​​​​​​​چه تجهیزات پزشکی برای نگهداری بیماران در منزل نیاز است؟

همه‌ی ما ممکن است در طول زندگی خود، به نگهداری و مراقبت از یک فرد سالمند یا بیمار مشغول شده باشیم؛ قطعا این کار بسیار دشوار است و علاوه بر سختی که دارد، از لحاظ عاطفی و احساسی نیز فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فردی که به‌عنوان پرستار از بیمار مراقبت می‌کند، باید یکسری از اقدامات اولیه مانند کنترل علائم حیاتی، پانسمان زخم‌ها، تزریقات، مراقبت از پا در بیماران دیابتی و موارد این‌چنینی را بداند تا بتواند از فرد به‌خوبی نگهداری کند.

برای اینکه بتوان از یک بیمار در خانه نگهداری کرد، به مجموعه‌ای از وسایل نیاز است؛ برای مثال به دستگاه فشارسنج برای کنترل یکی از علائم حیاتی نیاز است؛ در ادامه به دیگر تجهیزات پزشکی که برای نگهداری به آن‌ها نیاز است، می‌پردازیم.

فشارسنج

همان‌طور که گفته شد، فشارسنج یکی از مهم‌ترین ابزارها به‌حساب می‌آید، فشار باید تحت کنترل و مراقبت باشد؛ اگر بیمار شما سابقه‌ی فشارخون دارد، اهمیت این کار چندین برابر می‌شود زیرا فشارخون بالا می‌تواند باعث حمله قلبی و مرگ شود. شما می‌توانید با تهیه‌ی یک دستگاه فشار، این موضوع را به‌راحتی حل کنید البته توجه داشته باشید که فقط داشتن دستگاه کفایت نمی‌کند بلکه شما باید نحوه‌ی کار با دستگاه را نیز بدانید و بتوانید فشارخون فرد را به‌درستی بفهمید و اقدامات لازم برای بهبودی وضع را انجام دهید.

فشار بیمار خود را در صبح موردبررسی قرار دهید زیرا در طول روز به دلیل عوامل مختلف، امکان بالا یا پایین رفتن فشار وجود دارد؛ اما بهتر است یک‌بار دیگر هم در طول روز، فشار فرد کنترل شود. فشارسنج را بر روی دست چپ فرد که به قلب نزدیک‌تر است، ببندید، همچنین زمانی ک فشار فرد در حال اندازه‌گیری است، بیمار نباید تکانی بخورد یا صحبتی کند، تنها دست او را در حال 90 درجه قرار دهید و از او بخواهید کف دست خود را به سمت بالا نگه دارد و از مشت کردن دست بپرهیزد.

دستگاه تست قند

اگر بیمار شما دچار مشکل دیابت است، باید در منزل دستگاه تست قند داشته باشید تا به‌طور مکرر میزان قند خون فرد را اندازه بگیرید. در بیماران دیابتی هر دو حالت قند بالا و قند پایین، خطرناک است و می‌تواند بیمار را تا پای مرگ نیز بکشاند؛ از طرفی بیماران دیابتی دچار زخم‌هایی بر روی دست‌وپاهای خود می‌شوند که نیاز به ضدعفونی و پانسمان دارند، پس همیشه در منزل علاوه بر دستگاه تست قند، سرم های ضدعفونی، گاز استریل و باند داشته باشید.

تشک ضد زخم بستر

اگر بیمار شما مجبور است مدت طولانی را در تخت بگذراند، ممکن است به دلیل سایش با تخت و ملحفه، پوست یا بافت بدن فرد دچار مشکل شود و اگر زخمی برای او پیش آید، مراقبت از آن‌ها سختی‌های زیادی دارد پس بهتر است از این نوع تشک‌ها استفاده کنید تا مشکلاتی مانند زخم بستر پیش نیاید. تخت‌های بیمارستانی که از جنس PVC هستند، این ویژگی را دارند.

تشک‌های موج‌دار یا ضد زخم بستر از یک موتور کمپرس هوا و یک تشک موجدار تشکیل‌شده و دارای دو کانال مجزا است که وزن بیمار را در نقاط مختلف تخت جابه‌جا کرده و از ثابت ماندن یک قسمت بدن جلوگیری می‌کند.

سوند ادراری

سوند ادراری یک لوله باریک، توخالی و انعطاف‌پذیر است که درون مثانه قرار می‌گیرد و ادرار را جمع‌آوری می‌کند؛ عمل قرار دادن سوند در مثانه را سونداژ می‌گویند. سوند یک وسیله است که برای بیمارانی که توانایی تخلیه ادرار را ندارند، استفاده می‌شود، همچنین برای بیمارانی که جراحی انجام داده‌اند و چندین ساعت باید بدون تحرک قرار بگیرند از این لوله استفاده می‌شود.

استفاده از لگن برای مراقبت از بیمار

بسیاری از بیماران توانایی رفتن به سرویس بهداشتی را ندارد، به همین دلیل برای این افراد از لگن‌هایی برای جمع‌آوری ادرار و مدفوع استفاده می‌کنند؛ البته استفاده از این لگن برای افرادی که دوران نقاهت پس از عمل خود را طی می‌کنند نیز استفاده می‌شود.

پالس اکسی متر

شاید تابه‌حال نام این دستگاه به گوش شما نخورده باشد، اما در نگهداری از یک بیمار در منزل بسیار ضروری است، شما با استفاده از این دستگاه می‌توانید میزان اکسیژن خون در سرخرگ را اندازی گیری کنید؛ پس از اندازه‌گیری باید میزان اکسیژن خون، مابین 95 تا 97 درصد باشد. این دستگاه را باید روی انگشت سبابه، شست پا، نوک بینی و نرمه‌ی گوش قرار داد تا میزان اکسیژن را به‌درستی نشان دهد.

کد خبر 249135

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =