قلعه رودخان و موزه روستایی هنوز در محاصره برف‌اند

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان نسبت به حضور گردشگران در مسیر قلعه رودخان گیلان و بالا رفتن به سمت قلعه هشدار داد.

ولی جهانی، با تاکید بر این‌که احتمال سقوط بهمن در مسیر بازدیدکنندگان از قلعه رودخان وجود دارد، توضیح داد: تعدادی از درختان در مسیر دسترسی به قلعه روی زمین افتاده‌اند، همچنین بارش برف به پنل‌های خورشیدی قلعه آسیب وارد کرده است. در این شرایط، میراث فرهنگی استان گیلان به مردم پیشنهاد می‌کند تا زمانی که شرایط به حالت عادی برنگشته است، از حضور در منطقه و بازدید از قلعه رودخان خودداری کنند.

او با تاکید بر این‌که امکان بازدید برای موزه میراث روستایی گیلان تا زمان برف‌روبی و باز گشایی مسیرهای بازدیدکنندگان امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: بازدید از سایر موزه‌های وابسته به میراث فرهنگی مانند موزه رشت و موزه چای لاهیجان فراهم است.

وی با بیان این‌که بارش بیش از یک متری برف در موزه روستایی گیلان در روزهای ۲۱ و ۲۲ بهمن باعث آسیب رسیدن به فقط ۳ بنای تاریخی از ۳۶ بنای تاریخی «موزه روستایی گیلان» شده است، افزود: این آسیب‌ها جزیی و بین ۵ تا ۱۰ درصد بوده است، و خوشبختانه ۳۳ بنای تاریخی موزه میراث روستایی گیلان سالم مانده‌اند.

معاون میراث فرهنگی استان گیلان، اما درباره‌ اظهارنظر مطرح شده مبنی بر «تخریب ۷۰ درصد ابنیه در موزه روستایی گیلان» در بارش برف چند روز گذشته گفت: فضاهای جانبی در این موزه مانند مسیرهای رفت‌وآمد، چپرها، لانه پرندگان و طویله‌ دام‌ها به دلیل داشتن سازه سبک و موقتی خسارت دیده‌اند،  اما از سوی دیگر این سازه‌ها به دلیل سبک بودن هرساله قابل احیاء هستند.

جهانی تاکید کرد: برنامه‌ریزی برای تعیین خسارت و مرمت از سازه ها در دستور کار معاونت میراث گیلان قرار گرفته است.

کد خبر 247989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =