برج طغرل کج نشده است؟ | مقصر کدام است؛ مترو یا خالی شدن منابع آب زیر زمینی؟

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران اعلام کرد که برج طغرل کج نشده است، اما سازمان میراث فرهنگی باید با استفاده از دستگاه‌های مخصوص، نظر نهایی خود را در این مورد اعلام کند.

حسن خلیل‌آبادی صبح امروز پیش از آغاز جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران در مورد شایعاتی مبنی بر تعطیل شدن برج طغرل در شهر ری، گفت: برج طغرل کج نشده و همان‌طور که بوده، مانده است.

وی با بیان این‌که چندی پیش سازمان میراث فرهنگی در نامه‌ای عنوان کرد که برج طغرل کج شده است، اظهار کرد: البته معتقدیم که باید سازمان میراث فرهنگی با استفاده از دستگاه‌های مخصوص سریعا بررسی‌های لازم را انجام دهد، اما به نظرم این برج کج نشده است.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با بیان این‌که برخی‌ها عنوان کرده‌اند که چون چشمه علی خشک شده، شاهد کج شدن برج طغرل هستیم، اما آب که به چشمه علی برگشته است، گفت: با این حال از میراث فرهنگی می‌خواهیم که نظر قطعی خود را در این خصوص ارائه کند.

به گزارش شهرنوشت، رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران همچنین در جریان صد و نود و هفتمین جلسه شورای شهر تهران در خصوص کج شدن برج تاریخی طغرل به شهردار تهران تذکر داد و گفت: برج طغرل سازه‌ای با ویژگی‌های منحصر به فرد از دوران سلجوقیان و با قدمت هزار ساله است که انتشار اخباری مبنی بر کج شدن آن نگرانی‌هایی را بین شهروندان و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی ایجاد کرده است‌.

وی با اشاره به ساخت مجموعه رازی در کنار این برج، عبور تونل مترو و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و نشست‌های متعدد در منطقه، عنوان کرد: ضرورت دارد شهرداری تهران و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به اعزام تیم مشترک مهندسی مجهز به دستگاه‌های دقیق اندازه‌گیری این سازه و انجام بررسی‌های میدانی اطراف برج طغرل اقدام کنند.

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر افزود: این اقدامات باید در اسرع وقت و پیش از روی‌دادن حادثه صورت گیرد و نتیجه امر به اطلاع مسئولان و عموم برسد تا نگرانی‌ها پایان یابد.

برج طغرل

این در حالی است که چندی قبل روزنامه شهروند در گزارشی از کج شدن این برج خبر داده بود. در این گزارش آمده بود: برج طغرل، ‏بازمانده دوران سلجوقیان که روزگاری دور از حمله مغول‌ها در امان ماند، در چند سال گذشته بارها حریمش ‏شکسته یا تهدید شد. یک بار با مجتمع فرهنگی در نزدیکی‌اش، یک بار با کارگاه مترو و انفجار و حفاری و بار ‏دیگر با نشست زمین در دشت جنوبی تهران. این بار هم تصاویر تازه‌ای، این ‏بنای آجری را کج نشان می‌دهد، انگار که خمیده شده و فرونشسته است. مسئولان میراث فرهنگی می‌گویند ‏به زودی کارشناسان را راهی این برج خواهند کرد و در صورت اطمینان از خطر، عملیات اضطراری‌شان آغاز ‏خواهد شد.‏

احمد ابوحمزه، ری‌شناسی است که از ٢٥‌سال پیش روی برج طغرل مطالعه کرده و اکنون در حال نوشتن ‏کتابی درباره این بناست. او درباره احتمالات مختلفی که می‌تواند استقامت برج را تحت‌ تأثیر قرار ‌دهد و آن را ‏مثل عکسی که تازه منتشر شده، کج کند، می‌گوید: «از هر طرف فشارهایی به برج وارد می‌شود. یکی از این ‏عوامل متروی در حال ساخت، حفاری‌های اطراف آن و انفجارها بیخ گوش برج است و دیگری ساخت‌و‏ساز فرهنگسرای رازی در کنار برج. از طرف دیگر خالی شدن آب‌های زیرزمینی این منطقه هم می‌تواند ‏نشست زمین را به دنبال داشته باشد.»

به گفته او در ١٠٠ متری و ٢٠٠ متری برج در برخی نقاط، ‏گودال‌هایی ایجاد شده و خاک نشست کرده است. «این نشست‌ها و خالی شدن منابع آب زیرزمینی به این ‏برج ضربه می‌زند.»‏

تهدید برج هزارساله ری با ساخت‌وساز مترو در حالی است که یک‌ سال پیش چشمه‌علی (چشمه سورن) ری ‏هم به دلیل حفاری‌های مترو از جوش‌وخروش افتاد. با این که چند هفته پیش خبر آمد که آب به چشمه ‏بازگشته اما هنوز جوشش آن شبیه گذشته نیست. ابوحمزه که دکترای تاریخ دارد، می‌گوید ضروری است ‏میراث فرهنگی این موضوع را پیگیری کند تا آب مانند گذشته در چشمه‌علی به جریان بیفتد.

به گفته او ‏حفاری‌های مترو به برج فشار می‌آورد و تهدیدش می‌کند و اگر این برج فروبریزد «مثل این است که هویت ‏این سرزمین فروبریزد؛ تمام سابقه و تاریخ و فرهنگ آن.»

این ری‌شناس در طول سال‌های گذشته، نظرهای ‏متفاوتی درباره برج طغرل داده است. نخستین‌ بار او بود که درباره کاربری این برج به‌ عنوان ساعت آفتابی ‏صحبت کرد. با شعف از برج طغرل می‌گوید؛ از ٢٤ پرک (ضلع) آن، از ضلع ششم آن که رو به قبله است، از ‏این که ٢٠ مترونیم از زمین ارتفاع دارد و هفت‌متر در درون زمین. «بعد از گنبد قابوس، که بزرگ‌ترین گنبد ‏آجری دنیاست، برج طغرل در پله بعدی است؛ چه از لحاظ قدمت و چه از لحاظ آجری‌بودن و چه ارتفاع.» ‏او می‌گوید میراث فرهنگی امکانات اندازه‌گیری و بررسی وضع برج طغرل را در اختیار دارد و این کاری ‏است که چند وقت یک‌بار انجام می‌دهد: «آنها می‌توانند زوایا را اندازه‌گیری کنند و به‌طور تخصصی ببینند ‏که آیا در حال کج شدن است یا نه. می‌توانند اندازه‌گیری‌های گذشته را مقایسه کنند و به نتیجه برسند و اگر ‏حتی به اندازه یک سانت تغییری در برج به وجود آمده، بفهمند و به همه اطلاع بدهند.»‏

کد خبر 247924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =