توسعه گردشگری بخشی مهم در پیش‌نویس سند همکاری ۲۵ساله ایران و چین | چین؛ مهم‌ترین منبع تامین گردشگر در جهان

معاون گردشگری با اشاره به توسعه گردشگری به عنوان جزئی از مفاد پیش‌نویس سند همکاری ۲۵‌ساله ایران و چین، گفت: سرمایه‌گذاری در ساخت و تاسیس مراکز مرتبط در ایران توسط چین از جمله مفاد این توافق‌نامه است.

ولی تیموری در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: ایران پیش از قرارداد ۲۵ ساله با چین، برنامه مطالعاتی مفصلی برای جذب گردشگر از دیگر کشورها انجام داده بود که یکی از این انتخاب ها چین و فعالیت‌های مختلف از جمله لغو روادید گردشگران چینی در ایران بود.

وی گفت: سال گذشته  وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز همراه بخش خصوصی سفری برای توسعه گردشگری انجام داد. در ایران نیز فعالیت‌های مختلفی از جمله برگزاری عید چینی در ۹ استان کشور برگزار شد اما با شیوع کرونا این برنامه ها لغو شد.

تیموری افزود: وزارت خارجه ایران نیز همزمان پیش‌نویس اولیه سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین را که شامل همکاری‌های بلندمدت دو کشور در حوزه‌های مختلف می شود در اختیار وزارت میراث فرهنگی و گردشگری قرار داد؛ در شرایطی که بر اساس مطالعات انجام‌گرفته، گردشگران چینی یکی از مقاصد اصلی ایران خواهد بود.

وی افزود: سرمایه گذاری مستقیم چین و مشترک با ایران در تاسیسات گردشگری ایران و آموزش راهنمایان گردشگری برای جذب گردشگران چینی از جمله مفاد این قرارداد میان دو کشور است. همکاری تخصصی در حوزه گردشگری و در نتیجه جذب گردشگر چینی از موارد مهم پیش‌نویس این سند است.

گردشگر چین

چین مهم‌ترین منبع تامین گردشگر در جهان است

چین مهم‌ترین منبع تامین گردشگر در جهان است؛ در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۱۵۰ میلیون چینی به خارج از مرزهای این کشور سفر کردند. وزارت فرهنگ و گردشگری چین پیش‌بینی کرده است با تداوم رشد اقتصادی و افزایش درآمدهای سالانه شخصی، آمار سفر شهروندان این کشور به خارج از چین تا سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۷۸ میلیون نفر در سال برسد؛ همچنین تخمین زده شده این گردشگران در مجموع حدود ۱.۲ تریلیون یوان هزینه کنند.

ایران از سال ۲۰۱۱ به فهرست مقاصد گردشگری چین وارد شد و از سال ۱۳۹۵ نیز سیاست‌ جذب گردشگران چینی را در دستور کار قرار داد. در این راستا هیئت وزیران اوایل تیر سال ۱۳۹۸ مصوبه لغو یک طرفه روادید با چین را صادر کرد و از ۲۵ تیر به اجرا در آمد. بر اساس این مصوبه چینی ها به مدت ۲۱ روز بدون ویزا می‌توانند به ایران سفر کنند.

ایران همچنان در حال مذاکره در مورد این توافقنامه با عنوان مشارکت جامع استراتژیک چین و ایران است و توافق اولیه را نقشه راه شفاف و راهنمای اصولی برای روابط برد-برد بین دو کشور توصیف کرده است.

کد خبر 249173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =