ظریف درباره جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی چه گفت؟ | حق ماست که بدانیم علت شلیک به هواپیمای اوکراینی چه بود؟

وزیر امورخارجه کشورمان در گفتگو با NBC گفت: ما نیاز داریم جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را بخوانیم تا بفهمیم چه اتفاقی افتاده است.

مجری: می‌خواهم یک سوال دیگر از شما بپرسم. برای آن هواپیما چه اتفاقی رخ داد؟ چرا در ارتباط با ساقط شدن آن هواپیما دروغ گفته شد؟ به نظر می‌رسد این یک مسئله کاملا واضح و قابل اثبات بود. موشکی از روی زمین شلیک شد و یک هواپیما در آسمان منفجر شد. چرا در این باره دروغ گفته شد؟

-ظریف: من عصر روز جمعه در جریان ساقط شدن این هواپیما قرار گرفتم، چند ساعت قبل از آن که این خبر اعلام شود. قبل از آن به من گفته شده بود که یک مشکل فنی برای این هواپیما ایجاد شده بود. مقامات نظامی ما، چرخه فرماندهی نظامی ما احتمالا بین صبح روز چهارشنبه -زمانی که این هواپیما ساقط شد- تا عصر روز چهارشنبه در جریان این موضوع قرار گرفته بودند؛ و سپس گمانه زنی‌هایی در این باره وجود داشت که آیا این هواپیما ساقط شده است، چگونه این هواپیما ساقط شده است، و چرا این هواپیمای ساقط شده است؟ و آن‌ها باید تحقیقاتی را انجام می‌دادند. این تحقیق همچنان ادامه داشت. ما همچنان پاسخ این سوالات را نمی‌دانستیم. ما همچنان نمی‌دانیم که چرا آن مردی که در پشت آن سامانه دفاع هوایی نشسته بود بر این باور بود که آن هواپیما در حال نزدیک شدن به اوست. این یک موضوع مورد بحث است، زیرا او دستگیر شده است و او در حال بازجویی شدن است. همچنان مسائل ناشناخته زیادی وجود دارد. به همین دلیل، ما بیشتر از هر کسی می‌خواهیم بدانیم محتوای داخل جعبه سیاه چیست و این که در واقع می‌خواهیم بدانیم چه اتفاقی رخ داده است. زمانی که آن‌ها - نیروهای نظامی ما - به یک نتیجه گیری قطعی رسیدند، زیرا من در آن زمان در جریان موضوع قرار نداشتم...

-مجری: آیا آن‌ها به شما دروغ گفته بودند؟

-ظریف: نیروی نظامی در حال انجام دادن تحقیقات خودش بود. آن‌ها مرا مطلع نکرده بودند ... اما حقیقت این است که آن‌ها در حال انجام دادن تحقیقات خودشان بودند تا به یک نتیجه گیری برسند که در واقع این موشک آن‌ها بود که سبب سرنگونی آن هواپیما شد و آن‌ها به محض این که به این نتیجه گیری رسیدند، در ساعت دو بعد از ظهر روز جمعه بود که آن‌ها به رهبر (معظم ایران) اعلام کردند این موشک ما بود و رهبر به آن‌ها دستور داد ... رهبر فرمانده کل قوا در ایران است و او به آن‌ها دستور داد که آن‌ها باید این موضوع را اعلام کنند؛ بنابراین، کمتر از ۷۲ ساعت پس از وقوع این حادثه، ... از نظر من این یک زمان طولانی بود، اما در ارتباط با موارد بسیاری.

-مجری: اما این موضوع پس از انتشار اطلاعات آمریکا و کانادا اعلام شد. این مسئله پس از انتشار ویدئوهای زیادی اعلام شد که نشان می‌داد چه اتفاقی رخ داده است. تنها در آن زمان بود که مقامات ایرانی اعلام کردند بله این اتفاق رخ داده است.

-ظریف: این یک فاجعه در ابعاد بسیار شدید بود. ما برخی از بهترین نخبگان خود را از دست دادیم. شما فکر می‌کنید داشتن این شجاعت که ما بیاییم و اعلام کنیم ما این اقدام را انجام دادیم کار آسانی است؟ شما فکر می‌کنید این کار آسان است. شما فکر می‌کنید برای یک نیروی نظامی که جان خود را فدای دفاع از این مردم کرده است، آسان است که بیاید و بگوید ما در واقع یک هواپیما را سرنگون کردیم که عزیزان بسیاری از مردم خودمان در آن بودند. بیشتر افراد حاضر در آن هواپیما ایرانی بودند. شاید برخی از آن‌ها تابعیت دو گانه داشتند، اما همه آن‌ها در ایران خانواده داشتند. این یک فاجعه است. از نقطه نظر انسانی به این مسئله نگاه کنید. این یک مسئله دردناک برای نیروی نظامی ما بود. همان گونه که گفتم من در جریان این موضوع قرار نگرفته بودم، اما من می‌توانم درک کنم که نیروی نظامی ما که چنین اشتباه بزرگی را مرتکب شده بود باید خودش را اصلاح می‌کرد و باید دست کم تحقیقاتی اولیه را در این باره انجام می‌داد قبل از آنکه آن‌ها شجاعانه پس از ۷۲ ساعت این مسئله را اعلام کنند. بنابراین، باید از این منظر به این موضوع نگاه کنیم.

-مجری: ایران همچنان جعبه سیاه این هواپیما را در اختیار دارد، اما درخواست‌های زیادی در این باره مطرح شده است که این هواپیمای تحویل کانادایی‌ها شود. چرا ایران همچنان این جعبه سیاه را نگه داشته است؟

-ظریف: ما بر اساس الحاقیه ۱۳ کنوانسیون شیکاگو این حق را داریم تا تحقیقاتی را در این باره انجام دهیم و هدایت این تحقیقات را در دست داشته باشیم. اما این گونه به موضوع نگاه کنید. ایران اذعان کرده که این هواپیما را سرنگون کرده است. ما باید بفهمیم که چرا ما یک هواپیما را یک موشک تصور کردیم. ما باید این موضوع را بفهمیم که چرا اپراتور ما چنین اشتباه بزرگی را مرتکب شد؟ این‌ها چیزهایی است که ما باید متوجه شویم. بنابراین، ما این حق را داریم که ...

-مجری: آیا شما فکر می‌کردید که به یک هواپیمای آمریکایی حمله کرده اید؟ آیا شما فکر می‌کردید این هواپیمای یک موشک است؟

-ظریف: او بر این باور بود که این یک موشک است. این همان چیزی است که او گفته است.

-مجری: او گفت که فکر می‌کرد یک موشک شلیک شده است.

-ظریف: این همان چیزی است که او گفته است.

-مجری: این هواپیما از فرودگاه بین المللی تهران برخاسته بود و در حال اوج گرفتن بود

-ظریف: بله. همه مسائل در رادار نشان می‌دهد که این هواپیما در مسیر عادی اش در حال اوج گرفتن بود. او گفت که پدافند دفاع هوایی تهران را هدایت نمی‌کرده بلکه اپراتور یک پدافند موقت بوده است.

-مجری: شما می‌گویید که این اشتباه یک فرد بوده است

-ظریف: این اشتباه یک فرد بوده است. -

مجری: یعنی او نباید مجوزی می‌گرفت؟

-ظریف: او باید مجوز می‌گرفت، اما او می‌گوید من در مقطعی قرار گرفتم که زمانی که دیدم یک موشک در حال هدف قرار دادن تهران است. ما باید بفهمیم چه اتفاقی رخ داده است. ما باید در ارتباط با این حادثه تحقیقاتی را انجام دهیم. ما همان طرفی هستیم که به سبب وقوع این حادثه آسیب دیده ایم. ما قربانی هستیم. ما در حال محاکمه یک سری افراد هستیم و تحقیقاتی را انجام می‌دهیم و در حال انجام دادن یک سری بازجویی‌ها هستیم. ما بیشتر از هر کسی دیگر به اطلاعات موجود در این جعبه سیاه نیاز داریم. ما کمک خواسته ایم. چرا آمریکا به ما کمک نکرده است؟ این یک موضوع انسانی است. چرا آن‌ها نرم افزارها را در اختیار ما قرار نداده اند؟ چرا آن‌ها تخصص‌های لازم را در اختیار ما قرار نداده اند؟ ما یک روز پس از وقوع این حادثه برای هم بوئینگ و هم ان تی اس بی نامه نوشتیم. ما برای فرانسوی‌ها نامه نوشتیم. ما برای کانادایی ها نامه نوشتیم و از آن‌ها خواستیم اطلاعات را در اختیار ما قرار دهند. ما از آن‌ها خواستیم تا نرم افزارها را در اختیار ما قرار دهند. ما از آن‌ها خواستیم تا سخت افزارها را در اختیار ما قرار دهند. شما می‌توانید در این روند مشارکت داشته باشید. ما از بوئینگ و ان تی اس دعوت کردیم تا در این تحقیقات مشارکت داشته باشند. چرا آن‌ها این چیزها را در اختیار ما قرار ندادند؟ آیا چیزی وجود دارد که آن‌ها می‌خواهند پنهان کنند؟ ما چیزی برای پنهان کردن نداریم، زیرا ما اعلام کردیم که این هواپیما به اشتباه سرنگون شده است. اما آیا چیزی وجود دارد که آن‌ها می‌خواهند پنهان کنند؟ این یک سوال است. من مرد تئوری توطئه نیستم، اما این سوال همچنان در ذهن من باقی است که چرا آن‌ها ابزارهای لازم برای خواندن محتوای این جعبه سیاه را در اختیار ما قرار نمی‌دهند؟ آیا چیزی در این جعبه سیاه وجود دارد که آن‌ها نمی‌خواهند ما بدانیم؟ این یک سوال مهم است.

-مجری: شما جعبه سیاه را دارید و نمی‌خواهید آن را به خارج کشور بفرستید و در عین حال خودتان هم نمی‌توانید محتوای آن را بخوانید. آیا قرار است این جعبه همچنان در آنجا باقی بماند.

-ظریف: بله همچنان در اینجا باقی خواهد ماند. این جعبه سیاه در دسترس همه طرف‌های این حادثه قرار دارد از جمله آمریکا که کشور سازنده این هواپیما محسوب می‌شود...

-مجری: اکنون که ما در اینجا نشسته ایم هیچ کسی در حال کار کردن بر روی آن نیست؟

-ظریف: ما جعبه سیاه را بدون حضور همه طرف‌های ذینفع دست نمی‌زنیم.

-مجری: اگر من یکی از افرادی بودم که یکی از عزیزان خود را در این حادثه از دست داده بود، به شدت نگران و خشمگین می‌بودم.

-ظریف: من به شدت خشمگین هستم.

-مجری: یک جعبه سیاه وجود دارد که هیچ کسی نمی‌تواند آن را باز کند.

-ظریف: جعبه سیاه باز شده است.

-مجری: اما کسی نمی‌تواند اطلاعات را از آن استخراج کند.

-ظریف: هیچ کسی نمی‌خواهد به ما به عنوان کشوری که حق انجام تحقیق در این باره را داریم، ابزارهای لازم را بدهد. اجازه دهید بار دیگر این موضوع را تکرار کنم. ما اذعان کرده این موشک ما بود که سبب سرنگونی این هواپیما شد. اطلاعاتی که خانواده‌ها می‌خواهند بدانند در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت. اما ما به اطلاعات نیاز داریم. ما به اطلاعاتی در این باره نیاز داریم که چرا این اتفاق رخ داد؟ و آن‌ها از ارائه این اطلاعات به ما خودداری می‌کنند. ما حق دسترسی به این اطلاعات را داریم. ما یک حق قانونی، ما یک حق ملی و ما یک حق شخصی از سوی همه خانواده‌ها داریم. بیشتر این افراد خویشاوندانی نزدیک در ایرانی داشتند. ما به این خانواده‌ها و این افراد اجازه دادیم تا جنازه این قربانیان را به هر کجا که دلشان می‌خواهد ببرند. تنها ۱۲ جنازه از ایران خارج شده است البته بر اساس اطلاعاتی که من دارم. بعلاوه قربانیان اوکراینی که به کشورشان بازگردانده شدند. جنازه این افراد در ایران به خاک سپرده شد.

این بدان معناست که عزیزانشان در ایران هستند. آن‌ها شهروندان ما هستند و ما مسئولیت داریم تا به آن‌ها پاسخگو باشیم. چرا آمریکا مواد لازم، فن آوری، داده‌ها و نرم افزارها و کابل‌ها را در اختیار ما قرار نمی‌دهد تا ما بتوانیم این اطلاعات را بازخوانی کنیم؟ چرا آن‌ها می‌خواهند این جعبه را از ایران خارج کنند؟ چرا آن‌ها می‌خواهند این جعبه را از حوزه قضایی ما خارج کنند؟ چرا آن‌ها می‌خواهند آن را از دستان ما خارج کنند؟ چه چیزی در این جعبه وجود دارد که آن‌ها می‌خواهند پنهان کنند؟ این یک سوال بسیار بسیار مهم است. فکر می‌کنم آمریکا باید صراحتا اعلام کند. آن‌ها باید ابزارهای لازم برای خواندن داده‌ها را در اختیار ما قرار دهند. آن‌ها می‌توانند در این فرآیند حضور داشته باشند. آن‌ها می‌توانند به ایران بیایند و این تجهیزات را با خودشان بیاورند و خودشان محتوای این جعبه سیاه را بخوانند. اما این کار باید در حضور ما انجام شود.

ترجمه فیلم: ایران فرانت پیج
کد خبر 248026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =