روایت تصویری از قربانیان افغان سقوط هواپیمای اوکراینی | ۱۳ شهروند افغانستان که در هواپیمایی اوکراینی بودند را بشناسید

‏ روزنامه صبح کابل افغانستان شماره روز گذشته خود را به فاجعه سقوط هواپیمای اوکراین در تهران اختصاص داد. وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده که از ۱۳ شهروند افغانستان که در هواپیمایی اوکراینی کشته شده‌اند، ۶ نفر آنان تابعیت دوگانه افغانستان و سوئد را داشتند، ۳نفر شهروند افغانستان و آلمان بودند و ۴نفر دیگر نیز تنها شهروند افغانستان بودند.

این افراد برای دیدن خانواده، برگزاری مراسم نامزدی و... به ایران آمده بودند. روزنامه صبح کابل شماره امروز خود را به فاجعه سقوط هواپیمای اوکراین اختصاص داده است. «بی‌ارزش بودن انسان افغانستانی در گستره جهانی»، «مقصد و پرواز آسمانی شد» و ... از جمله تیترهای این روزنامه هستند. تصاویر صفحه اول روزنامه «صبح کابل» و تصاویری از مسافران افغانستانی که در سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در پرند جان باختند را ببینید:

مطهره احمدی

مطهره احمدی

رحیمه کاتبی و حسین رضایی عروس و داماد افغانستانی

رحیمه کاتبی و حسین رضایی عروس و داماد افغانستانی سانحه سقوط هواپیما که ساکن سوئد بودند و برای برگزاری مراسم نامزدی به تهران آمده بودند

زین العابدین سعادت

زین العابدین سعادت ۱۹ ساله برای دیدار بستگانش از سوئد به ایران آمده بود

سکینه احمدی با کودکانش مطهر احمدی و محسن احمدی

سکینه احمدی با کودکانش مطهر احمدی و محسن احمدی قربانیان سقوط هواپیما

شهرام تاجیک

شهرام تاجیک یکی از سرنشینان افغان هواپیمای اوکراینی

مهدی رضایی

مهدی رضایی، یکی از قربانیان افغانستانی سقوط هواپیمای اوکراینی

مهدی تاجیک

مهدی تاجیک ۲۱ ساله از سوئد برای دیدار خانواده‌اش به تهران آمده بود

مهدی محمدی

مهدی محمدی از قربانیان افغانستانی سقوط هواپیمای اوکراینی

بخشی از گزارش صبح کابل را بخوانید: 

مادری با دو کودکش؛ آرزوهایی که فقط آرزو ماند
سکینه احمدی، ۲۹ساله با دو فرزندش مطهره احمدی و محسن احمدی از قربانیان این حادثه اند.نرگس احمدی از وابستگان این خانواده می‌گوید که سکینه برای دیدن پدر و مادرش از آلمان به ایران رفته بود و این دیدار آخرین دیدار او با خانواده‌اش شد. نرگس می‌گوید: «سکینه برای فرزندانش آرزوها و برنامه‌ها زیادی در آینده داشت؛ اما این آرزوها فقط آرزو ماند.»
مطهره‌ی ۸ساله و محسن ۵ساله پس از وداع با پدربزرگ و مادربزرگ شان جهان را نیز وداع گفت.


مهدی محمدی؛ دانشجوی طب در سویدن
محمدی ۲۱سال پیش در ولایت دایکندی به‌ دنیا آمده بود. کودک بود که با خانواده‌اش به ایران مهاجر شد. او، چهار برادر و دو خواهر دارد. محمدی در سال ۲۰۱۳ به سویدن رفت و در آن‌جا پناهنده شد. دو سال مانده بود تا دوره‌ی تحصیل را در رشته طب به پایان برساند. او، یک ماه قبل برای دیدار با خانواده‌اش از مسیر اوکراین به‌ تهران رفته بود.


رحیمه کاتبی و حسین رضایی؛ پایان یک زندگی تازه
رحیمه از ولایت میدان وردک و حسین از هلمند بود. رحیمه در سال ۲۰۱۵ به سویدن رفت و ۳ سال بعد، او و حسین در مراسم جشن تولد یکی از دوست‌های مشترک شان، با هم آشنا شدند. خانواده‌ی حسین در تهران و نزدیکان رحیمه در کابل و تهران زندگی می‌کردند. رحیمه تنها عضو خانواده‌اش بود که از میان همه‌ی اعضا توانسته بود در سال ۲۰۱۵ در رساندن خودش به اروپا، موفق شود. متباقی اعضای خانواده رد مرز شده بودند.

آنان به دنبال فرصت بودند تا موضوع عشق شان را با خانواده‌های شان در میان بگذارند. سرانجام رخصتی جشن کریسمس به آنان فرصت داد که به ایران بیایند و جشن نامزدی شان را با خانواده‌ها و بستگان شان یک‌جا برگزار کنند. شش روز پس از جشن نامزدی و آغاز یک زندگی تازه‌ی که با خود هزار امید و آرزو را به همراه داشت، این حادثه رخ داد و لب‌خندهای عاشقانه‌یی دو عاشق را با خود به یغما برد.

شاید آن لحظه رحیمه و حسین به آینده‌هایی دور و نزدیک شان می‌اندیشدند؛ به فرزندانی که به دنیا نیامده بودند و به خانه‌ای که ساخته نشده بود؛ اما با این پرواز، خیال‌ها، رویاها و جسم آنان پرپر شد.


شهرام تاجیک؛ آرزوهایی کوچک و قلب پر از امید
شهرام ۲۱ساله یکی از قربانیان این حادثه است. شهرام یکی از نوجوانان افغان در سویدن بود که به سختی کار می‌کرد تا بتواند پول خرید بلیت هواپیما را به دست آورد و در سفری به ایران والدین خود را ببیند. مهرنوش، یکی از وابستگان شهرام در صفحه‌ی فیس‌بوکش نوشته: «او نه آقازاده بود و نه دارای تحصیلات بالا، فقط یک انسان بود با تمامی آرزوهای کوچک و قلبی پر از امید.»


زین‌العابدین سعادت؛ بعد از پنج سال دوری به دیدن پدرش آمد و دوباره به مقصد نرسید
سعادت در سال ۲۰۱۵ با تحمل مشقت‌های زیاد به سویدن پناهنده شد. به عنوان پناه‌جوی نوجوان بعد از یک و نیم سال، اقامت گرفت. او دوران کودکی را در افغانستان سپری کرد و مدتی را نیز در ایران مهاجر بود. عابدین ۱۹ساله، کوچک‌ترین عضو خانواده‌اش بود و بعد از پنج سال دوری از خانواده برای دیدن پدرش به ایران سفر کرد که دوباره به مقصدش نرسید.
 

مهدی تاجیک
مهدی ۲۱ساله در سویدن پناهنده بود و به دیدن خانواده‌اش به تهران آمده بود. او، پس از دیدار خانواده، دوباره قصد رفتن به سویدن را داشت؛ اما این حادثه منجر به مرگ او و آرزوهایش شد. وزارت خارجه‌ی افغانستان اعلام کرده که از ۱۳ شهروند افغانستانی که در هواپیمایی اوکراینی کشته شده ‌اند، شش تن آنان تابعیت دوگانه‌ی افغانستان و سویدن را داشتند، سه تن شهروند افغانستان و آلمان بودند و چهار تن دیگر نیز تنها شهروند افغانستان بودند.

کد خبر 247628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =