ترس در آسمان؛ از پرواز تهران به استانبول تا فرودگاه ماهشهر | مرور حوادث ناوگان حمل و نقل هوایی کشور در روزهای اخیر

حوادث هوایی در روزهای اخیر به خبری تکراری تبدیل شده است. پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی، نقص فنی هواپیمای تهران-استانبول، نقص فنی در پرواز گرگان و حالا خروج هواپیما از باند فرودگاه در ماهشهر تنها در چهار روز اتفاق افتاده است.

«آن بالا چه خبر است؟» سئوالی که این روزها، ماموران برج مراقبت از خلبانان تجاری و مسافربری در آسمان ایران می پرسند، افزایش ناگهانی حوادث هوایی در روزهای اخیر، نگرانی زیادی در بین مردم به وجود آورده، مسافرانی که کار و زندگی شان وابسته به سفر است و مجبورند با هواپیما سفر کنند.

افزایش ناگهانی حوادث هوایی در ایران، نشانه چیست؟ آیا قطعات فرسوده هواپیماها و تحریم صنایع هوایی توسط آمریکا باعث شده جان مسافران به خطر بیفتد یا اینکه خطای انسانی در کادر پروازی، ماموران برج مراقبت و کنترل زمینی یا شرایط جوی، یخ زدگی باند فرودگاه ها و عوامل دیگر، باعث شده است حوادث هوایی افزایش چشمگیر پیدا کند؟ امروز هم یک هواپیمای بوئینگ باریک پیکر MD۸۳ با ۱۳۶ مسافر و کادر پروازی از باند فرودگاه ماهشهر خارج شد و پس از آنکه ارابه هوایپما (چرخ‌های فرود) کنده شد، به فنس های انتهای باند ۲۷۰۵ متری فرودگاه ماهشهر برخورد کرد و به میان اتوبان ماهشهر-اهواز رفت.

با این که سازمان هواپیمایی کشوری می گوید حال همه مسافران خوب است، ولی فیلم های منتشر شده از مسافران هواپیمایی کاسپین پرواز ماهشهر که با اضطراب فراوان، از تجربه وحشتناک خود می گویند، نشان می دهد شاید در ظاهر، خون از بینی کسی نیامده، ولی روان آنها به شدت دچار ضربه شده است. یکی از مسافران در بیان تجربه ترس آور خود از این فرود می گوید: هواپیما با سرعت بسیار زیادی در فرودگاه روی زمین نشست و اصلا ترمز نگرفت. پس از آن گویی به مانعی برخورد و سرعتش کم شد و بعد از باند فرود خارج شد و از فرودگاه بیرون رفت.


جزئیات تازه از خروج هواپیمای کاسپین از باند فرودگاه ماهشهر+ تصاویر | خلبان دیر لندینگ کرد؟


فیلم | خروج هواپیمای کاسپین از باند فرودگاه ماهشهر



 

این تجربه، عینا برای مسافران یک هواپیمای مشابه MD۸۰ که در دوشنبه گذشته در فرودگاه مشهد به زمین نشست، تکرار شده بود. آنها هم از فرود ناگهانی و ترمز شدید هواپیمای شیراز-تهران پس از فرود در فرودگاه شهید هاشمی نژاد سخن می گفتند و اینکه شدت فرود به حدی بود که هواپیما چند بار به سمت چپ و راست منحرف شد ولی نهایتا، این پرواز با کمال امنیت و سلامت، مسافران خود را به مقصد رساند.

علاوه بر این حوادث، دیروز یک هواپیمای مسافربری دیگر در گرگان دچار حادثه شد. کادر پروازی هواپیمای قشم ایر در فرودگاه گرگان پس از سوار کردن ۸۵ مسافر و آمادگی برای آغاز پرواز، متوجه شدند که یکی از موتورها دچار آتش سوزی در خروجی (back fire) شده است و بلافاصله با فرود در گرگان، هواپیما را تخلیه کردند.

دو روز پیش هم پرواز تهران-استانبول همه را جان به لب کرد. چون این هواپیما پس از بلند شدن از فرودگاه مهرآباد، ناگهان شروع کرد دور خود و بر فراز استانهای تهران و البرز پرواز کردن. حدود ۷ بار هواپیما مسیر بزرگی را در هوا پیمود تا اینکه شبکه های اجتماعی گفتند این هواپیما دچار کاهش ناگهانی ارتفاع شده و از صحنه رادارها خارج شده است. لحظاتی پس از آن، مشخص شد هواپیما توانسته مسافرانش را صحیح و سالم در فرودگاه مهرآباد پیاده کند.

سازمان هواپیمایی کشوری هم در اطلاعیه ای، نسبت به تکذیب خبر بسته نشدن چرخ های هواپیما توضیح داد و نوشت: نقص فنی کوچکی در این هواپیما باعث شده بود تا کادر پروازی با دور زدن روی تهران و کرج، سوخت هواپیما را مصرف و برای فرود، وزن پرنده را کاهش دهند و در نهایت، هواپیما بدون اینکه کوچکترین آسیبی به مسافران برسد، در مهرآباد پیاده شدند و با هواپیمای دیگری به مقصد خود در غرب ترکیه، رسیدند.

البته فیلم‌های منتشر شده از هواپیمای تهران-استانبول نشان می داد پوسته موتور سمت راست هواپیما آسیب جدی دیده و شعله آتش در میان آن، هویداست.

با به خیر گذشتن این سوانح و اینکه تاکنون خبری درباره تلفات و خسارات جانی در این سوانح مخابره نشده است، مسافران و خانواده نگران آنها نفسی به آسودگی کشیدند ولی امروز باز هم خبر نگران کننده دیگری در سایت‌های مربوط به صنعت هوانوردی کشور منتشر شد. تعداد زیادی از پروازهای داخلی به دلایل نامعلومی، لغو شده است.

از جمله پرواز شماره IRB۹۳۷ که قرار است در  ساعت ۲۲ از مبدا تبریز به مقصد تهران حرکت کند لغو شده است. همچنین پرواز شماره IRB۹۷۵ که ساعت ۱۱ صبح امروز از مبدا زاهدان به مقصد تهران باید حرکت می کرد، لغو شد. علاوه بر آن پرواز شماره TBZ۵۶۹۶ که ساعت ۲۱:۱۰ از مبدا آبادان به مقصد تهران حرکت داشت لغو شد.

پرواز دیگری از بندرعباس به تهران و از مشهد به شیراز هم لغو شد. پرواز دیگری از اهواز به تهران و دو پرواز از رشت به تهران هم لغو شده است که نشان می دهد موضوع لغو پروازها مسئله جدی برای حمل و نقل مسافران شده است.
منبع: خبرآنلاین
کد خبر 247773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =