دَرَک بهشت زمینی چابهار؛ تلاقی کویر و دریا | کوه‌های مریخی و درخشش ستارگان در انتظار شما هستند

دَرَک یا اگر بخواهم کامل‌تر اسمش را بگویم، دَرَک زرآباد، واقع در  استان سیستان و بلوچستان،  شهرستان کنارک، بخش زرآباد، دهستان زرآباد شرقی، همسایۀ غربی شهرستان کنارک و همسایۀ شرقی منطقۀ آزاد چابهار است. دَرَک با منطقۀ آزاد چابهار ۱۷۰ کیلومتر و با شهرستان کنارک ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد. و طبق سرشماری انجام شده در سال ۹۵، ۴۴۹ نفر جمعیت دارد. دَرَک در لغت به معنی سکونت در کنار دره است.

روستای دَرَک در انتهای نقشه استان سیستان و بلوچستان و نزدیک مرز دریایی دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان و در حوزه بخش زرآباد شهرستان کنارک واقع شده است. تماشای زیبایی‌های این روستا هر گردشگری را به وجد می‌آورد و باید ساعت‌ها از دیدن آن لذت ببرد، چون مشاهده سواحل ماسه‌ای بدون سنگ در کنار کوه، جنگل و نخلستان جذابیت خاصی به این منطقه داده است.

جاذبه‌های درک

اگر عاشق در آسمان هستید، اگر عاشق آبی زنگاری دریا هستید، اگر عاشق درخشش طلایی رنگ شن‌های کویری هستید، حتماً به دَرَک بروید. دَرَک این هر سه را با هم دارد.

درخشش ستارگان در کویر

درک

سواحل درک

ساحل درک از دیگر سواحلی که می‌شناسیم متفاوت است. چرا؟ اولین دلیل اینکه شما در دَرَک ساحل شنی، ساحل صخره‌ای، ساحل ماسه‌ای و ساحل مرجانی را در فاصله‌ای نزدیک به هم می‌بینید که شاید دست‌کم در ایران دیگر چنین شگفتی نابی نصیب نگاه‌تان نشود. دوم اینکه سکوت، آرامش و بکری را فقط می‌توانید در دَرَک تجربه کنید. چون دَرَک هنوز برای بسیاری از دوست‌داران گردشگری ناشناخته است. پس شما پیشتاز خواهید بود.

و اما سومین دلیل آسمان پاک و صاف و پرستارۀ دَرَک است. شب کنار ساحل بنشینید و در آرامش به آسمان نگاه کنید. حتی یک لحظه‌اش را از دست ندهید. چون همان‌طور که می‌دانید در آسمان شهر ستاره‌ای دیده نمی‌شود. برعکس شهر و آسمانش در دَرَک نه تنها در بالای سر و در آسمان که زیر پا و در دریا هم می‌توانید ستاره ببینید.

البته شاید در تمام سال تماشای چنین شگفتی غریبی ممکن نباشد اما مطمئن باشید که اگر اواخر اسفند یا اوایل فروردین در دَرَک باشید حتماً پلانکتون‌های دریایی را خواهید دید. این پلانکتون‌ها شب هنگام روی سطح آب می‌درخشند، درست مثل ستارگانِ آسمان.

درخشش پلانکتون‌های دریایی

عجایب درک

اما زیبایی‌های درک به همین‌جا ختم نمی‌شود. به آنچه ذکر شد کوه‌های مینیاتوری یا مریخی، باغات موز و میوه‌های گرمسیری، انواع درختان گرمسیری و از همه جالب‌تر چاه های آب شیرین و زلال را نیز اضافه کنید. درواقع وجود همین چاه‌های آب زلال است که باعث شده این درختان برویند و پوشش گیاهی خاص این منطقه شکل بگیرد.

یکی دیگر از عجایب طبیعت در دَرَک خاصیت درمانی شن‌های کنار ساحل دَرَک و تپه‌های ماسه‌ای و رمل‌های سفید است. شاید باورتان نشود اما برای درمان دردهای عضلانی و استخوانی می‌توانید روی این شن‌های طلایی درخشان حساب کنید.

درک

کوه‌های مریخی در روستای درک در چابهار

به طور حتم تا به حال در مورد شباهت کرۀ زمین با مریخ بسیار شنیده‌اید. ما آدم‌ها قرار است بعد از اینکه زمین را به طور کامل درنوردیدیم به مریخ سفر کنیم و همان جا ساکن شویم تا باز سیارۀ تازه‌ای را کشف کنیم و احساس کنیم که می‌توانیم بر فراز آن نیز به حیات ادامه دهیم. کوه‌های مریخی در منطقۀ چابهار و در روستای درک حاصل رفاقت باد با خاک و زمین هستند. خاک بدون هیچ گونه مقاومتی خودش را به دست باد سپرده است و حتی گاهی خشونتش را پذیرفته است. باد با هنرمندی تمام با سرانگشتان باظرافت خود بر سطح خاک به معرق‌کاری پرداخته است. اگر فرصتی پیش آمد و توانستید از تنگناهای زندگی حتی برای چند روز رها شوید و راهی دیار بکر درک شوید بدون تعلل و تأمل یک روز کامل از سفر پرهیجان و طلایی رنگ خود را به کوه‌های مریخی اختصاص دهید.

کوه‌های مریخی در درک چابهار

طبیعت در درک

دقت کرده‌اید! تاکنون هرچه از دَرَک گفته‌ایم از طبیعت بوده است. دَرَک یعنی طبیعت؛ یعنی طبیعت بکر و دست نخورده یا به عبارتی دیگر می‌توان گفت درک یعنی تکه‌ای از بهشت خداوند که هنوز آدمی در آن دخل و تصرف زیادی نداشته است و زیبایی‌های آن را دستخوش تغییر و دگرگونی نکرده است و از آن مهم‌تر اینکه دَرَک همچنان پاک و به دور از آلودگی به سر می‌برد و این در حالی است که سایر سواحل به قدری گرفتار آلودگی و زباله هستند که سخن گفتن از زیبایی‌های طبیعی را به تعویق می‌اندازند.

پس لازم است در حفظ زیبایی و طبیعت درک کوشا باشیم. به درک سفر کنیم. از طبیعت بی‌مثال آن بهره‌مند شویم. اما به آن آسیب وارد نکنیم.

تفریحات جذاب در روستای درک

در پاسخ به این سوال که دَرَک چه تفریحاتی دارد باید از موج‌سواری، قایق‌سواری، شنا و ورزش‌های آبی ساحلی نام برد. که همه تفریحاتی پرهیجان هستند و طرفداران خاص خودشان را دارند. البته لازم است بدانید که رعایت ایمنی به عهدۀ خود شماست. اگر واقعاً در این موارد مهارت دارید دل به دریا بزنید، در غیر این صورت با خطر مواجهید.

درک

راهنمای سفر به درک

شما می‌توانید زمینی یا هوایی به دَرَک سفر کنید. اگر زمینی سفر می‌کنید در طول مسیر از دو بندر مهم چابهار و بندرعباس عبور می‌کنید و می‌توانید از زیبایی بی‌نظیری که در مسیرتان خودنمایی می‌کند بهره‌مند شوید. اگر هوایی سفر می‌کنید می‌توانید از فرودگاه کنارک چابهار که در فاصله ۱۳۵ کیلومتری این روستا واقع شده است استفاده کنید.

کد خبر 247625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =