گردشگری و سفر به املش؛ بهشت ییلاق گیلان کجاست؟

اَملَش نام شهری در گیلان و در کنار رودخانه شلمان‌رود واقع شده است. املش ارتفاعات سرسبز و ییلاقات زیبایی دارد که گردشگران را به ویژه در فصول گرم به سمت خود می‌کشاند.  

برای رسیدن به گیلان سه محور شرقی، جنوبی و غربی وجود دارد. محور شرقی از چابکسر و شهرستان رودسر آغاز می‌شود. کسانی که از مازندران وارد گیلان می‌شوند در ابتدا وارد چابکسر، کلاچای، رودسر و سپس املش می‌شوند. البته باید بدانیم که چهار بخش کلاچای، چابکسر، رحیم آباد و رودسر جزو شهرستان رودسر محسوب می‌شوند. املش نیز جاذبه‌های گردشگری و دیدنی ویژه‌ای دارد.

سه‌شنبه‌بازار املش

اگر به بازارگردی و بازارهای محلی علاقه‌ دارید می‌توانید به سه شنبه‌بازار املش سری بزنید. این بازار هفتگی گرم و پررونق است. از انواع  سبزی‌های محلی گرفته تا صنایع دستی در بساط فروشندگان بومی یافت می‌شود.

سه‌شنبه‌بازار املش

سه‌شنبه‌بازار املش

عمارت عبدالعلی‌ خان‌ صوفی

عمارت عبدالعلی‌ خان‌ صوفی توسط حاج میرزا محمدعلی خان صوفی در شهرستان املش ساخته شده که در سال ۱۳۵۰ خورشیدی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است. این خانه ۱۸۶ سال قدمت و ۵ هزار مترمربع مساحت دارد.

عمارت عبدالعلی‌ خان‌ صوفی

عمارت عبدالعلی‌ خان‌ صوفی

تالاب زربیجار

در شهر املش تالابی زیبا به‌نام زربیجار قرار دارد که گیاهان مردابی و نیلوفرهای آبی آن در بهار و تابستان دیدنی هستند. طبیعت  اطراف این تالاب در فصل بهار می‌تواند برایتان آرامش‌بخش باشد. مسیر دسترسی به این تالاب از کمربندی املش است.

تالاب زربیجار

خصیب‌دشت

دهکده ییلاقی خصیب‌دشت یکی از زیباترین نقاط املش و گیلان است. جاده دسترسی به این منطقه ییلاقی پرپیچ و خم و در برخی نقاط خاکی است، اما این مسیر به دلیل جنگلی بودن بسیار دیدنی است.  اگر به چای خوردن علاقه دارید حتما سری به قهوه‌خانه‌های خصیب‌دشت بزنید. بهترین زمان بازدید از این ییلاق خوش آب و هوا بهار و به‌ویژه اردیبهشت است.

خصیب‌ دشت

خصیب‌ دشت

خصیب‌دشت

ییلاق هالی‌دشت یا هلودشت

اگر از قسمت غربی املش از پل این شهر عبور و به سمت روستای لات‌لیل، بلوردکان و پیمور حرکات کنید بعد از آن به دهکده ییلاقی هالی‌دشت می‌رسید. این منطقه بسیار زیبا و دیدنی است. اگر خوش شانس باشید می‌توانید اقیانوس ابر را نیز در این منطقه ببینید.

هالی‌دشت یا هلودشت

آبشار سیاه‌تاش

آبشار سیاه تاش در ۲۰ کیلومتری مرکز شهرستان املش در بخش رانکوه قرار دارد. بهترین زمان برای دیدن این آبشار بهار و تابستان است. این آبشار حدود ۵۰ متر ارتفاع دارد. برای رسیدن به این آبشار باید حدود ۲ کیلومتر در دل جنگل پیاده‌روی کنید.

چشمه لوزان

چشمه آب معدنی لوزان در ارتفاع دو هزار و ۱۴۴ متری از سطح دریای آزاد قرار دارد. چشمه با سیمان مهار شده و برای استفاده از آب آن لوله‌های آب درنظر گرفته شده است. مسیر دسترسی به این چشمه چندان مناسب نیست.  

روستای تاریخی و میل اُمام

میل امام مربوط به پیش از اسلام و در روستای تاریخی اُمام واقع شده است. این اثر در سال ۱۳۸۰ یبه ثبت ملی نیز رسیده است.  این میل استوانه‌ای شکل در بلندترین نقطه کوه سومان‌سرا و در ارتفاع ۲۰۰۰ متری سطح دریا قرار دارد.

میل اُمام

خانه گوهر تاج‌ خانم

خانه گوهرتاج‌خانم از عمارت‌های قدیمی گیلان در خیابان رهبری و در بافت قدیمی املش واقع و در سال ۱۳۱۰ ساخته شده‌است. اما متاسفانه بنای تاریخی گوهرتاج املش در آتش سوخت.

کد خبر 247926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =