مرمت حمام سنگی هزار ساله گیوی در اردبیل | آیا حمام گیوی قدیمی‌ترین حمام دنیا است؟

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کوثر از مرمت حمام سنگی هزارساله گیوی در این شهرستان خبر داد.

علی درویشی چهارشنبه ۲۰ آذرماه در بازدید از این اثر تاریخی تصریح کرد: حمام گیوی با قدمت هزار سال از آثار شاخص تاریخی کشور محسوب می‌شود.  دیوار محوطه حمام، کف‌سازی، تعویض پنجره آغاز شده و تاکنون عملیات مرمتی ۵۰ درصد پیشرفت دارد که تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

همچنین درویشی افزود در سال جاری از محل اعتبارات استانی به مبلغ ۴۰۰میلیون ریال این بنای تاریخی به وسعت ۱۰۰ متر مربع مرمت شد.

حمام سنگی

حمام سنگی (داش حامامی) گیوی در جنوب استان اردبیل و سمت شرقی شهر گیوی میان باغات و کنار رودخانه گیوی قرار گرفته است. این حمام یک اتاقک مربع شکل با ابعاد حدود پنج متر است که در دل کوهی سنگی کنده شده است و یک در ورودی دارد. در فضای طبیعی کوچک ۴۰ متر مربعی حمام سنگی، آب در سه نقطه از آن با درجه حرارت‌های متفاوت تراوش می‌کند. آب این حمام معدنی و برای رفع سنگ کلیه مفید است.

به درستی مشخص نیست این حمام دست کند چه زمانی ساخته شده است. می‌توان آن‌را با دخمه های سنگی بسیاری که در منطقه آذربایجان قرار دارند مقایسه کرد که اکثرا مربوط به دوره اورارتویی هستند. برای تعیین دوره تاریخی این حمام نیاز به کار کارشناسی ویژه ای است که تاکنون انجام نشده است. ولی شاید این حمام قدیمی ترین حمام دنیا باشد که هنوز هم از آن استفاده می‌شود و آب گرم دارد.

گیوی شهری است در بخش مرکزی شهرستان کوثر واقع در استان اردبیل.

حمان سنگی اردبیل

فیلمی کوتاه ببینید از حمام تاریخی گیوی:

کد خبر 247334

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ارش IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    0 0
    حمام های دوهزار ساله و بیشتر در بسیاری از مناطق اروپا با پیشینه رومی وجود دارند