید و وسوسه می‌شوید تا ساعت‌ها در آنجا به گردش و ماجراجویی مشغول شوید.

کولوسئوم

رسیدیم به مشهورترین دیدنی رم؛ یعنی کولوسئوم. این بنایی عظیم که روزگاری میدان نبرد گلادیاتورها بوده در سال ۸۰ میلادی به شکل دایره ساخته شده است. کولوسئوم در گذشته میدان نبرد گلادیاتورها و حیوانات وحشی بوده و همچنان می‌توان سر و صدای زیاد تماشاچیان را در آنجا تصور کرد که بدون وقفه شور و هیجان را منعکس می‌کردند. مورخان می‌گویند که امپراطور وقت یعنی تیتوس برای افتتاحیه کولوسئوم ۱۰۰ شبانه روز مسابقه‌های مهیج در آنجا برگزار کرد که طی آن حدود ۵۰۰۰ حیوان کشته شدند. امروزه حدود ۲۰۰۰ سال از ساخت کولوسئوم می‌گذرد و همگان از آن به عنوان جذاب‌ترین جاذبه شهر رم یاد می‌کنند.

دیگر دیدنی های رم که خوب است بشناسید

- میدان و باسیلیکا سن پیتر

- فواره تروی

- رومن فروم

- باسیلیکا سنت جان

- پله‌های اسپانیایی

- باسیلیکا سانتا ماریا

- حمام‌های کاراکالا

- گالری بورگز

کلام آخر

دیدنی های رم هرکدام روایت خاص خود را دارند که برای گردشگران شگفتی سازند. شما کدام یک از آن‌ها را بیشتر دوست دارید؟ اگر روزی بخت با شما یار شد و پس از تهیه بلیط هواپیما خارجی راهی شهر زیبا رم شدید، وقت را تلف نکنید و تمام جاذبه‌های آن را بازدید کنید. چرا که رم پر از داستان‌های پر فراز و نشیب است که شما را از شنیدن خسته نمی‌کند و وسوسه می‌شوید تا دوباره به آنجا سفر کنید.

کد خبر 249690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =