کدام سفارت ها راحت تر ویزای شینگن می دهند؟

ویزای کشورهای حوزه شینگن جزو پر تقاضاترین ویزاهای دنیا محسوب می‌شود.

شهروندان ایرانی نیز هر ساله به دلایل گوناگون از جمله تفریح و گردش درخواست خود را برای اخذ ویزای شینگن ارائه می‌کنند. در سال‌های اخیر به علل گوناگون به ویژه مسائل سیاسی، صدور ویزای شینگن برای ایرانی‌ها با سخت‌گیری‌های زیادی مواجه شده و بسیاری از این درخواست‌ها رد می‌شود. نکته امیدبخش در این رابطه این است که گرفتن ویزای شینگن از طریق سفارت برخی کشورها تا اندازه‌ای راحت‌تر بوده و احتمال بیشتری دارد.

کدام کشورها عضو حوزه شینگن هستند؟

شاید بهتر باشد در ابتدا کمی به ماهیت حوزه شینگن و همچنین قوانین و مقررات حاکم بر آن بپردازیم. بر اساس توافق‌نامه‌ای که به پیمان شینگن شهرت یافته دولت‌مردان برخی کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند تا مرزهای کشور خود را به روی هم باز کنند. بر همین اساس، شهروندان کشورهایی که در این توافق نامه حضور دارند و یا افرادی که موفق به اخذ اقامت دائم این کشورها شده باشند این اجازه را خواهند داشت تا بدون نیاز به ویزا در دیگر کشورهای عضو پیمان شینگن رفت و آمد داشته باشند.

اما شهروندان سایر کشورها از جمله ایران برای ورود به حوزه شینگن می‌بایست نسبت به اخذ ویزای شینگن اقدام کنند. با داشتن ویزای شینگن این امکان را خواهید داشت تا در کلیه کشورهای عضو شینگن رفت و آمد کنید. بنابراین تفاوتی نخواهد داشت که ویزای کدام کشور عضو شینگن را بگیرید و بهتر است از طریق سفارت کشوری اقدام کنید که سخت‌گیری کمتری دارد. در جدول زیر اسامی ۲۶ کشور عضو حوزه شینگن را مشاهده می‌کنید: 

اتریش

یونان

مالت

سوئد

بلژیک

مجارستان

هلند

سوئیس

جمهوری چک

ایسلند

نروژ

آلمان

دانمارک

ایتالیا

لهستان

اسپانیا

استونی

لتونی

پرتغال

لوکزامبورگ

فنلاند

لیختن اشتاین

اسلواکی

فرانسه

لیتوانی

اسلوونی

کدام کشورها برای گرفتن ویزای شینگن بهتر هستند؟

یکی از روش‌های شناسایی کشورهای سخت‌گیر در زمینه صدور ویزای شنگن بررسی نرخ ریجکت ویزا توسط سفارت کشورهای عضو است. جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۸ کشور مالت بیشترین آمار ریجکت ویزای شینگن را به خود اختصاص داده و بعد از آن کشورهای بلژیک، پرتغال و فرانسه در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. البته ذکر این نکته لازم است که این آمار فقط مربوط به متقاضیان ایرانی ویزای شینگن نبوده و یک آمار بین‌المللی است.

از سوی دیگر، کشور مبدا که متقاضی از آنجا درخواست خود را برای ویزا ارسال می‌کند نیز در ریجکت یا قبول شدن درخواست موثر است. مثلا متقاضیان ویزای شنگن در کشورهای نیجریه، عراق، گینه، کنگو و الجزایر بالاترین میزان ریجکت ویزا را به خود اختصاص داده‌اند. کشورهای زیر بر اساس اطلاعات سایت schengenvisainfo راحت‌ترین کشورها برای اخذ ویزای شینگن هستند:

  • لیتوانی
  • استونی
  • فنلاند
  • ایسلند
  • لتونی
  • لهستان
  • لوکزامبورگ
  • اسلواکی
  • جمهوری چک
  • یونان

از کدام کشور ویزای شینگن بگیریم؟

آماری که در مورد تعداد ویزاهای رد شده و راحت‌ ترین کشورها برای گرفتن ویزای شینگن ارائه شد یک آمار جهانی بود. اما شرایط ویژه کشورمان موجب شده تا ملاحظات دیگری نیز برای تعیین کشور مناسب جهت گرفتن ویزای شینگن تاثیرگذار باشد.

برای تعیین سفارت مورد نظر جهت ارائه درخواست باید به نکات مختلفی مانند هدف سفر و مدارک مورد نیاز برای ویزا دقت کنید. مثلا در صورتی که هدفتان از رفتن به حوزه شینگن گردش و تفریح است سفارت کشورهایی همچون آلمان و اتریش به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای درخواست ویزا نیستند زیرا اخذ ویزا از این کشورها بدون داشتن دعوتنامه به هیچ عنوان راحت نیست. کشورهایی نظیر هلند و سوئد هم شرایطی مشابه داشته و سخت‌گیری زیادی در زمینه صدور ویزای توریستی شینگن به شهروندان ایرانی دارند.

از همه این‌ها که بگذریم سفارت کشورهای اروپایی در ایران قوانین نانوشته‌ای هم دارند که توجه به آنها برای اخذ ویزا لازم است. به عنوان مثال تجربه نشان داده که برای اخذ ویزای شینگن از سفارت فرانسه، سابقه سفر متقاضی بسیار مهم بوده و به طور معمول درخواست ویزای متقاضیانی که سابقه سفر به حوزه شینگن را در گذشته ندارند ریجکت می‌شود. مثال دیگر در مورد سفارت اسپانیا است که برای ویزا دادن به افراد مجرد سخت‌گیری خیلی زیادی دارد و در اکثر موارد درخواست ویزای این افراد را رد کرده است.

تجربه عملی ما در این زمینه نشان می‌دهد سفارت کشور ایتالیا از جمله سفارت‌های شینگن به حساب می‌آید که نسبت به سایر کشورها سخت‌گیری کمتری برای اعطای ویزای شینگن به ایرانی‌ها دارد. البته معنی این جمله این نیست که به راحتی موفق به اخذ ویزای شینگن ایتالیا شوید ولی در صورتی که مدارکتان کامل باشد و پرونده‌ای قوی تشکیل داده باشید احتمال اخذ ویزای شینگن از طریق سفارت ایتالیا از سفارت سایر کشورها بیشتر خواهد بود. دقت کنید که این موضوع ثابت نیست و این احتمال وجود دارد که در آینده سفارت کشورهای دیگر از شرایط راحت‌تری برای گرفتن ویزا برخوردار باشند.

اخذ ویزای شینگن از کدام کشور ارزان‌ تر است؟

هزینه اخذ ویزای شینگن برای همه کشورهای این حوزه یکسان است و هیچ گونه تفاوتی ندارد. این هزینه برای متقاضیان بالای ۱۲ سال ۸۰ یورو و برای متقاضیان بین ۶ تا ۱۲ سال ۴۰ یورو تعیین شده است. کودکان زیر ۶ سال نیز هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. اما نکته‌ای که باعث ایجاد تفاوت بین هزینه اخذ ویزای شینگن از طریق سفارت کشورهای مختلف می‌شود مربوط به هزینه خدمات کارگزاری‌ها است.

سفارت کشورهای عضو شینگن  در ایران تمام امور اداری اخذ ویزا از تعیین وقت سفارت گرفته تا تحویل مدارک و بیومتریک را به کارگزاری‌ها برون سپاری کرده‌اند. بر همین اساس، به منظور اخذ ویزای شینگن علاوه بر هزینه درخواست لازم است که هزینه خدمات مربوط به این کارگزاری‌ها را هم به طور جداگانه پرداخت کنید که برای کشورهای مختلف فرق می‌کند. البته اختلاف هزینه این خدمات برای کشورهای مختلف فاحش نبوده و حداکثر ۱۵ یورو است.

با وجود این که اخذ ویزای شینگن از طریق سفارت برخی کشورها تا حدی راحت‌تر است ولی در نهایت این شرایط پرونده متقاضی خواهد بود که بیشترین تاثیر را در ریجکت یا تایید درخواست او می‌گذارد. مجموعه نیلگام به عنوان یکی از معتبرترین موسسات فعال در این حوزه از طرفی دارای تجربه بالا در زمینه اخذ ویزای شینگن بوده و از طرف دیگر دارای ارتباطاتی است که فرآیند اخذ ویزا را تسهیل می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم از مشاوره و خدمات موسسه نیلگام در این رابطه استفاده کنید.

کد خبر 249410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =