ریل ماشین دودی دوره قاجار در شهرری مرمت می‌شود

اسفند ماه سال گذشته، شهرداری در زمان انجام عملیات عمرانی در خیابان فداییان اسلام و مقابل امامزاده عبدالله شهر ری، به حدود ۴۰ متر از ریل ساده‌ قطار برخورد کردند.

به اعتقاد کارشناسان میراث فرهنگی این ریل را به عنوان اولین ماشین دودی تهران یعنی همان «نخستین خط تراموای تهران» می‌دانند که سال ۱۲۶۱ خورشیدی در دوره ناصرالدین شاه ساخته شد و امتیاز آن را یک مهندس فرانسوی به نام «مسیو بواتال» به نمایندگی یک شرکت بلژیکی از ناصرالدین شاه گرفت.

امیر مصیب رحیم زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اعتبار ۶۰ میلیون تومانی این طرح از سوی شهرداری منطقه ۲۰ (شهرری) تامین شده است، اظهار داشت: همزمان با انجام عملیات عمرانی در پیاده ‌رو خیابان فداییان اسلام در شهر ری و مقابل امامزاده، پایه ‌های ریل ماشین دودی دوره قاجار به مساحت حدود ۴۰ متر نمایان شد.

وی افزود: با توجه به اهمیت آثار تاریخی باید مسیر و ریل ‌های مشخص شده مرمت شود که بر همین اساس میراث فرهنگی با مساعدت شهرداری نسبت به مرمت ریل ماشین دودی اقدام کرده است.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ری خاطرنشان کرد: آثار تاریخی نشانگر هویت و اصالت هر منطقه بوده و به همین دلیل اهمیت و توجه به بناها و آثار تاریخی از اولویت های مهم و مورد تاکید به شمار می‌رود.

این مسئول ادامه داد: اقدامات لازم برای مرمت و بازسازی این اثر تاریخی ادامه خواهد داشت و با توجه به اهمیت منطقه ری و آثار تاریخی آن، میراث در راستای حفظ تمامی آثار تاریخی ری تمام توان خود را بکار گرفته است.

شهرستان ری به لحاظ موقعیت جغرافیایی در ناحیه دشت قرار گرفته و کوه بی بی شهربانو و آراد به عنوان مظهر استواری و تپه چشمه علی یکی از قدیمی ترین آثار باستانی شهرری به عنوان شاخص در علم باستان شناسی در زمینه گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است.

وجود ۱۹۸ اثر باستانی بیانگر میراث با ارزش فرهنگی این شهرستان است از جمله برج و باروی ری شهر باستانی مامورین، برج طغرل، آتشکده تپه میل، قلعه دیر و ... وجود ۳۲ بقه متبرکه از جمله حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) (سالانه بالغ بر ۱۱ میلیون زائر دارد) وامامزادگان مجاور و مقابر عالمان و مشاهیر دین علم ادب همچون محمد بن زکریای رازی، شیخ صدوق، شیخ ابوالفتح رازی و شیخ کلیتی که نشان از جایگاه والای تاریخی ری دارد.

کد خبر 247432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =