تماشای تنها کشتی قرن هفدهمی از دریای بالتیک | اصرار بی جای پادشاه سوئد به زیبایی کار، کشتی را غرق کرد

تایتانیک، لوزیتانیا، آریزونا، اینها اسامی هستند که وقتی به کشتی های غرق شده فکر می کنیم، به ذهن می آیند، اما کشتی جنگی سوئدی، واسا، در خاطرات ما نیست. واسا یک نمایش دیدنی از طراحی دریایی بود که به دست سلطنت سوئد تحت فرماندهی گوستاو آدولف دوم در اوایل قرن ۱۷ ساخته شد.

چمدان - این کشتی توسط سازنده با تجربه کشتی هنریک هیبرتسون طراحی شده است و در ابتدا انتظار می رفت ۳۶ اسلحه را در داخل عرشه حمل کند. با این حال، پادشاه سوئد خواستار زیبایی کشتی بود. وقتی در ۱۰ اوت ۱۶۲۸، واسا با تزئینات سنگین زینتی و ۶۴ قلم جنس برنزی سفر خود را آغاز کرد، آنچه به نظر می رسید یک روز دریانوردی نسبتاً آرام باشد، فاجعه‌بار شد.

 واسا سفر خود را بین ساعت چهار تا پنج و در میان تشویق جمعیت مردم و دوستدارانش شروع کرد، در حالی که سلطنت سوئد از سرمایه گذاری دریایی خود بسیار مطمئن بود. متأسفانه، پس از آغاز حرکت، باد شدید بر بادبانهای کشتی هجوم آورد و تجهیزات جنگی گسترده را به داخل آب پرتاب کرد. هیبرتسون پایداری کشتی را با وزن اسلحه ها محاسبه کرده بود و به همین ترتیب کشتی ای را ایجاد کرد که فوق العاده متعادل بود، ولی با افتادن جنگ افزارها به داخل آب مرکز ثقل کشتی بهم خورد.

 باستان شناسانی که در مورد این فاجعه شگفت آور تحقیق کرده اند، معتقدند که انتخاب زیبایی توسط پادشاه گوستاو به طور مستقیم در غرق شدن کشتی نقش داشته است. ۳۰ نفر از خدمه کشتی آن روز بعد از ظهر جان باختند، اما فاجعه دریایی امپراتوری سوئد را برای مدت‌ها سرزبان ها بود. در مورد این کشتی، آبهای بسیار سرد دریای بالتیک کشتی چوبی را از باکتری های مضر محافظت کرده است. هنگامی که سوئد سرانجام در سال ۱۹۶۱ کشتی را از محل غرق شدن خود استخراج کرد، تقریبا ۹۵٪ کشتی دست نخورده باقی مانده بود و یک فرصت باستان شناسی فوق العاده نادر را ایجاد کرد.

 در حال حاضر، این کشتی در موزه واسا استکهلم قرار گرفته است. عنوان شده است که واسا تنها کشتی کاملاً حفظ شده قرن هفدهم در جهان است. برای آماده سازی کشتی برای نمایش عمومی، تیم حفاظت از میراث فرهنگی، سه دهه طول کشید تا آن را با دقت از آبهای منجمد خارج کند. با تشکر از کار دقیق آنها، ما می توانیم بقایای مصنوعات منحصر به فردی را که از آن دوره ویرانی جان سالم به در برد، مشاهده کنیم.

منبع : my modern met

کد خبر 249064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =