۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۳
هزینه پارکینگ فرودگاه مشهد

از پرترافیک‌ترین فرودگاه‌های کشور فرودگاه مشهد است. حتی گفته می‌شود رتبه اول در شلوغ‌ترین فرودگاه کشور را فرودگاه مشهد دارد. البته این موضوع با توجه به علاقه هموطنان به زیارت بارگاه امام رضا(ع) چندان عجیب نیست. در ادامه با ویژگی‌های فرودگاه مشهد هنگام سفر با تور مشهد بیشتر آشنا می‌شویم.

تاریخچه فرودگاه هاشمی نژاد مشهد

فرودگاه بین‌المللی هاشمی نژاد مشهد در سال ۱۳۳۰ با نام «فرودگاه مشهد» تاسیس شد و درگذشته فقط روزانه یک پرواز از این فرودگاه در مسیر تهران-مشهد انجام می‌شد چراکه در گذشته و هنگام ساخت، این فرودگاه صرفا برای پروازهای آموزشی، ایر تاکسی و پروازهای نظامی استفاده می‌شد و کم کم به کاربری مسافربری تغییر پیدا کرد و اکنون تبدیل به دومین فرودگاه بزرگ ایران شده است که سالانه تعداد زیادی از مسافران را از بخش‌های مختلف به مشهد منتقل کرده و توسعه پیدا کرده است.

ادامه ساخت فرودگاه مشهد تا بعد از انقلاب ادامه پیدا کرد و بعد از جنگ ایران و عراق نام آن به فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد تغییر نام پیدا کرد. همچنین با ورود هواپیماهای DC۸ و هواپیماهای بوئینگ و ایرباس، امکانات جدیدی از جمله برج مراقبت پرواز، پارکینگ و ترمینال جدید به فرودگاه هاشمی نژاد اضافه شد.  

بعد از فرودگاه بین المللی مهر آباد در حال حاضر شلوغترین و پر رفت و آمدترین فرودگاه ایران فرودگاه هاشمی نژاد مشهد است. این فرودگاه درجنوب شرقی شهر مشهد قرار گرفته است و سالانه ۸ میلیون مسافر داخلی و خارجی در این فرودگاه جا به جا می‌شوند.

دسترسی به فرودگاه هاشمی نژاد

فرودگاه شهید هاشمی نژاد در میدان پانزده خرداد، انتهای بلوار جمهوری اسلامی قرار گرفته است. فاصله این فرودگاه تا مراکز مهم شهر مشهد را ادامه می‌بینید:

• فاصله تا حرم امام رضا: حدود ۸ کیلومتر

• فاصله تا پایانه مسافربری: حدود ۸ کیلومتر

• فاصله تا مرکز شهر: حدود ۸ کیلومتر

• فاصله تا راه آهن: حدود ۱۱ کیلومتر

باید گفت این فرودگاه رتبه نخست را در تعداد پروازهای ورودی و خروجی روزانه دارد و در حال حاضر ۱۳ شرکت هواپیمایی داخلی و ۱۳ شرکت خارجی به فرودگاه بین‌المللی هاشمی نژاد مشهد پرواز دارند. روزانه حداقل ۱۷۰ و حداکثر ۲۴۰ پرواز و به طور متوسط ۲۲۰۰۰ مسافر داخلی و خارجی از این فرودگاه استفاده می‌کنند که بیش از ۲۰٪ آن‌ها مسافران خارجی هستند.  

رستوران، دفاتر فروش بلیط و رزرو هتل در مشهد، راهنمای مسافر، دسترسی به اینترنت، خدمات اورژانس، خدمات باربری، خدمات بانکی، CIP، بسته بندی بارو بخش نگهداری بار مسافر از دیگر خدمات و امکاناتی هستند که در این فرودگاه در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

پارکینگ

پارکینگ طبقاتی آن که ظرفیت پارک بیش از ۱۰۰۰ خودرو را دارد، اولین پارکینگ طبقاتی فرودگاهی در کشور است.

هزینه پارکینگ فرودگاه مشهد

هزینه ورودی پارکینگ مشهد ۱۴۲۰ تومان و هر ساعت توقف در هر یک از پارکینگ‌های این مجموعه ۱۰۰۰ تومان است. اما اگر بخواهید یک شبانه‌روز ماشینتان را در پارکینگ محوطه فرودگاه بگذارید باید ۱۵ هزار تومان هزینه کنید. این عدد برای پارکینگ طبقاتی به ۲۰ هزار تومان می‌رسد.

دسترسی به مترو

در سال ۹۵ فرودگاه هاشمی نژاد به خط ۱ متروی مشهد متصل شد و رسیدن زائران و دانشجویان به مرکز شهر و مقصدشان را تا حد چشمگیری تسهیل کرد.  

غرفه‌های تجاری

غرفه‌های عطر فروشی، نقره فروشی، بدلیجات، زعفران، صنایع دستی و سوغاتی فروشی‌ها به مسافران گزینه‌های زیادی برای انتخاب می‌دهند.

ترمینال‌های فرودگاه

ترمینال ۱ فرودگاه که بیش از ۳۸۰۰۰ متر مربع مساحت دارد، ویژه پروازهای داخلی است. پذیرش بار، دریافت کارت پرواز و سوار شدن به هواپیما در ضلع غربی آن انجام می‌شود. در ۱۰ ماهه نخست سال ۹۴، ترمینال ۱ پذیرای بیش از ۵ ملیون و ۷۰۰ هزار زائر به مشهد بود.

ترمینال ۲ فرودگاه هاشمی نژاد با بیش از ۲۱۶۰۰ متر مربع مساحت، ویژه خروج پروازهای خارجی است. ترمینال ۳ فرودگاه هم به ورود پروازهای خارجی اختصاص داده شده است. اتاق ویژه سیگار در سالن ترانزیت ترمینال ۲ فرودگاه قرار دارد.

اجاره خودرو بدون راننده

برای این کار می‌توانید به دفاتر شرکت‌های کرایه خودرو که در محوطه بیرونی ترمینال پروازهای داخلی (ترمینال) ۱ قرار دارند، مراجعه کنید. البته در هنگام سفر با تور مشهد به این گزینه احتیاج پیدا نخواهید کرد.

مسیرهای پروازی

در حال حاضر فرودگاه هاشمی نژاد پروازها را در ۱۸ مسیر داخلی و ۱۹ مسیر خارجی پوشش می‌دهد.

خدمات به افراد توان‌یاب

قرار دادن ویلچیر در اختیار افراد توان‌یاب و مناسب سازی کردن بسیاری از مسیرهای تردد در فرودگاه، رفت وآمد را برای این افراد و همراهان آن‌ها بسیار تسهیل کرده است.

اشیاء گمشده

در مورد اشیا گمشده باید بدانید که در صورتی که اشیای گران‌بهای گمشده شما در سالن ترانزیت پیدا شود به سپاه و سپس به دفتر امانات تحویل داده می‌شوند. اشیایی که در هواپیما جا گذاشته می‌شوند بعد از پیدا شدن به امور جامه‌دان فرودگاه تحویل داده می‌شوند.

رستوران

پارکینگ فرودگاه مشهد دارای رستوران است. رستوران‌های فرودگاه به صورت مرتب بازرسی می‌شوند و خیال شما می‌تواند از کیفیت و تازگی غذا راحت باشد. البته اگر با تور مشهد سفر می‌کنید ممکن است هزینه غذا به عهده تور باشد.

خدمات حمل ونقل عمومی

تاکسی و اتوبوس‌های شهری همیشه برای خدمت رسانی به مسافران در محل فرودگاه حضور دارند.

کد خبر 248996