ساخت کانال استانبول در کنار تنگه بُسفُر | استانبول سه ‌پاره می‌شود | اهمیت اقتصادی کانال جدید استانبول برای‌ گردشگری‌ چیست؟

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در جمع بازرگانان و کارآفرینان در استانبول گفت: روند احداث پروژه کانال استانبول با انجام مناقصه این پروژه طی هفته‌های آینده آغاز خواهد شد. این طرح، ایده یک هفته و یکسال نیست، بلکه به اواخر ریاست بنده در شهرداری استانبول برمی‌گردد. به هدف خود برای ساختن ترکیه بزرگ‌تر و قدرتمندتر نزدیک‌تر شده‌ایم.

کانال استانبول به طول ۴۵ کیلومتر برای اتصال دریای مرمره به دریای سیاه ساخته خواهد شد. بنا بر اسنادی که توسط وزیر محیط زیست منتشر شده است، عمق این کانال ۲۵ متر و عرض آن بین ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ متر خواهد بود.

دولت ترکیه قصد دارد در اطراف کانال جدید یک پروژه شهرسازی را نیز به اجرا بگذارد. این پروژه شامل بخش‌هایی مانند ساخت شمار قابل توجهی مجتمع مسکونی در کناره کانال می‌شود. برخی از کشورها همچون قطر از علاقمندی خود برای سرمایه گذاری در این پروژه خبر داده‌اند.

کانال استانبول

قرار است این پروژه که با بیش از ۱۰ میلیارد یورو هزینه به گران‌ترین پروژه در تاریخ این کشور تبدیل شده، در سال ۲۰۲۳ میلادی به پایان برسد.

این کانال عریض در بخش اروپایی استانبول قرار دارد و با ساخت شهرک‌های اطراف آن به مفهوم کامل یک پروژه بزرگ ترانزیتی، مسکونی، گردشکری و امنیتی به شمار می‌رود. از سوی دیگر با ساخت این کانال، شهر استانبول به دو شبه جزیره آسیایی و اروپایی و یک جزیره در وسط دریا تبدیل خواهد شد که بیشتر اماکن تاریخی و توریستی استانبول در این جزیره باقی خواهند ماند.

کانال استانبول

قرار است این پروژه که با بیش از ۱۰ میلیارد یورو هزینه به گران‌ترین پروژه در تاریخ ترکیه تبدیل شده در سال ۲۰۲۳ میلادی به پایان برسد.

اهمیت اقتصادی کانال جدید استانبول با کانال فعلی بسفر قابل قیاس نیست. پیش بینی شده این میزان در کانال استانبول به ۲۰۰ هزار کشتی در سال افزایش یابد که به معنای چندبرابر شدن درآمد دولت ترکیه ناشی از حمل و نقل بین‌المللی در این کانال است. این سودآوری علاوه بر مزیت‌های ناشی از گردشگری و ساخت شهرک‌های گردشگری در کنار این کانال خواهد بود که با اجرایی شدن آن سهم صنعت گردشگری در خزانه دولت را چندبرابر خواهد ساخت.

استانبول

میلیاردها تن خاک چی می‌شود؟

از کندن کانال استانبول میلیاردها تن خاک حاصل باقی‌ می‌ماند که از آن در ساخت یک مارینای خیلی بزرگ و نیز در ساخت فرودگاه بین المللی غیرنظامی با ظرفیت ۶۰ میلیون مسافر که هنوز نامگذاری نشده استفاده خواهد شد و بقیه برای ساخت جزیره بزرگ مصنوعی در دریای مرمره استفاده می‌شود.

کد خبر 247425

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =