اتکا به گردشگری در عصر کرونا، پاشنه آشیل یونان

درست زمانی که یونانی‌ها تازه از بحران یک دهه‌ای خود بیرون آمده بودند، اثر شیوع ویروس کرونا بر روی بخش حیاتی گردشگری این کشور آن‌ها را از ثمرات این بهبودی محروم خواهد کرد.

به گزارش میراث، انجمن گردشگری و سفر جهانی، صنعت گردشگری حدود یک‌پنجم از اقتصاد یونان و بیش از یک‌چهارم مشاغل این کشور را تشکیل می‌دهد. به‌این‌ترتیب، یونان دومین کشور عضو اتحادیه اروپا بعد از قبرس است که بیشترین تأثیر را از شیوع ویروس کرونا خواهد پذیرفت.

دولت یونان پیش از دستور تعطیلی مراکز اقامتی فصلی را داده است که شامل بیش از نیمی از هتل‌ها می‌شود. بعدازاین که مردم به نواحی ساحلی که هوای بسیار گرمی داشتند هجوم بردند، دولت برخی ساحل‌ها را هم تعطیل کرد.

سهم گردشگری و سفر از تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو اتحادیه اروپا

هلن میشل، مالک یک هتل ۲۵ اتاقه در شهر آتن عنوان کرد: «تمام اتاق‌های ما رزرو شده بود، اما نصف رزروی‌ها نیامدند و از الآن به بعد بدتر هم خواهد شد. مردم ترسیده‌اند.»

یونان تا امروز (۲۲ مارس) ۵۳۰ مورد کرونا تشخیص داده است که ۱۳ نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند. دولت تا ۲۴ مارس تمام مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کرده است و مراسم رژه روز استقلال را نیز لغو کرده است. مقامات اولین اقدامات خود برای رسیدگی به اثر اقتصادی بر روی شرکت‌ها و مردم را اعلام کرده‌اند و قرار بر این است که به افراد مرخص با حقوق اعطا شود.

هتل‌های یونان در سال ۲۰۱۹ درآمدی برابر با ۸.۷ میلیارد یورو (۹.۸ میلیارد دلار) داشته‌اند که در مقایسه با سال ۲۰۱۸، هفت درصد رشد داشته است. تعداد گردشگران ورودی برای این کشور در سال ۲۰۱۹، ۳۱.۳ میلیون نفر بوده است، یعنی حدود سه برابرِ جمعیت کل این کشور. این گردشگرها در طول سفر خود ۱۸.۲ میلیارد یورو در یونان خرج کرده‌اند.

البته گردشگری تنها بخشی نخواهد بود که از شیوع کرونا آسیب می‌بیند، اما دولت این بخش را در اولویت خود قرار داده است، چراکه اگر گردشگری یونان سقوط کند، عواقبش دامن‌گیر افراد دیگر هم می‌شود، از یک حسابدار در شهر رودز گرفته، تا یک لوله‌کش در شهر آتن.

حالا چیزی که برای دارندگان مشاغل در بخش گردشگری یونان اهمیت دارد، تأمین نقدینگی کافی است. تقاضای آن‌ها به تعویق افتادن مالیات‌ها و الزامات بیمه‌های اجتماعی حداقل تا اواخر ماه مه و اعطای تضمین دولتی به هتل‌ها برای اخذ وام و تعلیق اقساط وام‌هاست.

کد خبر 248305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =