حراج ۱۲ هواپیمای ایران ‌ایر ؛ هما این هواپیماها را اسقاطی می‌داند | کارزار حفظ آلفا آلفا و تاریخ هوانوردی کشور

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) ۱۲ فروند هواپیمای این شرکت که گفته می‌شود اسقاطی هستند را به روش مزایده عمومی به فروش گذاشت. ۵ فروند از این ۱۲ فروند هواپیمای آماده فروش، بوئینگ ۷۴۷، دو فروند ایرباس ۳۱۰ و ۳ فروند ایرباس ۳۰۰ و یک فروند بوئینگ ۷۲۷ هستند.

فارس به نقل از سیمپل فلایینگ نوشت: «شرکت هواپیمایی ایران‌ایر قصد دارد ۱۲ فروند از هواپیماهای قدیمی خود ازجمله پنج فروند بوئینگ ۷۴۷ منحصربه‌فرد را به حراج بگذارد.» هزینه شرکت در این حراج تنها ۴‌هزار دلار تعیین شده است.

شرکت هواپیمایی ایران‌ایر طی سال‌های گذشته تلاش کرده است تا هواپیماهای قدیمی خود را با هواپیماهای جدید جایگزین کند، اما این طرح به خاطر انتخاب ترامپ و تبعات خروج او از برجام ناکام ماند.

این شرکت همچنین به خاطر تحریم‌ها در تأمین قطعات یدکی هواپیماها نیز با مشکل مواجه است، بنابراین تصمیم گرفته تا برخی از هواپیماهای قدیمی خود را که با مشکل قطعه مواجه شده‌اند یا به مرور زمان در حال از بین رفتن هستند، به حراج بگذارد.

این هواپیماها شامل سه فروند ایرباس ۳۰۰، دو فروند ایرباس۳۱۰، دو فروند بوئینگ ۷۲۷ و پنج فروند بوئینگ ۷۴۷ هستند. ازجمله این بوئینگ‌های ۷۴۷ که قرار است حراج شوند، یک بوئینگ ۱۰۰-۷۴۷، یک بوئینگ ۲۰۰ -۷۴۷و سه فروند بوئینگ ۷۴۷ SP  است. این هواپیماها بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۷۹ تحویل ایران داده شدند و بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ از ناوگان ایران‌ایر کنار گذاشته شدند.

حراج ۱۲ هواپیمای ایران ‌ایر

با وجود آنکه برای شرکت در این حراج قیمت پایینی تعیین شده است، اما خرید آنها برای طرف‌های خارجی خالی از مشکل نیست، چراکه نخست برخی کشورها به‌خصوص آمریکا احتمالا دوست نخواهند داشت که اتباع آنها یک هواپیمای قدیمی ایران‌ایر را بخرند که البته ممکن است این اقدام حتی غیرقانونی هم باشد.

از طرف دیگر پرداخت پول این هواپیماها نیز مانع بعدی است، چراکه بانک‌های بزرگ بین‌المللی در ایران فعالیتی ندارند و بعید به نظر می‌رسد بانک‌های ایرانی هم چک‌بانک‌های صادرشده از سوی کشوری مانند آمریکا را قبول کنند.

درخواست حفظ آلفا آلفا، تاریخ هوانوردی کشور

از سویی دیگر کارزاری برای جلوگیری از فروش جامبوجت محبوب ایران ایر به راه افتاده است در این درخواست آمده است:

به نام خدا

کاپیتان علیرضا برخور
مدیرعامل و ریاست محترم هیئت مدیره شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، «هما»

با درود و تقدیم احترام خدمت شما
به اطلاع می‌رساند در پی انتشار آگهی مزایده عمومی شماره ۵۱۴۷۲/ پ رپ پیرامون فروش هواپیماهای از رده خارج هما، جمعی از کارشناسان، فعالین و علاقمندان حوزه هوانوردی تصمیم دارند تا درخواست خود را برای پاسداری از یکی از ارزشمندترین هواپیماهای این لیست ارائه دهند.

ما امضاکنندگان این کارزار از حضرتعالی و دیگر مدیران محترم مسئول در این امر، درخواست می‌نماییم که هواپیمای بویینگ B747SP به علامت ثبتی EP-IAA، برای حفظ بخشی از تاریخ هوانوردی کشور عزیزمان از لیست هواپیماهای مورد مزایده خارج شود. این هواپیما نخستین بویینگ B747SP بوده که با ورود به هما توانست رکورد طولانی‌ترین پرواز بدون توقف تجاری جهان در آن سال‌ها را به نام این شرکت معظم و خود ثبت کند.

همچنین از دیگر افتخارات این هواپیما می‌توان به ۴۰ سال خدمت به ایران و ایرانیان زیر پرچم هما اشاره نمود.

پذیرش این درخواست و انتقال این هواپیمای باشکوه و پرافتخار به مرکز نمایشگاه‌های هوایی ایران، می‌تواند خدمتی ماندگار به صنعت هوانوردی کشور و اقدامی بزرگ و تأثیرگذار برای حفظ یک گنجینه بسیار ارزشمند از تاریخچه هما و صنعت هوانوردی ایران برای نسل‌های آینده این سرزمین به شمار آید.

با سپاس فراوان
جمعی از کارشناسان، فعالان و علاقه‌مندان صنعت هوانوردی کشور

کد خبر 249335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =