دوئل کرونا و گردشگری در شرقی‌ترین نقطه ایران | وضعیت گردشگری در خراسان جنوبی چگونه است؟

شرقی ترین نقطه ایران است؛ دقیقا پس از عبور از کویر مرکزی ایران اما با چهارفصلش، بهشت زمینی دیگر ساخته است، بهشتی که بدون حمایت، گلهایش در حال پَرپَر شدن است و حالا هم که کرونا به جانش افتاده و اقتصاد گردشگری اش را ۸۵ درصد کاهش داده است.

ایسنا نوشت: به ظاهر باید کویری باشد اما غنی است از منابع طبیعی و گردشگری؛ از باغهای ایرانی زیبایش همچون عمارت اکبریه، بناهای تاریخی اش همچون قلعه درمیان، طبیعت بکرش همچون کال جنی گرفته یا منطقه شکار ممنوع درمیان و تالاب کجی نمکزار نهبندان تا کویرلوت تنها گوشه ای از زیبایی های بی نهایت این یکی از شرقی ترین استان های کشور است تا آنکه دل مارکوپلو را برده و از قاین به عنوان یکی از شهرهای معروف به زعفرانش یاد کرده است.

با این همه، خراسان جنوبی سهم موثری از درآمد گردشگری ندارد و سرمایه گذارها همچون استان همسایه اش خراسان رضوی و مشهد، در این استان نمی مانند اما چرا؟

قوانین برای هتل سازان در خیابان امام رضا مشهد و نقاط محروم خراسان جنوبی تفاوتی ندارد!

حسن رمضانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌جنوبی معتقد است، سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری خراسان‌جنوبی نیاز به حمایت‌های ویژه در حوزه نرخ تسهیلات، مالیات و قوانین تأمین اجتماعی دارند و برای رونق گردشگری و افزایش زیر ساخت‌ها در خراسان‌جنوبی به هیچ وجه نباید آن را با استان‌هایی چون خراسان رضوی به صورت یکسان در وضع قوانین دانسته شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌جنوبی در نشست با فعالان گردشگری تاکید کرد که نباید درآمدزایی از صنعت گردشگری از خاطر برده شود و البته تصریح کرد: از نظر مالیات، نرخ تسهیلات و تأمین اجتماعی بین فردی که در خیابان امام رضا (ع) مشهد هتل می‌سازد با آن کسی در نقاط محروم خراسان‌جنوبی هتلی بنا می‌کند هیچ تفاوتی وجود ندارد.

به گفته این مسئول در بخش گردشگری، باید سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری خراسان‌جنوبی را برای سرمایه‌گذاران جذاب کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی از تاثیر زیاد کرونا بر اقتصاد گردشگری و صنایع دستی کشور و استان گفت و اینکه کرونا ۸۵ درصد اقتصاد و حجم گردشگر ورودی به استان خراسان جنوبی را کاهش داده است.

رمضانی معتقد است، تاثیر بیماری کرونا بر صنایع دستی به شدت تاثیر این بیماری بر اقتصاد بخش گردشگری نیست چراکه اهالی بومی و ساکنین استان، صنایع دستی را بر اساس سلائق، متقاضی تولید می کنند، اما باز هم صنایع دستی در کنار گردشگری رونق دارد، لذا اقتصاد بخش صنایع دستی نیز متاثر از بیماری کرونا ضعیف شد.

به گفته او، در شرایط کرونا مجموعه اقامتگاه‌ها و خانه‌های بوم گردی در خراسان جنوبی تعطیل نیستند، اما تابع شرایط، ضوابط و دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا می‌توانند فعالیت داشته باشند.

البته او به اقدامات انجام شده در سالهای اخیر برای توسعه صنایع دستی و گردشگری استان با حمایت استانداری اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به بیمه شدن ۳۰۰۰ صنعتگر صنایع دستی با همت استانداری در حال حاضر در خراسان‌جنوبی ۱۲ هزار هنرمند صنایع دستی فعالیت دارند. همچنین با افتتاح چند پروژه در هفته گردشگری و بهمن‌ماه، زمینه جذب گردشگر در استان برای همه سلائق با ایجاد دهکده گردشگری، اقامتگاه‌های بیابانی، اقامتگاه‌های فرهنگی، علمی و ادبی همانند شهر خوسف، منازل کوهستانی و آثار تاریخی فراهم می‌شود.

وی اضافه کرد: با افتتاح ۹ خانه بوم گردی در هفته دولت به ظرفیت پذیرش گردشگر و نیز اقامت استان اضافه شده است و پیش بینی کرد تا پایان سال ۹۹ ظرفیت پذیرش اقامت در خراسان جنوبی دو برابر شود.
سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری خراسان‌جنوبی نیاز به حمایت‌های ویژه در حوزه نرخ تسهیلات، مالیات و قوانین تأمین اجتماعی دارند

اما آنچه بیش از هر چیز این متولی صنعت گردشگری به آن تاکید کرد این بود که اگر این استان می خواهد همچون مشهد سرآمد گردشگری در شرق کشور شود با هوای سرمایه گذاران را داشته باشد و بنابراین در یک کلام سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری خراسان‌جنوبی نیاز به حمایت‌های ویژه در حوزه نرخ تسهیلات، مالیات و قوانین تأمین اجتماعی دارند.

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی، ناظر مجلس در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری در نشست با فعالان گردشگری با وجود انکه تاکید دارد ظرفیت‌های بسیار خوبی برای جذب گردشگر در خراسان‌جنوبی وجود دارد اما با اشاره به موانع گردشگری آن بیان کرد: در نشست‌های تخصصی با فعالان صنعت گردشگری خراسان‌جنوبی به صورت تخصصی این موانع را شناسایی می‌کنند تا راهکارهایی را رونق گردشگری سالم و حلال یافته شود.

نماینده مردم، طبس، فردوس،  بشرویه و سرایان در مجلس بر این تاکید دارد که نباید نسبت به صنعت گردشگری نگاه‌های یک جانبه داشته باشیم که این موضوع آسیب‌زا است و افزود: صنعت گردشگری می‌تواند فرهنگ و نگاه‌های اسلامی و انقلابی را بسط و گسترش داده و هم نسبت به رونق گردش اقتصادی با ثبات و اشتغال‌زایی اقدام کند. در مجلس به نقص‌ها در این حوزه رسیدگی خواهد شد و قطعا گردشگری حلال و سالم را ترویج خواهیم داد.


سند جامع گردشگری استان خراسان جنوبی تصویب شده است

محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان جنوبی گفته آمادگی لازم برای حمایت از طرح و ایده‌های دارای توجیه اقتصادی و با قابلیت عملیاتی شدن را دارند و او هم مثل مسئول میراث استان معتقد است که به دلیل بسترهای مناسبی که در استان وجود دارد، گردشگری، یکی از پیشران‌های توسعه‌ای به شمار می‌رود.

وی از خراسان جنوبی به عنوان استانی با ظرفیت‌های گردشگری فراوان یاد کرد و گفت: وجود بیش از ۶۰ جاذبه طبیعی و ۱۸۰۰ اثر ملی در حوزه میراث فرهنگی و چهار اثر جهانی به ثبت رسیده، از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان برای جذب گردشگر است. فرهنگی بودن استان و نیروی انسانی مستعد هم از پتانسیل‌های منحصر به فردی است که می‌تواند به جذب گردشگر کمک کند.

معتمدیان با تأکید بر این که مهم‌ترین اولویت ما معرفی این جاذبه‌هاست، خاطرنشان کرد: از رویکردهای ما در دو سال گذشته، معرفی هر چه بیشتر توانمندی ها و پتانسیل‌هاست.


استاندار خراسان جنوبی با اشاره به موقعیت و شرایط خاص استان، گردشگری را مسیری برای درآمدزایی و اشتغال مردم عنوان و اظهار کرد: باید با برنامه ریزی درست و استفاده از همه فرصت‌ها، موانع و مشکلات موجود در این راه حذف کرد و البته نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز باید کمک کنند تا تعاملات منطقه‌ای گسترش یابد.

وی به راهکارهای تبیین شده برای استفاده هر چه بهتر از ظرفیت‌های گردشگری پرداخت و ادامه داد: اصلی ترین کار، تدوین سند جامع گردشگری است که در شورای پژوهشی استان به تصویب رسیده است. در این سند، نقشه راه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت حوزه گردشگری تعیین شده و تکلیف همه دستگاه ها نیز در این زمینه روشن می‌شود.

کد خبر 249374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =