یلدا در سال ۲۰۲۱ جهانی می‌شود

جشن مردمی یلدای ایرانی با حضور علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد برگزار شد.

مونسان در این مراسم ضمن بازدید از غرفه‌های نمایشگاه برپاشده در این مکان تاریخی از کتاب «مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد» رونمایی کرد. 

این کتاب برشی زیبا از تاریخ معاصر ایران را در معرض دید مردم قرار داده است. انتشارات سفیران در ادامه نشر سلسله کتاب‌هایی در حوزه ایران‌شناسی این کتاب را منتشر کرده است و ترجمه آن به زبان انگلیسی نیز در دست تهیه است.

جشن مردمی یلدای ایرانی

جشن مردمی یلدای ایرانی

جشن مردمی یلدای ایرانی

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در این مراسم گفت: «یلدا شب کهن ایرانیان است و ما خوشبختانه همانند نوروز پرونده‌ای را برای آن تهیه کرده‌ایم که در فهرست آثار ملی ثبت شده و جزو میراث ناملموس ماست. این پرونده به یونسکو فرستاده شده وگرچه در کشورهای مختلف این مراسم انجام می‌شود، ولی این پرونده جزو سهمیه ملی ما قرار داده شد و انشاءالله در سال ۲۰۲۱ مطرح می‌شود.»

طالبیان تصریح کرد: «البته برای سال آینده چهار پرونده مشترک داریم از جمله پرونده مینیاتور با کشورهای ترک‌زبان، پرونده زیارت تادئوس با کشور ارمنستان، پرونده عود با کشور سوریه و پرونده جشن مهرگان با کشور تاجیکستان. بنابراین بسیاری از این جشن‌های ایرانی که جنبه آیینی دارند، خوشبختانه تا به امروز به دلیل اهمیت آن استمرار داشته و یلدا چون مقارن با موضوعات مختلفی توسط ایرانیان به‌ویژه خانواده‌هاست با آیین خاصی برگزار می‌شود.»

جشن مردمی یلدای ایرانی

جشن مردمی یلدای ایرانی

جشن مردمی یلدای ایرانی

منبع: میراث آریا

کد خبر 247400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =