پای مسجد جامع گلپایگان از بند رهایی یافت

اصفهان رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان گفت: ساخت و ساز غیرمجاز در حریم بلافصل مسجد جامع گلپایگان انجام شده بود و طبق قانون هرگونه ساخت و ساز در حریم بناهای تاریخی ممنوع است.

از سال ۱۳۹۴ تاکنون ضلع شرقی مسجد جامع گلپایگان که یادگار دوران سلجوقیان است و در معرض دید رهگذران قرار دارد پشت ساختمان‌هایی نیمه‌کاره قرار گرفته بود، اما نهایتاً روز گذشته (شنبه ۱۲ بهمن) با تخریب این مغازه‌ها، پای مسجد جامع گلپایگان از بند رهایی یافت تا بعد از سال‌ها یک‌بار دیگر نفس تازه کند.

مصطفی قانونی اظهار کرد: مسئله مغازه‌هایی که در ضلع شرقی مسجد جامع گلپایگان حدود ۴ سال پیش ساخته شده بود را پیگیری کردیم و نهایتاً رأی قطعی دادگاه تجدیدنظر استان صادر شد و در حال تخریب و جمع‌آوری این مغازه‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه مرمت این ضلع از مسجد را انجام خواهیم داد تا در زمینه جذب گردشگر مؤثر واقع شود، ادامه داد: متأسفانه این ساخت و سازها علاوه بر نمای نامناسبی که برای مسجد جامع ایجاد کرده بود سبب شده بود آب ناودان‌های ضلع شرقی پشت مغازه‌ها قرار بگیرد و آسیب‌های جدی و ترک‌هایی در آن بخش ایجاد کند.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان گلپایگان گفت: این ساخت و ساز غیرمجاز در حریم بلافصل مسجد جامع گلپایگان انجام شده بود، طبق قانون هرگونه ساخت و ساز در حریم بناهای تاریخی ممنوع است ضمن اینکه مسجد جامع علاوه بر اینکه یک اثر ثبتی است، حریم آن هم ثبتی است بنابراین باید از سوی تمام دستگاه‌ها این حریم حفظ شود.

قانونی افزود: میراث مکلف شده است که هزینه پیمانکار این مغازه‌ها که حدود ۱۷۰ میلیون تومان است را پرداخت کند. همچنین نما و پیاده‌روسازی این منطقه را با همکاری شهرداری انجام خواهیم داد و فکر می‌کنم تا ایام نوروز حداقل یک نمای مناسبی را ایجاد کنیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 247839

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =