به کویر کاراکال یزد حتما سفر کنید!

کویر کاراکال یزد به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین مناطق کویری ایران، تقریباً در مرکز جغرافیایی کشور قرار گرفته و با فاصله‌ای اندک از شهر بافق، به یکی از مقاصد گردشگری مهم استان یزد تبدیل شده است. کویر کاراکال بافق با داشتن کمپ کویری مجهز و امکان ارائه خدمات کویرنوردی گوناگون، همواره موردتوجه کویرنوردان و علاقه‌مندان به گشت‌وگذار در ماسه‌های گرم کویر یزد بوده است.

 کویر کاراکال کجاست؟

برای سفر به کویر زیبای کاراکال، باید راهی شهرستان بافق در استان یزد شد. گردشگران و مسافران تهرانی تنها 8 ساعت با این منطقه فاصله دارند و مسافران سایر استان‌ها هم می‌توانند با یک برنامه‌ریزی شخصی و منظم، خود را به کویر کاراکال برسانند. تپه‌های شنی کویر کاراکال به‌راحتی در نزدیکی شهر بافق، در حاشیه روستای صادق‌آباد، قابل‌دسترسی است و با وسعتی بیش از 1500 هکتار، از مهمانان خود استقبال می‌کند.

 وجه تسمیه کویر کاراکال در بافق

همان‌طور که اشاره شد، نام کویر کاراکال از یک گربه‌سان به همین اسم گرفته شده که در زمره یکی از 8 گربه‌سان موجود در ایران به شمار می‌رود. کاراکال اغلب با تعیین قلمرو برای خود و به‌صورت تنها زندگی می‌کند؛ از همین رو، یافتن آن در میان ماسه‌های گسترده کویر مرکزی ایران یک خوش‌شانسی بزرگ است که نصیب هرکسی نمی‌شود! علاوه بر این، گفته شد که کویر کاراکال به دلیل هم‌جواری با روستای صادق‌آباد بافق، به کویر صادق‌آباد هم معروف است و میان محلی‌ها با نام «ریگ صادق‌آباد» نیز شناخته می‌شود.

کویر کاراکال؛ محل تلاقی زمین و آسمان

از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کویر کاراکال باید به وسعت زیاد آن اشاره کرد؛ به‌طوری‌که اگر سر را برای تماشای تپه‌های ماسه‌ای و شنی آن بچرخانید، از هر سو تنها تلاقی زمین و آسمان را به شکلی تماشایی خواهید دید. تپه‌های لوزی‌شکل یا ستاره‌ای کویر کاراکال در جهت‌های مختلف، منظره‌ای دیدنی را ایجاد کرده که با ارتفاع‌های مختلف _حداکثر تا 50 متر از سطح زمین_، به مقصدی برای تفریحات هیجان‌انگیز کویری از قبیل سافاری، موتورسواری و... تبدیل شده است. در این کویر بی‌آب و علف تا حدودی می‌توان شاهد یک پوشش گیاهی ضعیف بود که گیاهان ماسه پسند، درختچه‌های گز، اسکنبیل (از تیر هفت‌بندیان) و بوته‌های نسی (از خانواده گندمیان) را در برمی‌گیرد.

  سفر به قلمرو سیاهگوش

با تمام اوصافی که از کویر زیبای کاراکال بیان شد، سفر به قلمرو دیدنی این سیاهگوش ایرانی در نوع خود یک تجربه هیجان‌انگیز به‌شمار می‌رود که همواره موردتوجه کویرنوردان آماتور و حرفه‌ای بوده است. نکته‌ای که باید مدنظر قرار داد این است که به دلیل ناهمواری جاده‌های کویری یزد و آنتن ندادن موبایل، این سفر اغلب به‌صورت گروهی انجام می‌گیرد؛ بنابراین به علاقه‌مندان توصیه می‌شود که سفرهای خود را همراه با تورهای کویرنوردی و در کنار یک لیدر آغاز کنند و برای اقامت شبانه در کویر نیز از خدمات کمپ‌های موجود استفاده نمایند.

 خدمات کویرنوردی در کویر کاراکال یزد

کویر کاراکال یزد با داشتن کمپ مجهزی به نام کمپ شهید برزگری، خدمات و تفریحات مختلفی را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد که ازجمله آن‌ها باید به شترسواری، سافاری، موتورسواری، رصد ستارگان و... اشاره کرد. این کمپ با فراهم آوردن امکانات رفاهی مختلف، فرصت گذراندن یک تور کویرنوردی دلچسب را در کویر کاراکال مهیا کرده و توانسته طی سال‌های اخیر مورد استقبال و رضایت بسیاری از توریست‌ها و گردشگران قرار بگیرد.

 تور کویر کاراکال

شرکت در تور کویر کاراکال و همسفر شدن با علاقه‌مندان به تماشای کویر، فرصتی است که لذت کویرنوردی را دوچندان می‌کند. با حضور در تورهای یک‌روزه کویرنوردی شرکت گردشگری سفرهای رادینا می‌توان علاوه بر استفاده از خدمات کمپ کویری، به تفریحاتی همچون عکاسی در کویر و نخلستان‌های اطراف آن، نوشیدن چای آتشی همراه با موسیقی زنده، ریگ نوردی، پیاده‌روی در میان شنزارها، انجام ورزش‌های ساحلی مثل فوتبال و والیبال ساحلی و... پرداخت.

استان یزد با توجه به اقلیم خشک و کویری آن، دارای چندین کویر زیبا و کمپ کویرنوردی است که توانسته در سال‌های اخیر میزبان علاقه‌مندان به کویرنوردی باشد. سایت gotoyazd.com به عنوان سایت جامع گردشگری یزد، تورهای مختلفی را برای کویرنوردی در کویرهای یزد ارائه می‌دهد. در صورت تمایل برای شرکت در تور کویر کاراکال از یزد و سایر تورهای کویر یزد می‌توانید از طریق این لینک اقدام کنید.

منبع: ایسنا

کد خبر 249417

برچسب‌ها