دیوان عالی اداری ترکیه مصوبه تبدیل ایا صوفیه به موزه را لغو کرد | استفاده از این مکان به غیر از مسجد و یا کاربری دیگر امکان‌ناپذیر است

دادگاه عالی اداری ترکیه روز جمعه در حکمی مصوبه تصمیم دولت در ۲۴ نوامبر ۱۹۳۴ را که بر اساس آن ایاصوفیه به موزه تبدیل شده بود، لغو کرد.  

انجمن آثار تاریخی و بنیادهای مستمر، برای لغو تصمیم سال ۱۹۳۴ مبنی بر تبدیل آیاصوفیه از مسجد به موزه، به دهمین شعبه دیوان اداری ترکیه دادخواست داده بود.

دهمین شعبه دیوان اداری جلسه رسیدگی به این پرونده را در روز دوم ژوئیه برگزار کرد.

این شعبه امروز ۱۰ ژوئیه اعلام کرد که آیاصوفیه در مالکیت بنیاد سلطان فاتح محمدخان بوده و به عنوان مسجد در اختیار جامعه گذاشته شده است.

این شعبه همچنین تاکید کرد: آیاصوفیه به عنوان مسجد در سند ثبت شده و این قابل تغییر نیست. مانع تراشی برای استفاده از اموال غیرمنقول و حقوق متعلق به بنیاد که در اختیار عموم گذاشته شده است، میسر نیست.

براساس سند بنیاد وقف فوق٬ استفاده از این مکان به غیر از مسجد و یا کاربری دیگر قانونا امکان‌ناپذیر است.

دیوان عالی اداری ترکیه طی بیانیه ای با لغو مصوبه شورای وزیران کشور در ۲۴ نوامبر ۱۹۳۴، اعلام کرد که ایاصوفیه در مالکیت بنیاد سلطان فاتح محمدخان بوده و به عنوان مسجد در اختیار جامعه گذاشته شده است.

مسجد ایا صوفیه

شعبه دهم این دیوان به اتفاق آرا تاکید کرد: ایاصوفیه به عنوان مسجد در سند ثبت شده و این قابل تغییر نیست. مانع تراشی برای استفاده از اموال غیرمنقول و حقوق متعلق به بنیاد که در اختیار عموم گذاشته شده است، میسر نیست.

در دلایل و شواهد این رای بیان شده است: این رای در چارچوب قانون اساسی، دیوان عالی اداری کشور، دیوان عدالت و حقوق بشر اروپا مورد ارزیابی قرار گرفته است.

بر اساس خواست بنیاد ایاصوفیه٬ این مکان به عنوان یک مسجد به ثبت رسیده و در اختیار عموم جامعه گذاشته شده است.

در این بیانیه آمده است: بدون تردید سند بنیاد، دارای ارزش قانونی بوده و ماهیت و کاربری اموال غیرمنقول در امور بنیاد غیرقابل تغییر است. این سند هم برای اشخاص حقوقی و هم حقیقی الزام آور است. براساس قوانین ترکیه نمی‌توان مانع استفاده جامعه از اموال غیرمنقول بنیاد که از زمان‌های قدیم حفظ و نگهداری می‌شود، شد. همچنین براساس سند بنیاد، استفاده از این مکان به غیر از مسجد و یا کاربری دیگر امکان‌ناپذیر است.

منبع: خبرگزاری آناتولی

کد خبر 249065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =