همه آنچه باید پیش از پرواز در فرودگاه انجام دهید!!!

پرواز با هواپیما به دلایل مختلفی نسبت به سفرهای زمینی متفاوت‌تر است و به همین دلیل و همین طور فرایندهای آن، برای خیلی از مسافران استرس‌آور است. شاید شما زیاد پرواز کرده باشید و دیگر فرایندها برایتان عادی شده باشد. اما اگر خیلی موقعیت سوار هوایی برایتان پیش نیامده باشد، سفر با هواپیما ممکن است کمی دلهره آور و فرایندهای قبل از پرواز برایتان گیج کننده باشد.

ما در اینجا یک راهنمای ساده کارهای ضروری قبل از پرواز در فرودگاه های داخلی و خارجی تهیه کرده‌ایم تا بتوانید از آن به آسانی استفاده کنید و یک سفر خوب را تجربه کنید.

قبل از هر پرواز، این کارها را انجام بدهید

چمدان خود را ببندید و مدارکتان را در کیف دستی داشته باشید: شما برای سوار شدن به هواپیما، نیاز به همراه داشتن بلیط هواپیما و مدارک شناسایی مانند کارت ملی و گذرنامه (در سفرهای خارجی) هستید. پس آنها را مرتب در یک کیف ایمن و مطمئن نگه دارید. همچنین چمدان‌هایتان را از قبل با وسایل ضروری سفر، ترجیحا در وزنی کمتر از مقدار بار مجاز و بدون به همراه داشتن وسایل غیرمجاز بسته و به همراه داشته باشید.

بین ۲ تا ۳ ساعت قبل از زمان پرواز به فرودگاه بروید: حضور با فاصله زمانی قبل از پرواز در فرودگاه کمک می‌کند تا با خیال آسوده‌تری به کارها برسیم. هیچ چیز بدتر از استرس ناشی از دیر رسیدن به فرودگاه نیست و از آن بدتر اینکه آنقدر دیر به فرودگاه برسیم که پروازمان را از دست بدهیم. برای همین در پروازهای داخلی ۲ ساعت و در پروازهای خارجی، ۳ ساعت پیش از پرواز در فرودگاه حاضر باشید.

پایانه یا ترمینال پرواز شرکت هواپیمایی خود را پیدا کنید: در فرودگاه های بزرگ، شرکت های هواپیمایی از پایانه یا ترمینال های مختلفی پروازهای ورودی و خروجی خود را انجام می‌دهند. برای آنکه در فرودگاه سرگردان نشوید و وقت را از دست ندهید، از قبل، این موضوع را کنترل کنید که شرکت هواپیمایی که بلیط هواپیما آن را خریده‌اید، پرواز خروجی‌اش را از کدام ترمینال انجام می‌دهد. برای نمونه برای مشاهده ترمینال های فرودگاه مهرآباد تهران می‌توانید مطلب «راهنمای ترمینال های پروازهای فرودگاه مهرآباد» را از وبلاگ سفرمارکت مطالعه کنید.

اطلاعات پرواز خود را به دقت کنترل کنید: شاید به نظر خیلی بدیهی باشد. اما در واقعیت بسیاری از افرادی که از پرواز خود جا می‌مانند، اطلاعات پرواز خود را با دقت بررسی نکرده‌اند. از چک کردن ترمینال پرواز که در بالا گفتیم گرفته تا ساعت دقیق پرواز. پس با دقت همه اطلاعات پرواز آمده در بلیط هواپیما خود را ببینید و کنترل کنید.   

قبل از پروازهای داخلی این کارها را در فرودگاه انجام بدهید

پروازهای داخلی فرایندهای آسانتر و سریعتری دارند. چون تشریفات خروج از کشور درباره آنها وجود ندارد.

دریافت کارت پرواز: زمانی که در سالن فرودگاه هستید، در زمان مشخصی مانده به پرواز، باجه یا کانتر ویژه پرواز شما توسط تابلوهای اطلاع‌رسانی و بلندگوها اعلام می‌شود. هر پرواز علاوه بر ساعت پرواز و شرکت هواپیمایی، دارای یک شماره پرواز منحصر به فرد است. زمانی که باجه مربوط اعلام شد شما باید با چمدان، کارت ملی و بلیط به آن مراجعه کنید. هر چه قدر زودتر در صف حاضر شوید، دست شما برای انتخاب صندلی هواپیما بازتر است. در این باجه، مسئول مربوطه، با کنترل مشخصات شما، کارت پرواز را برایتان صادر می‌کند و چمدان شما را پس از وزن کردن، تحویل گرفته و برچسب مخصوصی به آن نصب می‌کند. اگر شما اضافه بار داشته باشید، باید هزینه آن را بپردازید. در کل برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه، پیشنهاد می‌کنیم سعی کنید اضافه بار نداشته باشید.

بازرسی بدنی و رفتن به بخش ترانزیت: پس از اینکه کارت پرواز را گرفتید می‌توانید وارد بخش ترانزیت شوید. در این مرحله باز باید مدارک شناسایی و کارت پرواز را در دست داشته باشید. پیش از ورود به بخش ترانزیت، یک مرحله بازرسی بدنی از شما و ساک دستی همراهتان انجام می‌شود تا وسایل خطرناک وارد هواپیما نشود و تهدیدهای امنیتی رفع شود. در بخش ترانزیت می‌توانید مطالعه یا خرید کنید و زمان انتظار را به هر روشی بگذرانید!

یافتن گیت خروجی و سوارشدن به هواپیما: پس از ورود به بخش ترانزیت، باز باید منتظر اعلام توسط بلندگوها و تابلوهای اطلاع رسانی باشید تا گیت خروج را اعلام کنند. گیت خروج، جایی است که کارت پرواز شما بار دیگر کنترل شده و شما با طی مسیری به درون هواپیما هدایت می‌شوید. ممکن است این مسیر را پیاده طی کنید یا اتوبوس‌هایی شما را به نزدیکی هواپیما ببرند. در داخل هواپیما با کمک مهمانداران می‌توانید صندلی خود را پیدا کنید و از سفرتان لذت ببرید.

قبل از پروازهای خارجی این کارها را در فرودگاه انجام بدهید.

در پروازهای خارجی چند مرحله به مراحل گفته در قبل افزوده می‌شود:

اخذ کارت پرواز یا check in: در پروازهای خارجی هم شما باید به باجه‌های اعلام شده برای پروازتان مراجعه، بارتان را تحویل و ضمن کنترل مشخصاتتان، کارت پرواز دریافت کنید. کارت شناسایی، گذرنامه یا پاسپورت در کنار بلیط هواپیما مدارک مورد نیاز هستند. خیلی از خطوط هواپیمایی زمانی که شما بلیط هواپیمایتان را از سفرمارکت یا روش‌های دیگر خریداری می‌کنید مشخصات شما را دارند و نیاز به همراه داشتن پرینت بلیط هواپیما نیست. ولی با این وجود احتیاط لازم است! اگر نکات لازم برای خرید بلیط هواپیما را نمیدانید، به شما توصیه میکنیم همه نکات مربوط به بلیط هواپیما را مطالعه کنید.

پرداخت عوارض خروج از کشور (آنلاین یا حضوری): پس از دریافت کارت پرواز و تحویل بار، باید عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید. پرداخت عوارض خروج از کشور به صورت آنلاین و غیرحضوری یا حضوری و در محل فرودگاه ممکن است. به هر حال، شما باید قبض پرداخت عوارض خروج از کشور را به همراه داشته باشید تا به مرحله بعد برسید.

بررسی پاسپورت (گذرنامه) و ورود به بخش سالن ترانزیت: برای خروج از کشور باید یک مرحله کنترل برای ممنوع الخروجی و موارد مشابه انجام شود. پس از این کنترل و ضرب مهر خروج در گذرنامه، بازرسی بدنی انجام شده و می‌توانید وارد سالن انتظار یا ترانزیت شوید.

گیت خروج را یافته و به هواپیما سوار شوید: در سالن انتظار همانطور که از نامش پیداست باید منتظر اعلام باشید تا گیت خروجی که شما را به سمت هواپیمایتان هدایت می‌کند مشخص شود. پس از کنترل نهایی کارت پرواز، شما با اتوبوس یا از روش‌های دیگر به نزدیکی هواپیمایتان هدایت می‌شوید. پس از سوار شدن به هواپیما و پیدا کردن صندلیتان، می‌توانید از سفر هوایی خود لذت ببرید.

2121

کد خبر 248251

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =