بوگاتی محمدرضا پهلوی آخرین پادشاه ایران در موزه پترسون کالیفرنیا

بوگاتی تایپ 57 توسط ون وورن «Vanvooren» خودروساز فرانسوی طراحی شد و این خودروی لوکس هدیه فرانسه در سال 1318 به شاه وقت ایران بود. از 4 دستگاه باقی مانده، این یکی تنها نمونه سالم است که اکنون متعلق به یک کلکسیونر آمریکایی است.

استفاده از قطعات کروم و براق در نقاط مختلف خودرو و همچنین استفاده از چرم در داخل خودرو ظاهری اشرافی به آن بخشیده بود، طوری که باعث درخشش فراوان خودرو در میان تمام هدایای اهدایی به محمد رضا پهلوی از جمله مرسدس بنز کروک اهدایی دولت آلمان شده بود.

بسیاری از کارشناسان همچنان این خودرو را یکی از زیباترین و جذاب‌ترین خودروهای تاریخ می‌دانند.

گفته می‌شود به دلیل کیفیت پایین جاده‌های ایران در آن زمان، شاه ایران از این خودرو زیاد استفاده نمی‌کرد تا آنکه در سال ۱۹۵۹ شخصی به نام هوشنگ جلیلی با پرداخت ۲۰۰۰ ریال (معادل ۲۷۵ دلار) مالک این بوگاتی می‌شود.

بوگاتی ونورن محمدرضا پهلوی

البته در آن زمان به دلایل نامعلومی تغییراتی در خودرو داده شده بود. از جمله این تغییرات حذف پوششهای مخفی کنندهٔ چرخهای جلو و عقب، حذف فلپ‌ها و رکاب‌های زیر درها و تعویض موتور اصلی خودرو با یک موتور هشت سیلندر پکارد بود.

جلیلی سپس پیشنهاد خرید بوگاتی را به شخصی به نام سلیم بهاری می‌دهد. بهاری که با روبن، یکی از کارشناسان خبره بوگاتی، دوستی نزدیکی داشت، خودرو را برای او توصیف می‌کند و روبن به امید اینکه این یک بوگاتی افسانه‌ای و کمیاب تایپ ۴۱ باشد بهاری را ترغیب به خرید و انتقال ماشین به رتردام هلند می‌کند.

بوگاتی ونورن محمدرضا پهلوی

بوگاتی ونورن محمدرضا پهلوی

روبن با دیدن یک تایپ ۵۷ با طراحی بدنه عجیب ناامید می‌شود و به همین دلیل سلیم بهاری از این خودرو برای رفت و آمد روزانه استفاده می‌کند تا زمانی که موتور پکارد از کار می‌افتد و بهاری خودرو را به یک امریکایی واگذار می‌کند.

بوگاتی ونورن محمدرضا پهلوی

بوگاتی ونورن محمدرضا پهلوی

سال‌ها این خودرو از دید عموم پنهان ماند و بین علاقه مندان بوگاتی دست به دست چرخید تا اینکه در سال ۱۹۸۴ پس از بازسازی کامل در نمایشگاههای مختلف خودروهای کلاسیک در امریکا به نمایش عمومی در آمد و همواره مورد توجه کارشناسان خودروهای کلاسیک قرار گرفت و جوایز بسیاری دریافت کرد.

این خودرو همچنان دارای پلاک ایرانی است که البته با پلاک اولی که در زمان مالکیت پهلوی روی قرار داشت متفاوت است. این اتومبیل مشخص نیست چگونه بعد از انقلاب به هلند آورده شد و بعدها به قیمت یک میلیون و هفتصد و شصت هزار دلار دریک حراجی به فروش رفت.

بوگاتی ونورن محمدرضا پهلوی

بوگاتی محمدرضا پهلوی در حال حاضر در موزه پترسون کالیفرنیا در نگهداری می‌شود.

منبع: العربیه

کد خبر 248862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ارزنتال IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    2 3
    تاریخ های ذکر شده تماما اشتباه و ۱۳۱۸ یعنی دوسال قبل از بزرگترین ننگ تمام دوران تاریخ ایران فتح ایران در جنگ دوم ابن ننگ نه بخاطر فتح تهران پیش از این هم ما جنگهایی و بازنده بوذیم اما این بکی اخری ننک بزرگی بر پیشانی تاریخ و مردم ایران زد اگه در دوران باستان نرسی و بعد از اسلام محمد خوارزمشاه از این حیث برتر بودند در دوران معاصر رضا خان که بخودش اشتباهی گفت شاه با انحلال ارتش و فرارش و تسلیم ایران بدون جنگ به یه قدرت خارجی و البته دشمن بزرگترین ننگ تاریخ ایران و رقم زد و پبداست فرزندش که بعنوان شاه ایران از ساعت ده شب تا سحرگاه به قمار و مشروب با چندتا یهودی برنامه هرشب و چندین ساله اش میشود از بوگاتی تا هواپیمای پاناما بیچاره مردم ابران چطوری منلکت و حفظ کردن یه سر به نابلوهای خیابونها و کوچه ها بزنیم معلوم میشه شانس اوردیم سیدروح الله خمینی بود وگرنه این مردک حاضر بود تهران و خوزستان‌ و داشته باشه بقیه ایران مهم نبود اکه کسی به غیر از امام بود الان نقشه ایران بدرد موزه های تاریخ و سوزوندن دل وطنپرستها بود بوکاتی پیکان ژیان کادیللک خداحافظ شاه شنل دار لوس ننر
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
      3 0
      باش تا صبح دولتت بدمد