تعریف توزیع و کانال های توزیع در پخش مویرگی

.

همه چیزهایی که شما باید در مورد انواع کانال های پخش مویرگی بدانید را در این مطلب جمع آوری کرده ایم. یک تولید کننده ممکن است قصد داشته محصولات خود را بطور مستقیم یا غیرمستقیم به مشتریان بفروشد. در صورت توزیع غیرمستقیم، تولید کننده مجدداً گزینه ای را برای استفاده از کانال کوتاه متشکل از چند واسطه یا تعداد زیادی واسطه در فروش کالاهای خود درگیر می کند. بنابراین، اشکال مختلفی از شبکه های کانال وجود دارد که تعداد و نوع متفاوتی از واسطه ها دارند.

کانال ها می توانند طولانی یا کوتاه، تک یا چندگانه (ترکیبی) باشند و می توانند به توزیع گسترده، انتخابی یا انحصاری دست یابند. طول کانال می تواند هر تعداد واسطه داشته باشد یا مستقیم برای مشتریان باشد.  

برخی از انواع کانال های توزیع عبارتند از: 

کانال بازاریابی مستقیم 

  1. فروش در کارخانه تولید کننده 

  2. فروش درب به درب

  3. فروش با روش سفارش از طریق پست 

  4. فروش با افتتاح فروشگاه های شخصی

کانال بازاریابی غیر مستقیم 

  1. کانال یک سطح 

  2. کانال دو سطح 

  3. کانال سه سطح 

  4. کانال چهار سطح 

کانال توزیع ترکیبی یا سیستم توزیع چند کانال

 انواع کانال های توزیع  ۳ نوع عمده هستند: کانال های توزیع مستقیم، غیر مستقیم و ترکیبی انواع کانال های توزیع 

 که ۲ نوع برتر آنها، کانال های توزیع مستقیم و غیر مستقیم هستند. کانال های توزیع که گاهی اوقات به عنوان کانال های تجاری عنوان می شوند، ممکن است به طور گسترده به دو دسته طبقه بندی شوند: 

فروش از طریق کانال های مستقیم و فروش از طریق کانال های غیرمستقیم.

کانال های توزیع مستقیم

 تولید کننده می تواند بدون کمک واسطه ها مانند عمده فروشان خرده فروشان، مستقیماً محصولات را به مشتریان خود بفروشد: با افتتاح فروشگاه خرده فروشی و از طریق تجارت سفارش پستی

 این کانال ها کوتاه ترین مسیر را برای مصرف کننده طی می کنند. کالاهای خاصی مانند ماشین آلات صنعتی به طور مستقیم به مصرف کنندگان فروخته می شوند. کالاهای گران قیمت مانند کامپیوتر و اتومبیل های لوکس نیز مستقیماً فروخته می شوند. برخی از تولید کنندگان فروشگاه های خرده فروشی خود را در بسیاری از مناطق مستقر می کنند و کالاها را مستقیماً به مصرف کنندگان می فروشند.  

تولید کنندگان همچنین سعی می کنند از طریق بخش سفارشات پستی خود بفروشند. همه اینها نشان می دهد که هم اکنون تولید کنندگان برای نزدیک کردن مستقیم به مصرف کنندگان گامی برداشته اند. اگر چه این امر برای برخی از کالاها امکان پذیر است، اما واقعیت این است که خدمات واسطه گری ها، مانند عمده فروشان و خرده فروشان، اغلب در توزیع کالاها به مصرف کنندگان ضروری است.  

کانال های توزیع غیر مستقیم

کانال های توزیع غیر مستقیم عبارتند از: تولید کننده - مصرف کننده (کالاهای صنعتی با محتوای فنی بالا)

کانال اول، از تولید کننده تا مصرف کننده، ترجیح می دهد که خریداران تعداد کمی داشته باشند و کالاها پر هزینه باشند و بیشتر توسط کاربران صنعتی خریداری می شوند. در این دسته کالاهایی مانند ماشین آلات پیچیده شامل فناوری پیشرفته، رایانه و اتومبیل های لوکس قرار می گیرند. در این حالت با خریداران مستقیماً تماس گرفته می شود و کالاها با رویکرد شخصی مستقیم قابل فروش هستند.  

کانال دوم، از تولید کننده و خرده فروش گرفته تا مصرف کنندگان، در جایی که خریداران کالا خرده فروشان بزرگی مانند فروشگاه های بزرگ، فروشگاه های زنجیره ای، بازارهای فوق العاده یا فروشگاه های تعاونی مصرف کننده باشند، ارجح است. کالاهایی مانند لوازم برقی، فن، رادیو، پوشاک آماده و تعداد زیادی کالای دیگر در این گروه قرار دارند. این کانال همچنین در مواقعی مناسب است که کالا از ماهیت قابل خرابی برخوردار باشد و توزیع سریع ضروری است. با این وجود، تولید کننده باید وظایفی از قبیل حمل و نقل، انبارداری و تأمین مالی را انجام دهد.  

کانال سوم، از عمده فروشان تا مصرف کننده، می توانند با موفقیت در توزیع کالاهای صنعتی استفاده شود. در کالاهای صنعتی کالاهایی وجود دارد که برای تولید بیشتر استفاده می شود و نه برای فروش مجدد. این کانال کوتاه تر است و تولید کننده در این لینک کانال خرده فروشی را حذف می کند. در این حالت خریداران خانه های تجاری، سازمان های دولتی، فروشگاه های تعاونی مصرف کننده و ... هستند.

کانال چهارم، از تولید کننده - عمده فروش - خرده فروش تا مصرف کننده، طولانی ترین مسیر در لینک توزیع است اما بسیار محبوب است. این ماده برای بازاریابی انواع کالاهای مصرفی مورد استفاده روزانه، بخصوص در مواردی که تقاضا دارای کشش است و تعداد زیادی از محصولات مشابه در دسترس است، استفاده می شود. این کانال زمانی ترجیح داده می شود که بازار کالاها بسیار رقابتی باشد.  

این کانال همچنین در هنگام کار با تولید کننده تحت شرایط زیر مناسب است: 

(الف) تولید کننده دارای محدودیتی از محصولات است.

(ب) منابع مالی در دسترس تولید کننده محدود است.

ج) عمده فروشان کالاهای تخصصی را اداره می کنند.  

(د) محصولات به دلیل تغییر مد در معرض تغییر قرار نمی گیرند.  

(ه) عمده فروشان و خرده فروشان می توانند پشتیبانی تبلیغاتی خوبی را ارائه دهند.  

آخرین کانال از تولید کننده تنها نماینده فروش عمده فروش تا مصرف کننده، مورد استفاده برخی از تولید کنندگان است.

کد خبر 248916