سرنوشت قانون نظارت بر مسافرت‌های خارجی کارکنان دولت | نماینده مجلس: دولت با گرانی غافلگیرانه مانع سفرهای داخلی مردم شد؛ چرا دولتی‌ها باید خارج بروند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح اصلاح قانون نظارت بر مسافرت‌های خارجی کارکنان دولت موافقت کردند.

چمدان - علی اکبر عاشوری مدیر مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چندی پیش درباره وضعیت سفرهای زمینی مردم پس از گرانی بنزین گفت: بر اساس آخرین ارزیابی‌های صورت گرفته که میزان عبور و مرور را در ۱۰ روز پس از سهمیه بندی بنزین بررسی کردیم، تردد انواع خودروها در شریان‌های اصلی و جاده‌های کشور در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۶ درصد کاهش یافته است. در این ارزیابی نتیجه دیگری هم حاصل شد و آن این بود که میزان تردد خودروهای مختلف در این جاده‌ها نسبت به مدت مشابه قبل از اجرای سهمیه بندی بنزین حدود ۳۰ درصد کاهش یافته که البته ممکن است در هر دو مورد عوامل دیگری از جمله تعطیلی‌ها، شرایط آب و هوایی و ... نیز بر سفرهای بین شهری اثرگذار باشد.

علاوه بر کاهش قابل توجه سفرهای زمینی، افزایش قابل ملاحظه قیمت بلیت هواپیما و بلیت قطار و حتی اتوبوس در یکسال گذشته، مردم را در بدترین وضعیت گردشگری داخلی قرار داده است به طوری که خانواده‌ها دیگر توان یک سفر داخلی را نیز ندارند.

این در حالی است که دولت روحانی با افزایش عجیب و قابل ملاحظه عوارض خروج از کشور، حذف ارز مسافرتی و افزایش قابل توجه قیمت ارز مانع دیگری نیز برای سفرهای خارجی مردم ایجاد کرده است به طوری که سال به سال از این سفرها نیز کاسته شده اما سفرها و ماموریت‌های خارجی مدیران دولتی با بودجه دولت همچنان ادامه دارد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس تقاضای دو فوریت گروهی از نمایندگان برای بررسی طرح اصلاح قانون نظارت بر مسافرت‌های خارجی کارکنان دولت را بررسی کرده و در نهایت با دو فوریت آن مخالفت کردند. سپس با ۱۱۲ رای موافق، ‌۴۵ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع به یک فوریت بررسی این طرح رای مثبت دادند.

حسن کامران به عنوان نماینده‌ متقاضیان بررسی این طرح با اولویت گفت:‌ امروز بعضی از کارکنان دولت به سفرهای خارجی می‌روند اما هیات نظارت بر سفرهای خارجی کارکنان دولت از محل سفر و گزارش نهایی آن با خبر نمی‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد:‌ بر اساس این طرح همه‌ افراد ملزم هستند که اعلام کنند به کدام کشور سفر کرده و در  نهایت گزارشی از کار را ارائه کنند. در باب فوریت این طرح باید بگویم هر کجا که جلوی ضرر گرفته شود منفعت است. این گونه مشخص می‌شود که بیت‌المال در کجا خرج شده و آیا به نفع منافع ملی یا نظام بوده یا خیر.

هاجر چنارانی از دیگر نمایندگان موافق این طرح گفت:‌ در شرایطی که دولت به صورت غافلگیرانه وضعیت معیشتی مردم را سخت‌تر کرده است و مردم نمی‌توانند حتی به سفرهای داخلی بروند باید سفرهای کارکنان ارگان‌های دولتی نیز چارچوب مشخصی داشته باشد. ما به دنبال شفاف سازی هستیم و این درست نیست که هر هفته از چند وزارتخانه افرادی به سفرهای خارجی بروند.

علاء‌الدین بروجردی از دیگر نمایندگان موافق بررسی این طرح با دو فوریت نیز گفت: امروز همه می‌دانند که مهمترین مساله کشور اقتصاد است. در تمام کشورهای دنیا زمانی که با مشکل اقتصادی روبرو می‌شوند در مخارج زائد صرفه جویی می‌کنند. امروز باید ما نیز در هزینه‌کرد منابع کشور دقت بیشتری به خرج دهیم و هر شرکتی که قصد دارد با بودجه بیت‌ المال به سفرهای خارجی برود باید محل آن و گزارش نهایی را اعلام کرده و از هیات نظارت بر سفرهای خارجی دولت اجازه بگیرد.

کد خبر 247322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =