چطور ایموجی‌ به کشف معانی هیروگلیف‌ مصر باستان کمک می‌کند؟

شماری از پژوهشگران باستان‌شناس معتقدند استفاده از ایموجی، راهی است که می‌توان با آن اهمیت و معنای هیروگلیف‌های مصر باستان را به علاقمندان در دنیای مدرن توضیح داد.

موزه ای در بیت المقدس با برگزاری نمایشگاهی درصدد قیاس بین تصویرنگاشت های تاریخ باستان با تصاویر دنیای امروزی برآمده است. شرلی بن دور ایویان (Shirly Ben-Dor Evian) پژوهشگر و متصدی برگزاری این نمایشگاه به خبرگزاری فرانسه گفت: معمولا توضیح در مورد نحوه استفاده از هیروگلیف به عنوان دستخط، برای من سخت بوده است. اما این فکر به ذهنم خطور کرد در حال حاضر این کار آسان تر شده، زیرا ما با تصاویر می نویسیم، امری که از گستردگی بالایی برخوردار شده است.

تصویرنگاشت های زمان ما از جمله نمادهای قلبی و میمون های کوچک، از اواخر سال های ۱۹۹۰ به بحث و گفت و گوها در شبکه های اجتماعی و پیام های آنلاین روحی تازه دمیده اند.

به گفته بن دور ایویان، برخی از این ایموجی ها با هیروگلیف های مصر باستان، برابری می کند. وی افزود: شباهت هایی در طرح و اشکال وجود دارد که بسیار جالب توجه است، زیرا هزاران سال قدمت و اختلافات فرهنگی زیادی بین این دو سیستم وجود دارد.


 

تصاویر قوی‌تر از واژگان

در سیستم مصر باستان، هیروگلیف ها، صدای یک کلمه (آوانشان ها) را مشخص می کند یا در نقش طبقه بندی کننده گروه معنایی کلمه به کار می آید.

از سوی دیگر، ایموجی ها (شکلک ها) در مشخص کردن یک ایده، احساس یا یک موضوع، خودکفا هستند. به گفته بن دور ایویان، وقتی از نوشتار نشان داری استفاده می کنید، تصاویر قوی تر از واژگان عمل می کنند. وی به ایموجی تپانچه اشاره کرد که در سال ۲۰۱۶ شرکت اپل آن را جایگزین تفنگ آب پاش سبز رنگ کرد.
وی افزود: زمانی که شروع به تصویرسازی به جای نگارش می کنید، تصویر اسلحه  بسیار قوی تر و ترسناک تر از نگارش کلمه «اسلحه» است.

وی در عین حال یادآور شد استفاده از این تصاویر در دنیای مدرن، تفاوت چندانی با تصاویر دنیای کهن ندارد.

یک تفاوت بین این دو این است که امروزه کاربر به دلخواه خود ایموجی را انتخاب می کند، در حالی که در مصر باستان، استفاده از هیروگلیف به دلیل اعتقاد مصریان به تقدس آن، از قوانین سختی برخوردار بود.

منبع: ایرنا

کد خبر 247412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =