بازار ۲۰۰ ساله فرش مشهد احیا می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از آغاز اجرای طرح احیای بازار تاریخی فرش مشهد خبر داد.

ابوالفضل مکرمی‌فر گفت: بازار تاریخی فرش مشهد با بیش از ۲۰۰ سال قدمت یکی از قدیمی ترین بازارهای این کلانشهر است.

وی افزود: این بازار تاریخی سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و از امروز مرمت بخشی از آن به صورت آزمایشی آغاز شده است.  

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان اینکه شهرداری مشهد و اداره کل میراث فرهنگی استان از اجرای این طرح حمایت می‌کنند ادامه داد: احیای این بازار طی یک سال انجام خواهد شد. وی گفت: در مدت اجرای طرح احیای بازار، کسبه آن نیز فعالیت خواهند کرد و مانعی برای کسب و کار آنها ایجاد نخواهد شد.

مکرمی‌فر افزود: بر اساس توافق صورت گرفته بخشی از هزینه‌ احیای این بازار را کسبه و بخشی را نیز شهرداری متقبل شده است. وی ادامه داد: بازار فرش مشهد سومین بازار تاریخی در استان خراسان رضوی است که احیا و مرمت می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان اینکه بازار سرپوشیده نیشابور در سال ۱۳۸۱ ثبت ملی شده است گفت: قدمت این بازار به دوران زندیه، صفویه و قاجاریه باز می‌گردد و بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد که احیا و مرمت شده است.

وی افزود: همچنین بازار سرپوشیده تاریخی سبزوار با قدمت بیش از ۵۰۰ سال مرمت و احیا شده و هم اکنون فعال است. مکرمی‌فر ادامه داد: ثبت و مرمت محورهای تاریخی و بازارهای قدیمی از سال ۱۳۷۵ در دستور کار قرار گرفته و در این راستا روند ثبت و مرمت بازارهای تاریخی خراسان رضوی نیز آغاز شده است.

بازار فرش مشهد

بازار فرش فروشان مشهد از بازارهای قدیمی این شهر است که جزئی از بازار بزرگ مشهد بوده است. بازار بزرگ مشهد در حاشیه حرم مطهر حضرت امام رضا (ع)  قرار داشت که بخش اعظم آن بعد از طرح نوسازی اطراف حرم مطهر رضوی تخریب شد.

بازار فرش فروشان قسمتی از همین بازار است که در میدان بیت المقدس (فلکه آب) واقع شده است. بنای این بازار قدیمی از خشت و گل بوده و سقف گنبدی شکل دارد.

این بازار تاریخی ۱۱۰ متر طول دارد و ۷۳ پلاک در آن شناسایی شده و راه دسترسی به حجره‌های آن از داخل دالان بازار است.

هم اکنون یک هزار و ۵۶۱ اثر تاریخی استان خراسان رضوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کد خبر 247348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =