گردشگری ایران و خسارت هزاران میلیارد تومانی | گلایه از وام بی‌تأثیر دولت

شیوع کرونا ضربه محکمی به بخش‌های مختلف اقتصادی کشور از جمله بدنه گردشگری ایران زد. حالا با وجود اینکه در بعضی از استان‌ها هتل‌ها تک‌تک باز شده‌اند اما هیچ فایده‌ای به حال گردشگری ایران ندارد. چراکه گردشگری ضرری میلیاردی را متحمل شده است. آنطور که معلوم است ۳۵۰۰‌شرکت خدمات مسافرتی و ۲۰۵۰‌مرکز اقامتی در کشور وجود دارند که بیش از دو ماه است همزمان با شیوع کرونا در ایران با خسارت سنگین مالی مواجه شده‌اند. فعالان گردشگری بر این باورند که تا دو سال آینده چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای در حوزه گردشگری مشاهده‌نمی‌شود.

گردشگری حال  خوبی ندارد و حالاحالاها این صنعت جان دوباره‌ای نخواهد گرفت.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به «صبح‌نو» می‌گوید که بحران کرونا حداقل سه هزار و ۸۰۰‌میلیارد تومان به صنعت گردشگری ایران ضربه زده است. این برآورد مربوط به ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت است.

به گفته وی این برآورد بسیار حداقلی است و خسارت‌ها و آسیب‌ها به مراتب بالاتر است. این برآورد خسارت نسبت به سال قبل است  که خودش بحران سیلاب‌ها را داشت و گردشگری بسیار کم شده بود.

به گفته تیموری، طبیعتاً نه در حوزه گردشگری، بلکه در همه حوزه‌هایی که به نوعی با موضوع کرونا درگیر بوده‌اند مشکلاتی به‌وجود آمده است. تعدیل هم یکی از آن‌هاست. طبیعی است یک واحد گردشگری که سه ماه تعطیل است بعضی از کارمندانش را تعدیل کند. ما به بخش خصوصی توصیه کرده‌ایم که بزرگ‌ترین سرمایه شما نیروهای انسانی هستند. به همین خاطر وام‌هایی برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم و از واحدهای گردشگری خواستیم در صورت بر طرف شدن مشکل بلافاصله کارمندان تعدیل شده را برگردانند.

ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در رابطه با جزئیات تسهیلات حمایتی گردشگری می‌گوید: «۱۶‌میلیون تومان وام به ازای هر شغل اختصاص می‌یابد. نرخ سود این تسهیلات ۱۲‌درصد است که پرداخت آن از نیمه اردیبهشت‌ماه در بانک‌ها آغاز می‌شود و تنفس آن تا ابتدای مهرماه امسال است و دوره بازپرداخت آن دو ساله تعیین شده است.»

او ادامه می‌دهد: «جزئیات این تسهیلات برای ۱۰‌رسته که بیشترین زیان را از ویروس کرونا متحمل شده‌اند، مشخص شده است که گردشگری جزو آن است. قرار شد این تسهیلات به سه دسته ۱. مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی و سایر فعالان به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ۲. دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری، ۳ . صنایع دستی، مشروط به حفظ مشاغل و براساس فهرست بیمه به ازای هر نفر شاغل، اختصاص یابد. مثلاً اگر یک هتل یا دفتر خدمات مسافرتی ۲۰‌نفر شاغل بیمه‌ای داشته باشد، به ازای هر نفر ۱۶‌میلیون تومان تسهیلات  داده شود.» معاون گردشگری می‌گوید: «تعداد مشاغل هر یک از رسته‌های تعیین شده براساس فهرست بیمه در ماه‌های دی، بهمن و اسفندماه مشخص می‌شود و این‌گونه نیست که تاسیسات و متقاضیان این تسهیلات درباره تعداد کارمندان، خوداظهاری داشته باشند، اقدام صرفاً براساس فهرست بیمه است.»

هتل

به جای پس گرفتن پول، سفر به تعویق بیفتد

معاون گردشگری درباره تبدیل برخی هتل‌ها به نقاهتگاه بیماران کرونایی توضیح داد: یکی از مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا استفاده ظرفیت دستگاه‌ها برای مقابله با کرونا بود. وقتی دیدیم ظرفیت هتل‌ها را برای کمک به کنترل این بیماری داریم از آن استفاده کردیم. به‌عنوان مثال وقتی دانشجویان ایرانی از ووهان به ایران آمدند در یکی از هتل‌های ما دوران نقاهت را گذراندند. وی درباره عدم پرداخت هزینه کنسلی تورها و آژانس‌ها به مردم توضیح داد: در شیوه‌نامه‌های ما روش بازپرداخت این مبالغ دیده شده و ما ذکر کرده‌ایم که در شرایط ضروری قرار گرفته‌ایم که باید تصمیمات بر مبنای این شرایط اخذ شود. طبق این مقررات باید مبالغ بدون جریمه بازپرداخت شود که بخش مهم این بازپرداخت‌ها صورت گرفته است. بخش دیگر هم خواهش کردیم از مردم که با درک متقابل مشکلات در حوزه فعالان گردشگری هم به جای پس گرفتن پول سفر به تعویق بیفتد.

گلایه از وام بی‌تأثیر دولت

در حالی که ولی تیموری میزان ضرر ناشی از بحران کرونا را سه هزارو ۸۰۰‌میلیارد تومان تخمین زده است، «جمشید حمزه‌زاده» رییس جامعه هتل‌داران ایران در گفت‌وگو با «صبح‌نو» می‌گوید: «گردشگری تنها صنعتی بود که در جریان تعطیلی‌های دوره کرونا آسیب صددرصدی دید و حدود ۵‌هزار و ۳۰۰‌میلیارد تومان فقط در ماه‌های اسفند و فروردین متضرر شد.» او ادامه می‌دهد: این ضرر به صنعتی وارد شده است که ۲۴۰‌هزار نفر به صورت مستقیم و ۵۵۰‌هزار نفر غیرمستقیم در آن مشغول به‌کارند. رییس جامعه هتل‌داران ایران بسته حمایتی دولت برای جبران خسارت بخش گردشگری را بی‌تأثیر دانسته و می‌گوید: «وام ۱۲‌درصدی دولت به‌دلیل آسیب صددرصدی صنعت گردشگری به تسهیلاتی با سود تک‌رقمی، بازپرداخت پنج‌ساله و یک دوره تنفس یک‌ساله تبدیل شود.»

حمزه‌زاده همچنین درخواست کرد بخشودگی مالیاتی شامل حال صنعت گردشگری شود و در ادامه اظهار کرد: «مالیات وقتی محاسبه می‌شود که درآمدی حاصل شده باشد و چون همه هتل‌ها، آژانس‌ها و مراکز اقامتی تعطیل هستند، درآمدی ندارند که مالیات براساس آن محاسبه شود و لازم است برای جبران بخشی از ضررو زیان این صنعت، حداقل تا پایان امسال از معافیت صددرصدی مالیاتی برخوردار شوند.»

رییس جامعه هتل‌داران ایران در پایان می‌گوید: «۸۰‌هزار نفر به‌صورت مستقیم در گردشگری شاغل هستند و چنانچه چاره‌ای برای آن‌ها در دوره کرونا اندیشیده نشود، با بیکاری گسترده مواجه خواهیم شد.»

۹۰‌ درصد کاهش پرواز داخل

در اظهار نظری دیگر، مقصود اسدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت که بحران کرونا تا تاریخ ۱۵‌فروردین امسال، سه هزار میلیارد تومان به شرکت‌های هواپیمایی ایران زیان وارد می‌کند. به گفته این مقام مسوول، پروازهای داخل ایران تا ۹۰‌درصد کاهش یافته و سه شرکت هواپیمایی «تمام هواپیماهای خود را وارد پارکینگ کرده‌اند».  عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی ایران در یادداشتی که در اینستاگرام شخصی خود منتشر کرده به تاثیرات «ضایعه‌بار» شیوع کرونا بربخش گردشگری اشاره کرده و گفته «به‌دلیل مشکلات جدی در بودجه امسال جبران کامل خسارت‌های این بخش مقدور نیست.»

ایران ایر

بعد از کرونا تعطیلی عمومی اعلام کنید

چندی پیش وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با طرح این پیشنهاد که بعد از مهار کرونا برای تزریق نشاط به جامعه، چند روز تعطیلی عمومی اعلام شود، از معاون اول رییس‌جمهوری درخواست کرد ۳۸‌هزار میلیارد ریال برای جبران خسارت‌های ناشی از کروناویروس به صنعت گردشگری تخصیص داده شود. این مبلغ درحالی پیشنهاد شده که هتل‌داران مدعی‌اند به تنهایی متحمل سه هزار میلیارد تومان خسارت از محل شیوع ویروس کرونا در دو ماه اسفند 
و فروردین شده‌اند.

منبع: صبح‌نو

کد خبر 248674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =