نحوه دریافت اقامت ترکیه در کوتاه ترین زمان

کشور ترکیه یکی از کشور های همسایه است که دارای جذابیت های گردشگری فراوانی می باشد به طوری که سالانه هزاران نفر به عنوان توریست به این کشور سفر می کنند به همین دلیل این کشور در تلاش است که با ساخت بستر های مناسب آموزشی و گردشگری ارز آوری خود را بیشتر کند و روز به روز در جهت پیشرفت خود قدم بردارد.

 از آن جایی که کشور ترکیه دارای مرز مشترکی با کشور های اروپایی است به سرعت فرهنگ و سنت غربی ها را در بطن جامعه خود گنجانده و به کشور پیشرفته هم به لحاظ فرهنگی و هم به لحاظ اقتصادی و آموزشی به یکی از مطرح ترین کشور های جهان تبدیل شده است.

انواع اقامت ترکیه

از آن جایی که در سال های اخیر درخواست اقامت در این کشور به میزان چشمگیری افزایش داشته است، مقامات این کشور تصمیمات جدیدی در خصوص شرایط دریافت اقامت وضع کرده اند که هم به نفع درخواست کننده باشد و بتواند از تمامی خدمات رفاهی این کشور استفاده کنند و هم به نفع دولت باشد. انواع اقامت ترکیه مانند دریافت اقامت از طریق ثبت شرکت در ترکیه، خرید یا اجاره ملک در ترکیه و تحصیل در ترکیه از روش های رایج و کوتاهی  هستند که افراد درخواست اقامت خود را ثبت می کنند.

دریافت اقامت در ترکیه به دو دسته کلی اقامت کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شوند که هر یک مزایای خاص خود را دارند.

شرایط اخذ اقامت کوتاه مدت ترکیه

همانطور که گفته شد قانون های جدیدی که این کشور در سال ۲۰۲۰ در خصوص اقامت اتباع خارجی وضع کرده است نهایت مدت زمانی که برای اقامت کوتاه مدت برای مهاجرین در نظر گرفته شده است ۳۶۵ روز یا ۱ سال به محض تایید درخواست است. در گذشته اقامت کوتاه مدت بیشتر از ۱ سال اعتبار داشت اما طبق قوانین جدید، فرد درخواست کننده نهایتا تا ۱ سال می تواند از اقامت خود استفاده کرده و در ترکیه بماند.

یکی از راه هایی که می تواند درخواست خود را ثبت کرد اجاره ملک در این کشور است، شما می توانید در هر یک از شهر های این کشور قرارداد ۱ ساله اجاره ملک ببندید و اقامت کوتاه مدت خود را دریافت کنید؛ لازم به ذکر است که اقامت توریستی سایقه ای برای شما محسوب نمی شود و امکان تمدید آن را ندارید اما در این مدت می تواندی به همراه دوستان و خانواده خود رفت و آمد کنید و از امکانات رفاهی این کشور بهره ببرید.

شرایط اخذ اقامت بلند مدت ترکیه

برای اخذ اقامت بلند مدت ترکیه باید مطابق قوانین این کشور عمل کنید تا پس از مدت ۵ سال بتوانید حق شهروندی خود را دریافت کنید و اقامت دائم بگیرید. لازم به ذکر است که شما در طول این ۵ سال ۳۶۵ روز معادل ۱ سال حق خروج از این کشور را دارید.

قبل از قوانینی که در ابتدای سال ۲۰۲۰ وجود داشت مهاجرین بیشتر از ۱۸۰ روز امکان خروج از کشور ترکیه را نداشتند اما بعد از تغییر قوانین این عدد به ۳۶۵ روز در طول ۵ سال تغییر پیدا کرد. البته این قانون شامل کسانی می شود که بعد از اقامت قصد دریافت شهروندی ترکیه را دارند در غیر این صورت شما می توانید بیشتر از مدت نیز خارج از کشور ترکیه باشید.

شرایط تحصیل در ترکیه

این کشور در سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری در جهت بالا بردن سطح آموزشی و سطح علمی خود داشته به طوری در تمامی مقاطع تحصلی از دانش آموزی گرفته تا دکتری دارای مدارس و دانشگاه های بین المللی باشد.

برای تحصیل در ترکیه لازم است که با شرایط کلی این کشور و قانون هایی که هر دانشگاه برای پذیرش وضع کرده آشنا باشید تا بتوانید به درستی تصمیم بگیرید.

اگر قصد تحصیل در مدارس بین المللی این کشور را دارید بهتر است بدانید که زبان اصلی این مدارس انگلیسی می باشد و زبان ترکی به عنوان زبان دوم شناخته می شود؛ نکته دیگری که حائز اهمیت است دروس آموزشی و سرفصل هایی است که در این مدارس ارائه می شود، است. از آنجایی که این مدارس بین المللی هستند تمامی دروس مطابق سیستم های آموزشی در اروپا و آمریکا است در نتیجه درخواست پذیرش والدین برای پذیرش فرزندانشان در این مدارس بسیار بالا است. برای حضور در کلاس های این مدارس شما باید پس از تایید درخواست تان در آزمون ورودی این مدارس شرکت کنید و اگر نمره قابل قبولی دریافت کردید می توانید از شرایط ویژه این مدارس بهره ببرید.

اگر قصد تحصیل در مقاطع دانشگاهی مانند کاردانی، کارشناسی و یا دکتری در این کشور را دارید بهتر است اول با دانشگاه های دولتی و غیر دولتی این کشور به درستی آشنا شوید و بعد درخواست خود را ثبت کنید. همان طور که از اسمش پیدا است در دانشگاه های دولتی دانشجو نیازی به پرداخت حق التدریس ندارد لذا هزینه های زندگی او به عنوان یک مهاجر به شدت کاهش می یابد.

شرایط پذیرش در دانشگاه های دولتی ترکیه

برای پذیرش در دانشگاه های دولتی ترکیه شما به ۳ روش می توانید اقدام کنید:

  1. داشتن معدل بالا در آخرین مقطع تحصیلی یا همان پیش دانشگاهی
  2. شرکت در آزمون sat و دریافت نمره قابل قبول
  3. شرکت در آزمون yös و کسب نمره قابل قبول

از آنجایی که سطح آموزشی دانشگاه های دولتی این کشور بسیار بالا است و قابلیت رقابت با کشور های اروپایی و آمریکایی را دارد سالانه هزاران نفر درخواست پذیرش خود را ثبت کرده و منتظر اعلام نتیجه هستند لذا این کشور قانونی برای درخواست کنندگان وضع کرده است که فقط ۱ بار در سال و در یک تاریخ معین بتوانند ثبت درخواست کنند تا در میان این افراد گزینش صورت بگیرد. در صورت تایید دانشگاه هزینه زندگی و تحصیل در این کشور در مقایسه با سایر کشور هایی که در این سطح آموزش های عالی را ارائه می دهند بسیار پایین تر است و به لحاظ اقتصادی به صرفه است.

کد خبر 249509

برچسب‌ها