میراث فرهنگی به شهرداری شاهدیه اخطار داد

شهرداری شاهدیه به تازگی تا بنا گوش یک آب‌انبار تاریخی را آسفالت کرده که مدیر کل میراث فرهنگی یزد در این باره می‌گوید: به شهرداری اخطار داده و منتظر جمع‌آوری آسفالت هستیم.

ایسنا نوشت: هرچند آسفالت و سیمان از عمده مصالح بسیار آسیب‌زا به بناهای تاریخی به وی‍ژه در جریان اقدامات توسعه شهری محسوب می‌شوند که به تازگی شهرداری شاهدیه بدون در نظر گرفتن تبعات استفاده از این مصالح و در راستای عمل به وظایف خود در زمینه توسعه شهری، تا بناگوش یک آب انبار تاریخی را با استفاده از آسفالت پوشانده است.

این اتفاق در حالی روی می‌دهد که نه تنها شهر یزد در سنوات اخیر با توسعه گردشگری و رویداد مهم ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو همراه بوده بلکه بسیاری از بافت‌های تاریخی دیگر شهرها و روستاهای این استان نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده یا در حال بررسی جهت ثبت ملی هستند.

البته این اقدام شهرداری شاهدیه با گلایه بسیاری از فرهنگ‌دوستان و اهالی این شهر نیز مواجه شده است لذا با توجه به این که هنوز چند صباحی از تخریب و ماجرای خیابان‌کشی شهرداری این شهر نمی‌گذارد به سراغ میراث فرهنگی استان رفتیم تا جویای بروز تخلفات متعدد و نبود نظارت کافی در این رابطه را جویا شویم.

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در رابطه با موضوع اظهار کرد: این اقدام که از سوی شهرداری در حال انجام بود، با حضور عوامل میراث فرهنگی متوقف و از شهرداری خواسته شد تا نسبت به حذف آسفالت پیرامون این آب انبار تاریخی اقدام کند.

وی افزود: استفاده از آسفالت در مجاورت آب انبارها و ساختمان‌های تاریخی به هیج وجه توصیه نمی‌شود چرا که با این اقدام رطوبت از زمین خارج نشده و به بنا آسیب وارد می‌کند و توصیه‌ی میراث فرهنگی در این قبیل اقدامات شهری، استفاده از آجرفرش به جای آسفالت است.

مدیر کل میراث فرهنگی یزد با بیان این که اخطاری در رابطه با این اقدام شهرداری شاهدیه داده شده است، اظهار کرد: در حال حاضر منتظر هستیم تا شهرداری نسبت به برچیدن آسفالت انجام شده در مجاورت این آب انبار اقدام کند.

کد خبر 249118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =