لغو ویزای ایران، چینی‌ها را مشتاق کرد؟ / ویزای رایگان و پرواز مستقیم به ایران چقدر موثر بود؟

مدیر یک آژانس گردشگری در چین می‌گوید:‌ پس از لغو ویزای ایران، ترس و نگرانی چینی‌ها از آمریکا کم‌تر شده است.

اریک وو «Eric wu» حدود یک ماه پیش به ایران آمد، درست وقتی که رسانه‌ها از ناآرامی‌ها می‌نوشتند. شنیده بود ایران کشور ناامنی است، دوستان و همکارانش هم خبرهای خوبی از ایران به او نمی‌دادند. با این حال او و تعدادی از همکارانش از کشورهای اسپانیا، پرتغال، ایتالیا و پرو به دعوت یک آژانس ایرانی راهی تهران شدند و بعد هم به شیراز، یزد، اصفهان و کاشان رفتند. سفر آن‌ها حدود یک هفته طول کشید، قصدشان آشنایی با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و تجهیزات گردشگری ایران بود.

«وو» در آخرین ساعات حضورش در ایران، درحالی‌که یک هتل ۵ ستاره در تهران را ارزیابی می‌کرد تا شاید برای اقامت توریست‌هایش در نظر بگیرد، به ایسنا گفت: دیگران نظرات خوبی درباره ایران ندارند، با این حال ما به این کشور سفر کردیم تا آن را از نزدیک ببینیم، اتفاقا ایران را کشور خیلی امنی دیدیم. هیچ مشکلی در این‌باره وجود ندارد. شهرهای تاریخی زیادی هم دارد که با سلیقه گردشگران چینی هماهنگ است.

این توراپراتور چینی اضافه کرد: ما پیش از آن‌که اتفاقات سیاسی و اقتصادی در ایران رخ دهد، با برخی از آژانس‌های این کشور همکاری گردشگری داشتیم و هنوز هم داریم. بین دو کشور پرواز مستقیم وجود دارد و همین باعث می‌شود تردد مسافران چینی آسان‌تر باشد. به نظر می‌آید که مشکلی برای همکاری با ایران نداریم.

  «وو» درباره تاثیر لغو ویزای ایران در سفر چینی‌ها، به «فرمان ترامپ» که سفر بدون ویزا به آمریکا را برای برخی اتباع خارجی در صورت سفر به کشورهایی چون عراق، سودان و سوریه دشوار می‌کند، ‌ اشاره کرد و گفت:  زمانی که ویزا بین ایران و چین برقرار بود، خیلی‌ها به خاطر محدودیت‌هایی که ممکن بود هنگام سفر به آمریکا دچار شوند، نگران بودند و حتی می‌ترسیدند، طبیعتا ترجیح می‌دادند به آمریکا سفر کنند تا ایران. اما با لغو ویزای ایران و حذف مهر ورود، آن نگرانی‌ها از بین رفت، چینی‌ها حالا راحت‌تر به ایران سفر می‌کنند، مخصوصا این‌که هزینه ویزا هم برداشته شده و بین دو کشور پرواز مستقیم وجود دارد. همین‌ها انگیزه زیادی ایجاد کرده است.

هرچند آمارها نشان می‌داد که سفر چینی‌ها به ایران در دو سال گذشته روند نزولی و رشدی منفی داشته اما معاون گردشگری کشور اعلام کرده که روند سفر چینی‌ها به ایران پس از لغو روادید مثبت شده است، به طوری که در سه ماه مرداد، شهریور و مهر (بعد از اجرای قانون لغو روادید) حدود ۱۴ هزار نفر چینی به ایران سفر کردند، درحالی‌که این آمار سال گذشته ۱۳ هزار نفر بود.

منبع: ایسنا

کد خبر 247398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =