وزارت میراث فرهنگی در تغییر قبرستان ابن‌بابویه چه نقشی دارد؟

از سال ۹۷ طرح همسان‌سازی قبور قبرستان ابن بابویه، مطرح و مکاتباتی با نهادهای ذی‌ربط انجام شد.

امیر مسیب رحیم‌زاده رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ری در خصوص نقش وزارتخانه میراث فرهنگی در تغییرات قبرستان ابن‌بابویه گفت: در حدود سال‌های ۹۰ و ۹۱ شبستانی در محدوده قبرستان ابن بابویه ساخته شد. محوطه اصلی قبرستان در آن زمان تا حدودی آسیب دیده بود، اما در سال ۹۷ بحث همسان‌سازی مطرح شد و ما مکاتباتی را برای توقف کار و ارائه طرح داشتیم.

با شروع همکاری‌ها طرحی از طریق شرکت عمارت خورشید تهیه، ارائه و بررسی شد. این طرح مورد تأیید سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وقت بود، اما اجرای آن نیز حتماً باید با نظارت میراث فرهنگی انجام می‌شد.

وی افزود: اما کار بدون هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی اجرایی شد؛ طرح اجرا شده در بیشتر موارد با طرح ارائه و تأیید شده مطابقت دارد، اما در برخی امور هم با آن مطابق نیست. بنابراین ما به مجریان طرح همسان سازی قبرستان ابن بابویه، نامه می‌زنیم که دست نگه دارند و کار متوقف شود تا طرح به صورت مجدد بررسی و  طرح اجرا شده با طرح تأیید شده میراث فرهنگی تطبیق داده شود. در صورت وجود منافات، اداره‌کل میراث فرهنگی استان تهران تصمیم نهایی را  خواهد گرفت.

گفتنی است قبرستان ابن‌بابویه نخستین گورستان شهر ری و دومین گورستان تهران است. این قبرستان که به اعتقاد برخی از کارشناسان بنای اولیه آن در دوره سامانی شکل گرفته و در زمان ناصراالدین‌شاه پس از کشف جسد سالم شیخ صدوق شکل فعلی خودش را گرفت، در سال‌های اخیر در قالب طرح همسان‌سازی قبور تغییر کرد. این تغییرات موجب طرح انتقاداتی از سوی اهالی رسانه، برخی از کارشناسان میراث فرهنگی و اعضای شورای شهر تهران شد.

اخیراً چنین گفته شده که میراث فرهنگی مجوز یکسان‌سازی قبور ابن‌بابویه را داده است.

کد خبر 249131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =