۱۰ سال پس از فوران آتشفشان ایجافجالاجوکول، اروپا دوباره در شرایط اضطرار قرار گرفت؟

دقیقاً ده سال پیش، در پانزدهم آوریل ۲۰۱۰، فوران آتشفشانی ایجافجالاجوکول در ایسلند باعث شده بود تا هوای اروپا رو به وخامت رود.  تقریباً تمام پروازها در اروپا و در سراسر اقیانوس اطلس به‌ مدت یک هفته به حالت تعلیق درآمد، زیرا خاکستر ناشی از فوران آتشفشان ایمنی پرواز را تهدید می‌کرد. ده سال بعد، ما شاهد نتایج مشابهی هستیم، زیرا آسمان اروپا دوباره خالی است اما این بار به یک دلیل بسیار متفاوت به نام کرونا.

در سال ۲۰۱۰ چه اتفاقی افتاد؟

چمدانفوران ایجافجالاجوکول در ایسلند مجموعه ای از فعالیت های آتشفشانی از مارس تا ژوئن سال 2010 بود. اگرچه فوران های آتشفشانی نسبتاً اندک بودند ، اما آنها تأثیر بسیار ناخوشایندی بر صنعت هواپیمایی اروپا داشت. دودهای گسترده آتشفشانی که در ۱۴ آوریل ۲۰۱۰ منتشر شد، تقریباً کلیه اروپای شمالی را در بر گرفت و بیش از ۲۰ کشور را مجبور به بستن مرزهای هوایی خود کرد.  این بسته شدن منجر به این شد که ۱۰ میلیون مسافر در سراسر جهان از پروازهای خود جا بمانند.

اثر فوران های آتشفشانی به دلیل موقعیت جغرافیایی آن در یکی از شلوغ ترین مکانهای هوایی جهان، مشکل پروازها بر فراز اروپا را تشدید کرد.

دودهای گسترده ناشی از این انفجار به ارتفاعات ۹ کیلومتری (۵.۶ مایل) رسیدند و این دودها در اکثر اروپا پخش شده بودند. در کل ، ممنوعیت پرواز شش روزه منجر به لغو ۹۵ هزار پرواز و زیان ۱.۷ میلیارد دلاری برای صنعت هواپیمایی شد.

چرا پروازها زمینی شدند

 دلیل اصلی توقف پروازها ناشی از خاکستر آتشفشانی بود. اگرچه به نظر می رسد شبیه به یک ابر معمولی است، یک ستون خاکستر از بسیاری از ذرات ریز رسوب تشکیل شده است. این رسوب می تواند تأثیرات مخربی بر روی هواپیما داشته باشد و حتی ممکن است منجر به خرابی موتورها شود.

۱۰سال بعد ، اتفاقی مشابه

متأسفانه صنعت هوایی اروپا بار دیگر زمین‌گیر شده است. این بار اما، به یک دلیل دیگر. گسترش کرونا صنعت هواپیمایی در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده است.

 یکی از دلایل اصلی این امر تعداد موارد ابتلا به کرونت در سراسر اروپا است. با بیش از یک میلیون مورد ابتلا، اروپا به طور کلی در حال دست و پنجه نرم کردن با این بیماری همه گیر است. گسترش کرونا منجر به افزایش محدودیت سفر و کاهش تقاضای مسافر شده است. در نتیجه این ، خطوط هوایی در اروپا در حال حاضر فقط از ۲۰٪ ظرفیت برنامه ریزی شده خود استفاده می‌کند.

منبع : simple flying

کد خبر 248640

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =