نقش کلیدی ثبت ملی کلوچه ملایر در چرخه اقتصادی و رونق گردشگری

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر گفت: ۹ دی ماه در نشست شورای عالی ثبت ملی که با حضور ۹ استان کشور در تهران برگزار شد، کلوچه ملایر به عنوان یکی از میراث ناملموس کشور به ثبت ملی رسید.

چمدان - ابراهیم جلیلی ، با بیان اینکه ابلاغ رسمی هنوز صورت نگرفته و به محض امضای وزیر میراث فرهنگی و ابلاغیه آن، ما اقدامات راهبردی لازم را در این زمینه انجام می دهیم، به نقش کلیدی ثبت ملی کلوچه ملایر در چرخه اقتصادی و رونق صادرات، گردشگری و اشتغالزایی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶۵ واحد کلوچه پزی در سطح روستا و شهرهای ملایر مشغول فعالیت هستند، ادامه داد: در هر کدام از این واحدها بین سه تا نفر ۱۲ مشغول به کار شده اند.

جلیلی با اشاره به اینکه حرفه کلوچه پزی در ملایر به طور مستقیم برای ۳۰۰ نفر و به طور غیرمستقیم برای ۶۰۰ نفر اشتغالزایی داشته است، اظهار کرد: در مناسبت های مختلف گردشگران و مسافرانی که به ملایر سفر می کنند، یکی از خریدهای اصلی خود را معطوف به کلوچه ملایر کرده و فروش بسیار خوبی دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر ثبت ملی برند کلوچه ملایر را به فال نیک گرفت و گفت: به محض ابلاغیه از سوی وزیر با همکاری فرمانداری و اتحادیه صنوف وابسته، کار تبلیغات، ساماندهی و برنامه ریزی لازم در این راستا را آغاز می کنیم.

وی با اشاره به اینکه صادارت این محصول به طور قطع بازار خوبی به همراه دارد، افزود: باید شرایط و زیرساخت های لازم در این زمینه فراهم شود همچنین می توان با بهره گیری از سوغات دیگر مثل شیره، کشمش، گردو، عسل و ... کلوچه های متنوع با کیفیت بالا را تولید کرد که بازارپسند باشند.

جلیلی با بیان اینکه در روند این ثبت ملی، ما پخت کلوچه دستی را در دستور کار قرار دادیم نه کلوچه های ماشینی، گفت: در جلسه تخصصی تهران ۱۰ پرونده میراث معنوی استان همدان برای ثبت ملی تهیه شده بود که با دفاع کارشناسان مربوطه هر ۱۰ پرونده به ثبت ملی رسید و پرونده شیوه پخت کلوا یا کلوچه ملایر در شورای ثبت آثار ملی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تأیید شد و به زودی حکم آن ابلاغ می شود.

منبع : ایسنا

کد خبر 247590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =