سپردن امور نمایشگاه‌ های خارجی به بخش خصوصی؛ تهدید یا فرصت؟

عباس مهدوی: حضور در نمایشگاه های خارجی یکی از رویکرد های مهم کشورهای دنیا برای معرفی داشته ها و جاذبه های شان به شمارمی رود.

نمایشگاه های مرتبط با صنعت گردشگری، همواره مورد توجه فعالان این عرصه و شناخت از بازارهای هدف محسوب می شوند. حتی کشورهای صاحب نام و گردشگرپذیر دنیا هم از این نمایشگاه ها غفلت نمی کنند و می کوشند تا با خلاقیت و نوآوری توجه جهانی را به خود معطوف کنند.

جمهوری اسلامی ایران هم در سال های اخیر به این رویدادها توجه داشته و براساس تقویم نمایشگاه های گردشگری و صنایع دستی ،زمینه حضور فعالان گردشگری و هنرمندان صنایع دستی را در نمایشگاه ها فراهم کرده است.

دستاوردهای این حضور را نمی توان کتمان کرد و نادیده انگاشت اما می توان اذعان داشت که این حضور در حدوقواره ایران و فرهنگ غنی آن نبوده است.

عمده بار مالی این نمایشگاه ها بر دوش بخش خصوصی و هنرمندان صنایع دستی است و دولت تنها در حد هماهنگ کننده و ایجاد پایون ایران ظاهر شده است.

این در حالی است که گام نخست حضور در چنین رویدادهایی، معرفی ایران و تبلیغات موثر و متناسب با هدفی است که یک نمایشگاه بین المللی دنبال می کند.

معرفی شایسته و آبرومند ایران در نمایشگاه های بین المللی وظیفه اساسی وزارت گردشگری است که می بایست با همکاری وزارت خارجه و رایزنان فرهنگی محقق شود و بخش های خصوصی و فعالان گردشگری بازوان و حلقه های تکمیل کننده این پازل محسوب می شوند.

در سال های اخیر، کانون جهانگردی و اتومبیل رانی به نمایندگی از وزارت میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری عهده دار مدیریت نمایشگاه های گردشگری بوده است.

مجموعه ای که کوشید تا زمینه حضور موثر فعالان گردشگری را در ابعاد بین المللی فراهم کند و با وجود همه ی کاستی ها و افزایش نرخ ارز،به تجربیات ارزنده ای نیز دست یافت.

انتشار فراخوان انتخاب مجری برگزاری نمایشگاه های خارجی از سوی شرکت مادر تخصصی توسعه ایران گردی و جهان گردی به نمایندگی از وزارت میراث فرهنگی، موجب نگرانی فعالان گردشگری و رسانه ای شده است.

این شرکت از مجریان نمایشگاهی،شرکت ها،موسسات ،دفاترخدمات مسافرتی و تشکل ها و صنوف با توجه به سوابق ،تجارب ، استطاعت مالی و فنی، دعوت به همکاری کرده است.

آنچه شرکت توسعه ایران گردی و جهان گردی از آن غفلت کرده نادیده گرفتن ذات حضور در این رویدادهای فراملی است.

اطلاع رسانی و تبلیغات هدفمند و کاربردی ایران و داشته هایش محور اصلی و اساسی تمامی این نمایشگاه هاست.

تجربه نشان داده که بخش خصوصی مطابق با اهداف و درآمدهای خود وارد این عرصه می شود و نگاه کلان و دراز مدتی به این عرصه ندارد.

مروری بر نمایشگاه های پیشین بیانگر این مهم است که بخش خصوصی هنوز با بازارهای بین المللی ،علایق و سلایق بازارهای هدف آشنا نیست و درک درستی از بازدیدکنندگان نمایشگاه های گردشگری ندارد.

این وظیفه حیاتی بر عهده دولت و شرکت های زیر مجموعه وزارت میراث فرهنگی است و سپردن تمامی امور یک نمایشگاه خارجی به مجری خصوصی، مسیر نادرستی است که ماحصلی جز دفاع بد از ایران وخروج ارز از کشور به دنبال نخواهد داشت.

منبع : توریسم آنلاین

کد خبر 247587

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =