۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
جاهای دیدنی قشم

جاهای دیدنی قشم به‌قدری زیبا و منحصربه‌فردند که هر گردشگری را مجذوب خود کرده و ماندگارترین خاطرات را برای شما رقم می‌زنند.

سرزمین ایران مناطق گردشگری بسیاری با تنوع آب‌وهوا و اماکن دیدنی منحصربه‌فرد را در دل خود جای داده است. ایران‌گردی و گشت‌وگذار در هر کدام از این مناطق حال و هوایی خاص دارد. جنوب ایران با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی خود زبانزد جهانیان است. سفر به جزایر جنوبی ایران به خصوص در پاییز و زمستان و عید نوروز، حس و حال متفاوتی دارد. از میان تمام جزایر دیدنی جنوب ایران، بازدید از جزیره زیبای قشم و بازدید از جاهای دیدنی قشم جذابیتی ویژه دارد. 

بازدید از جاذبه های دیدنی جزیره قشم

این جزیره بکر و خارق‌العاده سفری هیجان‌انگیز را به مسافرانش نوید می‌دهد تا علاوه بر بازدید از جاذبه‌های شگفت‌انگیزش با آداب‌ورسوم مردمان میهمان‌نواز قشم نیز لذتی صدچندان را تجربه کنید. سفر به جزیره عجایب هفتگانه قشم را در یک کلام می‌توان خلاصه کرد؛ باورنکردنی. طبیعتی بکر و جذاب که از دیدن آن سیر نمی‌شوید و هر روز برای دیدار مجددش لحظه‌شماری خواهید کرد.

جزیره قشم بزرگ‌ترین جزیره‌ ایران است و در استان هرمزگان قرار دارد. گردشگران داخلی و خارجی بسیاری برای دیدن و لذت‌بردن از طبیعت منحصربه‌فرد و بی‌بدیل آن راهی سفر می‌شوند تا با چشم خود شگفتی‌های قشم را از نزدیک نظاره‌گر باشند. علاوه بر این، قرارگرفتن این جزیره در منطقه آزاد تجاری، مسافران بسیاری را برای خریدی مقرون‌به‌صرفه به سوی قشم جذب می‌کند. با ادامه این مطلب همراه ما باشید تا شما را با بخشی از جاهای دیدنی قشم آشنا کنیم. اگر بعد از خواندن این مطلب شیفته این جزیره شدید، می‌توانید با مراجعه به سایت ره بال آسمان، بلیط هواپیما خود را به‌صورت آنلاین خریداری کنید.

دره تندیس ها

بازدید از دره تندیس ها جاذبه دیدنی جالب با افسانه های شنیدنی

اگر بخواهیم نام دیگری روی دره تندیس ها بگذاریم، «دره اشکال غول‌آسا» نام مناسبی برای آن است. زمانی که وارد این منطقه شگفت‌انگیز و زیبا می‌شوید، دشتی بزرگ و بی‌انتها را خواهید دید. در داخل این دشت ساختارهای رسوبی عجیب‌غریبی به چشمتان می‌خورد که به مرور زمان به خاطر فرسایش خاک به وجود آمده‌اند. دره تندیس ها در گذشته سطح مرتفع و سنگی زیر آب بوده است که بعد از بیرون‌آمدن از زیر آب، دچار فرسایش ساحلی و تخریب شده است.

جالب است بدانید اشکالی که روی سنگ‌های عظیم‌الجثه‌ این دره زیبا نقش بسته‌اند، ساخته دست بشر نیستند و تمام آن‌ها در اثر وقایع طبیعی به وجود آمده‌اند! یکی دیگر از قشنگی‌های این دره آن است که می‌توانید الگوهای منحصربه‌فردی از اشکال نقش‌بسته روی سنگ‌های دره بیابید و برای عکاسی سوژه‌های ناب و به‌یادماندنی داشته باشید.

آدرس: هرمزگان، جزیره قشم، بخش جنوبی جنگل حرا، دره تندیس ها.

جنگل حرا

 بازدید از جنگل حرا پدیده عجیب جزیره قشم

پدیده‌های طبیعی قشم پایان ندارند و جاذبه‌های خارق‌العاده و بکری را برای گردشگران به نمایش می‌گذارد. جنگل‌های حرا، جنگل‌هایی پوشیده از درختانی با ریشه‌های تودرتو و قامتی کوتاه، از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری قشم به‌شمار می‌روند. جزر و مد آب دریا باعث بیرون‌آمدن یا زیرآب‌رفتن این درختان می‌شود. همین موضوع باعث شده است تا لقب طلای سبز قشم به این جنگل‌ها داده شود. این گیاهان مقاوم به شوری آب دریا هستند و باعث تصفیه آب‌شور و تبدیل آن به آب شیرین می‌شوند. 

بومیان در ایام خاص سال با پهن‌کردن تور در میان این درختان اقدام به صید میگو می‌کنند. دیدن پرندگان و گونه‌های جانوری متفاوت همچون مرغ ماهی‌خوار، فلامینگو، پلیکان و... در حین سواری با قایق و گشت‌وگذار در میان جنگل‌های حرا، شگفتی‌های بی‌حدوحصر این منطقه را صدچندان می‌کند. بازدید از این جنگل تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای گردشگران رقم می‌زند و خاطره‌ای شگفت‌انگیز و زیبا را در ذهن بینندگان به یادگار می‌گذارد. 

بهترین زمان برای رفتن به جنگل حرا چه زمانی است؟

بهترین زمان برای سفر به جنگل مانگرو از اواسط پاییز تا اردیبهشت است، زیرا در این زمان دمای هوای این منطقه بسیار مناسب‌تر است. قشم جزیره‌ای کوچک است و با استفاده از تاکسی می‌توانید به این ساحل دسترسی پیدا کنید اما به خاطر داشته باشید که تنها راه ورود به جنگل‌های حرا از مسیرهای آبی است و از طریق خشکی امکان دسترسی به این جنگل وجود ندارد. بنابراین بهتر است که از یک تور لیدر ماهر برای قایق‌سواری و رفتن بین درختان جنگل کمک بگیرید. جنگل دریایی حرا، با زیباترین و خاص‌ترین پدیده‌های طبیعت پذیرای شما عزیزان خواهد بود.

آدرس: هرمزگان، بین بندر خمیر و قشم، در فاصله 60کیلومتری غرب شهر قشم، تنگه خوران، بین جزیره قشم، جاده جنگل حرا.

دره ستارگان

شنیدن صدای ارواح سرگردان و شنیدن داستان‌های عجیب درباره منشأ پیدایش دره ستارگان، مشتاقان بسیاری را از سراسر جهان به سوی آن می‌کشاند. دره‌ای مسحورکننده و خارق‌العاده که از هفت عجایب قشم به شمار می‌رود.

بومیان قشم معتقد هستند که از افتادن ستاره‌ای از آسمان در قلب زمین این دره منحصربه‌فرد تشکیل شده است؛ اما داستانی دیگر می‌گوید این دره مریخ‌مانند، از فرسایش کوه‌ها و صخره‌های یک محوطه وسیع به این شکل‌های عجیب و ماورا طبیعی رسیده‌اند. از پیچیدن باد در دل صخره‌ها صداهایی عجیب شنیده می‌شود و فضایی رمزآلود را به آن می‌بخشد. بر باور محلی‌ها، گذراندن شب در این مکان ارواح و اجنه را به سراغ شما می‌آورد و دیگر راهی برای بازگشت نخواهید داشت؛ اما تصمیم با شماست شاید بخواهید تجربه‌ای هیجان‌انگیز و متفاوت داشته باشید.

قبول دارید که حتی زمانی که مطمئن هستید بعضی چیزها دروغ و شایعه‌ای بیش نیستند، باز هم ترس و وحشتی از مقابله با آنها به جانتان میُفتد؟ دره ستارگان هم می‌تواند ترسی مشابه و این‌چنینی در وجودتان پدید آورد.

آدرس: هرمزگان، قشم، جاده غارهای خوربس، نزدیکی روستای برکه خلف، دره ستارگان.

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه جاذبه طبیعی قشم

تنگه چاهکوه، تنگه‌ای با چاه‌های فراوان. همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، در این منطقه چاه‌های فراوانی برای ذخیره آب حفر شده‌اند و پس از بارندگی پرآب می‌شوند. دره چاهکوه دارای دیواره‌هایی با ارتفاع زیاد است و نور کمی در داخل دره وجود دارد. به همین دلیل برای دیدن صخره‌ها و تندیس‌های خارق‌العاده چاهکوه که در اثر فرسایش و گذر زمان تشکیل شده‌اند در روشنایی روز باید به آنجا بروید. برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های داخل صخره‌ها، شکل‌های عجیب و مسحورکننده‌ای را ایجاد کرده‌اند که ساعت‌ها محو تماشای آن‌ها می‌شوید و زمان را از یاد خواهید برد.

 اگر دوست داشتید که شب را در این تنگه شگفت‌انگیز سپری کنید، مطمئن باشید که با یکی دیگر از عجایب قشم روبه‌رو خواهید شد. چهره آسمان شب با ستارگان بیشمارش خاطره‌ای بی‌بدیل و به‌یادماندنی را برای گردشگران خوش‌ذوق به همراه دارد. برای گذراندن شب و دیدن آسمان زیبا این دره باید در خانه‌های محلی این منطقه اقامت کنید. 

آدرس: هرمزگان، جزیره قشم، روستای چاهوی شرقی، تنگه چاهکوه.

برای خرید آنلاین بلیط هواپیما سیستمی و یا چارتری قشم می‌توانید از طریق سایت ره بال آسمان اقدام کنید.

جزایر ناز

شگفت‌انگیزترین و هیجان‌انگیزترین جزیره احتمالاً مناسب‌ترین لقبی است که برای توصیف جزیره ناز می‌توان استفاده کرد. جزیره‌ای متفاوت‌تر از تمام آنچه تاکنون دیده‌اید. جزیره‌ای که حتی برای رسیدن به آن می‌توانید بر روی آب دریا و شن‌های درخشانش راه بروید. جزیره ناز که محلی‌ها آن را با نام دو کَردَه می‌شناسند، از سه جزیره صخره‌ای در میان دریا تشکیل شده است. در ساعاتی از روز که آب دریا عقب‌گرد می‌کند، گردشگران می‌توانند با پیاده‌روی بر روی شن‌های طلایی بستر دریا و یا با ماشین خود را به جزیره برسانند؛ اما نکته مهم در بازدید از جزیره ناز این است که مدت جزر آب دریا کوتاه است و باید به فکر زمان برگشت نیز بود؛ اما در همین زمان کوتاه می‌توان تنگه هرمز و جزیره لارک را از بلندای ناز تماشا کرد و لذت برد.

 علاوه بر این، در کنار ساحل افراد بومی صنایع‌دستی و لباس محلی و میوه‌های گرمسیری می‌فروشند و برای بانوان طراحی با حنا انجام می‌دهند.

آدرس: شرق جزیره قشم، 22 کیلومتری شهر قشم، بعد از روستای ریگو، جزایر ناز.

غار تاریخی و افسانه‌ای خربس

خربس روستایی عجیب با پیشینه‌ای به قدمت ساسانیان. غارهای تودرتو در دل کوه که زمانی پناهگاه بومیان این منطقه بوده است، از دوست‌داشتنی‌ترین و پررمز و رازترین مناطق قشم به شمار می‌آید. در بیرون و داخل غار شکل‌های عجیب و شگفت‌انگیزی وجود دارد که بر جذابیت و خارق‌العاده بودن آن می‌افزاید. درست در روبه‌روی آن، گورستانی باستانی قرار دارد که بازدید از آن نیز خالی از لطف نیست.

آدرس: هرمزگان، جزیره قشم، ۱۵ کیلومتری شهر قشم، غار تاریخی و افسانه‌ای خربس

غار نمکدان قشم 

 

بازدید از طولانی ترین غار نمکی جهان در قشم

طولانی‌ترین غار نمکی جهان لقب یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین غارهای جزیره قشم است. مرغوب‌ترین نمک‌ها برای مصارف پزشکی از دل این کوه نمکی به دست می‌آید و ارزش بسیار بالای آن را نشان می‌دهد. منظره زیبای این کوه با رگه‌های نمکی سفید رنگش از فاصله دور هم خودنمایی کرده و گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. قدمت این غار نمکی به حدود 6 هزار سال پیش برمی‌گردد. بازدید از این غار فوق‌العاده زیبا برای افرادی که عاشق طبیعت‌گردی و پیاده‌روی هستند یک تجربه بی‌بدیل و فراموش‌نشدنی خواهد بود.

با قدم گذاشتن به درون غار می‌بینید که جریانی از آب نمک از کف زمین عبور می‌کند و صدای شکستن بلورهای نمکی از زیر پا شنیده می‌شود؛ اما منظره شگفت‌انگیز و دیدنی آن، بلورهای زیبا و خیره‌کننده نمک است که در تمام غار می‌درخشند و منظره‌ای عجیب و دوست‌داشتنی را نمایان می‌کند. بلورهایی با رنگ متفاوت از سفید گرفته تا صورتی و بنفش همگی از مناظر شگفت‌انگیزی هستند که هیچ‌گاه فراموش نخواهید کرد. صدای قدم گذاشتن بر روی کریستال‌های نمکی و استشمام رایحه دارویی سنگ‌های نمکی خاطره‌ای است که با تمام حواستان آن را لمس می‌کنید.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، 100 کیلومتری شهر قشم، غار نمکدان.

قلعه پرتغالی‌ها 

قشم جزیره‌ای با پیشینه تاریخی بسیار طولانی است؛ پس علاوه بر طبیعت بکر و بدیع آن اماکن دیدنی و تاریخی بی‌شماری را نیز در دل خود به یادگار نگه‌داشته است. قلعه پرتغالی‌ها یکی از همین اماکن قدیمی و تاریخی است که توسط دریانورد پرتغالی به نام آلفونسو آلبرکرک در سال ۱۵۰۷ بنا نهاده شد. به مدت 110 سال پرتغالی‌ها با ساختن قلعه‌ها و دژهای محکم خود بر آب‌های این منطقه تسلط داشتند و راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا را کنترل می‌کردند. با گذشت زمان و پیروزی صفویان بر پرتغالی‌ها، اداره این شاهراه دریایی حیاتی به دست ایرانیان افتاد. 

این قلعه که با آهک، گچ و خاک سرخ همین جزیره ساخته شده است به عنوان یک انبار بزرگ و مستحکم برای مهمات رسانی به قلعه هرمز استفاده قرار می‌شده است. این قلعه زیبا دارای چهار برج در چهارگوشه است که بر بازوهای بلند آن منجنیق و توپ‌هایی برای شلیک به مهاجمان مستقر بوده‌اند. عبادتگاه‌های داخل قلعه به شکل بسیار زیبایی از سنگ‌های مرجانی تراشیده ساخته شده است و زیبایی خاصی را به این منطقه بخشیده است.

آدرس: ضلع شمالی جزیره قشم، ساحل خلیج‌فارس، قلعه پرتغالی ها.

ساحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها در قشم

لاک‌پشت‌های پوزه عقابی یکی دیگر از دیدنی‌های جزیره قشم هستند. تماشای ساحلی که محل رفت‌وآمد این گونه از لاک‌پشت‌ها است و تخم‌هایی که در ساحل به جای مانده‌اند تا سر از تخم بیرون آورند، منظره‌ای جذاب و دوست‌داشتنی است. گردشگران مشتاق بسیاری سالانه به روستای کوچک و زیبای شیب دراز می‌آیند تا این اتفاق جذاب را از نزدیک ببینند.

آدرس: هرمزگان، قشم، ساحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها.

سفر به قشم تماشای جاذبه‌های طبیعی و تغذیه روح با طبیعت بکر و تقویت جسم با خوراکی‌های خوشمزه و منحصربه‌فرد این جزیره، سفری دل‌نشین و خاطره‌انگیز است. در زمان بازدید از جاهای دیدنی قشم مانند: حنگل حرا، دره ستارگان؛ می‌توانید سفری هیجان‌انگیز و پرماجرا نیز به جزیره هرمز و جزیره هنگام داشته باشید.

برگرفته از وبلاگ ره بال آسمان blog.rahbal.com

کد خبر 249597

برچسب‌ها