۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
۳ نقطه قوت جذاب لکسوس nx

خودروهای کراس اوور در بین مردم بسیار محبوب شده‌اند و بازار خرید و فروش آن‌ها داغ است. به همین دلیل تولیدکنندگان زیادی به سمت تولید خودروهای کراس اوور و شاسی‌بلند رفته‌اند. در این بین بازار ایران هم هدف مناسبی برای صادر کردن این خودروها به نظر می‌رسد به‌طوری‌که تولیدکنندگان زیادی از سراسر دنیا خودروهای لوکس خود را روانه بازار ایران کرده‌اند و حتی برخی از آن‌ها خودروهایی ویژه آب‌وهوا و بازار ایران تولید کرده‌اند. در بین این خودروسازان می‌توان به تولیدکنندگان اروپایی، آمریکایی و حتی آسیایی اشاره کرد. یکی از این تولیدکنندگان کمپانی لکسوس است که انواع خودروهای لوکس خود را به سراسر دنیا صادر می‌کند.

کمپانی لکسوس در حقیقت یک کمپانی مستقل نیست و می‌توان آن‌ها به‌عنوان یک زیرمجموعه از شرکت تویوتا به‌حساب آورد. کمپانی لکسوس در سال ۱۹۸۹ توسط مدیرعامل وقت تویوتا تأسیس شد. هدف از فعالیت لکسوس برای پیشبرد یک پروژه مخفی بانام اف ۱ برای تولید یک خودرو سدان طراحی و اجرا شد که در نهایت به ساخت خودرو لکسوس ال اس منتهی شد. تولیدات لوکس این خودرو برای سالیان متمادی ادامه پیدا کرده و رفته رفته شرکت لکسوس پیشرفت زیادی پیدا کرد تا اینکه امروزه به‌عنوان بزرگ‌ترین کمپانی تولید کننده خودروهای سفارشی ژاپنی تبدیل شده است. هدف این مقاله بیان بررسی خودروهای لکسوس سری nx  است.

لکسوس nx

یکی از جدیدترین تولیدات کمپانی لکسوس خودروهای سری nx هستند. این خودروها در چند مدل و با امکانات مختلفی تولید شده‌اند. این خانواده لکسوس در مدل nx۲۰۰t و nx۳۰۰h به تولید رسیده. البته در مورد مقایسه لکسوس nx۳۰۰h با nx۲۰۰t باید گفت تولیدات سال‌های مختلف این خودروها تفاوت‌های جزیی با یکدیگر دارند. این دو مدل خانواده لکسوس همچون برادران دوقلو هستند چون از نظر ظاهری تقریباً هیچ تفاوتی ندارند و بیشترین اختلاف آن‌ها از نظر مشخصات فنی است. nx۲۰۰t دارای موتور توربوشارژ و nx۳۰۰h دارای موتور هیبریدی است. گرچه شباهت این خودرو بسیار زیاد است اما این مقاله بر پایه مشخصات فنی nx۲۰۰t نوشته شده است. لکسوس nx خودروهای بسیار جذابی هستند. در قسمت بعدی به بیان سه نقطه قوت جذاب این خودروها می‌پردازیم.

مشخصات فنی

از نقاط قوت این خودرو موتور پرقدرت آن است. این خودرو دارای یک موتور ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ است که توان ۲۳۵ اسب بخار را تولید می‌کند. این موتور پرقدرت حجمی برابر ۲۰۰۰ سی‌سی دارد. غول زیبای ژاپنی ۱۸۳۷ کیلوگرم وزن دارد که به‌طورمعمول باید بر روی سرعت و شتاب آن اثر منفی داشته باشد اما موتور این خودرو به‌گونه‌ای طراحی‌شده که توان بالا و گشتاور ۳۵۰ نیوتون متر را تولید می‌کند که اثر منفی وزن زیاد را خنثی می‌کند و باعث شتاب صفرتا صد کیلومتر ۷.۱ ثانیه شده است که می‌توان آن‌ها با برخی از خودروهای سدان مقایسه کرد. بیشینه سرعت این خودرو نیز ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است.

با توجه به آمارهای داده شده باید این غول ژاپنی مصرف سوخت بالایی هم داشته باشد، اما در واقعیت اینطور نیست. طراحی دقیق لکسوس های nx باعث مصرف سوخت پایین آن‌ها شده به‌طوری‌که مصرف سوخت ترکیبی این خودرو تنها ۹.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش مسیر است. سیستم تنفس این خودرو توربوشارژ است و انتقال قدرت از طریق جعبه‌دنده اتوماتیک ۶ سرعته تیپ ترونیک انجام می‌شود. خودروهای لکسوس سری nx چهارچرخ متحرک هستند. این مشخصات فنی عالی می توانند شما را در سفرهای مختلف و به خصوص در جاده های نیمه آفرودی به خوبی یاری کنند تا از سفر خود در یک خودروی لوکس نهایت لذت را ببرید.

ظاهر جذاب

طراحی خودروهای لکسوس به‌گونه‌ای متفاوت با دیگر خودروها انجام می‌شود. ظاهر زیبای این خودرو چهره‌ای خشن و مهاجم را در ذهن تداعی می‌کند. فرورفتگی‌های متعدد در تمامی بدنه ناهمواری‌های جذابی را ایجاد کرده‌اند. خطوط ظریفی که روی کاپوت قرار دارند و تا امتداد جلوپنجره کشیده شده‌اند. چراغ‌های باریک و نه‌چندان کشیده این خودرو چشم‌هایی خشمگین را ایجاد کرده‌اند. فرورفتگی قسمت زیرین درها و چراغ‌های اصلی حجمی جالب را ایجاد کرده است. هماهنگی در طراحی بدنه این خودرو کاملاً واضح به چشم می‌خورد. طراحی داخلی کابین نیز چیزی از بدنه آن کم ندارد و همه چیز آن بدون عیب و نقص به نظر می‌رسد. صندلی‌های باروکش چرمی این خودرو برای راحتی بیشتر سرنشینان به صورت ارگونومیک طراحی‌شده که اهمیت آن در رانندگی‌های طولانی مدت کاملاً مشخص می‌شود. برای هماهنگی هرچه بیشتر طراحی داخلی از روکش چرم صندلی‌ها بر روی قسمتی از روکش درب‌ها، فرمان و قسمت‌هایی از داشبورد هم استفاده‌شده است. بر روی داشبورد زیبای این خودرو یک نمایشگر ۸ اینچی چشم‌نوازی می‌کند.

لکسوس nx

ایمنی کامل

هر خودرویی که روانه بازارهای بین‌المللی می‌شود باید از نظر ایمنی کاملاً ارزیابی شده باشد و به تایید مراکز معتبر ایمنی رسیده باشد. خودروهای لکسوس هم با توجه به اینکه در سراسر دنیا عرضه می‌شوند باید این تست‌ها را بگذرانند. تست‌های ایمنی زیادی بر روی این خودروها می‌شود. خودروهای لکسوس سری nx در تمامی آزمون‌های ایمنی انجام شده نمره بالایی دریافت کرده‌اند و در نهایت ۵ ستاره ایمنی را از یکی از معتبرترین مراکز استاندارد یعنی Euro NCAP دریافت کرده‌اند. ترمزهای ضد قفل ABS، سیستم کمکی ترمز EBD سیستم کنترل خودرو در سراشیبی و سیستم هوشمند توقف smart stop از تجهیزات این خودرو هستند که توقف ایمن خودرو را تضمین می‌کنند. علاوه بر تمامی این امکانات سیستم دیگری نیز بر روی این خودرو نصب شده است که به توقف ساده‌تر و با استهلاک کمتر لکسوس nx کمک می‌کند. این سیستم در هنگام فشرده شدن ترمز توسط راننده به‌طور اتوماتیک قدرت موتور را کاهش می‌دهد و تا مقدار مناسبی باعث کنترل خودرو با استفاده از قدرت موتور می‌شود. ۸ عدد کیسه هوای نصب شده بر روی این خودرو وظیفه حفاظت از سرنشینان صندلی‌های جلو را بر عهده دارند. این کیسه‌های هوا از انواع جانبی، پرده‌ای و محافظ سر هستند.

نتیجه گیری

لکسوس ها به‌طور کلی خودروهایی همه چیز تمام هستند و معمولا نمی‌توان از آن‌ها ایراد گرفت. لکسوس های سری nx با توجه به طراحی جدید انجام شده بر روی موتورشان قدرت زیاد و مصرف سوخت کمی دارند. ظاهر متفاوت همیشگی این خودروها جذابیت زیادی در میان تمام رده‌های سنی دارد. مهم‌ترین فاکتور انتخاب یک خودرو ایمنی آن است که در این مورد می‌توان با نوجه به ۵ ستاره ایمنی دریافت شده انتخابی بدون تردید انجام داد.

کد خبر 248935

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =