۶۰ درصد تورهای مسافرتی به دلیل کرونا کنسل شد

رئیس انجمن دفاتر مسافرت‌های هوایی می‌گوید: کنسل شدن تورها و سفرهای نوروزی تنها گردشگری را تحت الشعاع قرار نمیدهد بلکه مردم، دفاتر گردشگری، دفاتر هواپیمایی نیز متضرر می‌شوند چرا که دفاتر هم تمامی سال را برای ایام نوروز برنامه‌ریزی می‌کنند که اکنون ضررهای بالایی برایشان به دنبال داشته است.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن‌های شرکت‌های هوایی گفت: خسارت‌های وارد آمده به ایرلاین‌ها و صنعت گردشگری بسیار زیاد است. همچنین با توجه به اینکه گردشگری داخلی و خارجی به شدت آسیب می‌بینند به همین جهت دولت باید تدابیری اتخاذ کند تا جلوی افزایش زیان را بگیرد یا اینکه بخشی از این خسارت‌ها را جبران کند.

سامانی تأکید کرد: امیدواریم این شرایط طولانی نباشد وگرنه شاهد تعدیل نیرو در این صنعت خواهیم بود چراکه بخش خصوصی در این صنعت دچار خسارت بسیار زیادی می‌شود. اما این تعدیل نیرو و ضرر و زیان منحصر به شرکت‌های هوایی است یا صنعت گردشگری را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد؟ حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر مسافرت‌های هوایی به گسترش نیوز می‌گوید: ایام رونق گردشگری ایام نوروز است که اکنون با کاهش ۶۰ درصدی تورها و مسافران مواجه شده‌اند به همین جهت تعدیل نیرو در این حوزه امری طبیعی است.

او در ادامه توضیح می‌دهد: به نظر نمی‌رسد که این قائله به پایان برسد و درصورتی‌که چنین اتفاقی نیفتد یعنی کل نوروز که دفاتر زمان زیادی را برای آن صرف کردند تا نوروز فرابرسد و بخشی از برنامه‌های میانه‌ای که دارند جامه عمل بپوشانند. زیرا در این مدت تبلیغات انجام داده‌اند و در نمایشگاه‌ها بسیار هزینه کرده‌اند منتظر بوده‌اند تا با آمدن نوروز هزینه‌های خود را جبران کنند. اکنون مشتریان خود را ازدست‌داده و تمام پس‌اندازشان از بین رفت. زیرا پس از ۱۵ فروردین معمولاً توریست داخلی و بین‌شهری تا خردادماه نداریم و تا ابتدای تابستان مسافری نیست یعنی ۵ ماه که در این صورت نسبت به تعدیل می‌رود اقدام می‌کنند.

رفیعی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد تورها و سفرها لغو شده‌اند در این زمینه توضیح داد: تورهای نوروزی توسط دفاتر ایران و تورهای داخلی و متولیان کار لغو نشده است. شرایط حاکم بر جامعه موجب اضطراب و نگرانی مردم شده است تا مردم جانب احتیاط را رعایت کرده و تورهای مسافرتی خود را کنسل کنند. در این مقطع زمانی سیستم گردشگری ما مختل شده است و نمی‌توان آمار و ارقامی در رابطه با گردشگران ارائه داد. ضمن آنکه بیش از ۶۰ درصد مردم تورهای خود را لغو و از مسافرت منصرف شده‌اند. حتی مسافرت‌های ریلی که وجود داشت عده کثیری آن‌ها را لغو کرده‌اند.

رئیس انجمن دفاتر مسافرت‌های هوایی در خاتمه کرد: تخفیف‌های ۵۰ درصدی را برای گردشگران نوروزی در نظر داشتیم که این موضوع محقق نشد. زیرا با شرایط موجود تعداد اندکی که قصد سفر به ایران را داشته‌اند آن‌ها هم باوجود شرایط حاکم منصرف شده‌اند. همچنین این تخفیف ویژه برای مسافران نورزوی که از چین قصد سفر به ایران را داشته‌اند تخفیف‌های ویژه‌ای در نظر گرفته‌شده بود و هتل‌هایی که در استان‌های توریست پذیر واقع‌شده‌اند، تخفیف‌های ۵۰ درصدی به را به مسافران چینی ارائه می‌دادند.

او در خاتمه با اشاره به اینکه درحال‌حاضر نمی‌توان خسارت واردشده را به صنایع گوناگون برآورد کرد ادامه داد: ریزش مسافر بیش از۵۰ درصد بوده است؛ چراکه کنسلی تورهای داخلی را هم پیش رو داشته‌ایم و این مقوله ضرر و زیان بیشتری را به ما وارد کرد. همچنین نباید گمان برد که این مسئله تنها گردشگری را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد بلکه مردم، دفاتر گردشگری، دفاتر هواپیمایی نیز متضرر می‌شوند چراکه دفاتر هم تمامی سال را برای ایام نوروز برنامه‌ریزی می‌کنند که اکنون ضررهای بالایی برایشان به دنبال داشته است.

کد خبر 248120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =