نگاهی به تاریخ آلفا آلفا | چه زمانی ایران‌ایر طولانی‌ترین خط هوایی بدون توقف جهان بود؟

این هواپیما دویست و هفتاد و پنجمین بویینگ ۷۴۷ تولید شده و اولین SP تحویل داده شده به یک شرکت هواپیمایی غیرآمریکایی است. آلفا آلفا نخستین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۷۶.۰۲.۲۰ انجام داد و بیست و دو روز بعد در ۱۹۷۶.۰۳.۱۲ یعنی ۲۲ اسفند ۱۳۵۴ به ایران تحویل داده شد.

کن نیوز نوشت: با ورود این هواپیما به ناوگان ایران‌ایر، این شرکت توانست خط هوایی تهران به فرودگاه جان. اف. کندی نیویورک را که از سال ۱۳۵۴ با بهره‌گیری از بویینگ ۷۰۷ و با یک توقف جهت سوخت‌گیری در فرودگاه هیترو لندن آغاز شده بود، بدون توقف طی کرده و به این ترتیب، طولانی‌ترین خط هوایی بدون توقف جهان در آن ایام را راه‌اندازی کند.

در شهریور ۱۳۸۳ از خدمت در ناوگان ایران‌ایر کنار گذاشته شد و حتی به نمایشگاه پرواز نیز منتقل شد، اما به علت نیاز ایران‌ایر، مجددا پس از اورهال در سال ۱۳۸۷، به آسمان‌ها بازگشت تا اینکه پس از انجام آخرین پرواز خود به کشور هندوستان، در ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ به فرودگاه مهرآباد منتقل شده و برای همیشه در آنجا به خواب فرو رفت.

این هواپیما از سال ۱۳۵۹ تا اوایل سال ۱۳۶۴ با نام «فارس»، از ۱۳۶۴ تا ۱۳۸۳ با نام «کردستان» و نهایتا از سال ۱۳۸۷ تا پایان عمر با نام «خلیج فارس» پرواز می‌کرد.

کد خبر 249336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =