رونمایی قدیمی‌ترین نسخه روزنامه وقایع اتفاقیه | ویژگی‌های سومین روزنامه ایرانی

قدیمی‌ترین نسخه‌ روزنامه وقایع اتفاقیه در آستان قدس رضوی رونمایی شد.

چمدان - روزنامه وقایع اتفاقیه نخستین روزنامه رسمی کشور، دومین روزنامه فارسی و سومین روزنامه ایرانی است که برای نخستین بار در روز جمعه، پنجم ربیع‌الثانی برابر با ۱۸ بهمن ۱۲۲۹ شمسی و ۷هفت فوریه ۱۸۵۱ میلادی با عنوان "روزنامه اخبار دارالخلافه طهران" به همت "میرزا تقی خان فراهانی" و مدیریت "میرزا جبار تذکره‌چی" در تهران منتشر شد.

تعداد صفحه‌های این روزنامه چهار تا ۱۲ صفحه بود که به صورت نامرتب در فواصل زمانی منتشر می‌شد و اخبار داخلی شامل خبرهای مربوط به پایتخت، دربار و سفرهای ناصرالدین‌ شاه، عزل و نصب‌ها و اعطای مقام‌ها، نشان‌ها و امتیازات را پوشش می داد.

بخشی از درونمایه این روزنامه را "اخبار دارالخلافه" شامل می‌شده و در برخی شماره‌های آن نیز اعلان‌های رسمی دولتی با عنوان اشتهارنامه در ورقه‌ای جداگانه چاپ و همراه روزنامه، توزیع می‌شده است همچنین اخبار و رویدادهای شهرستان‌های ایران که در برخی از شماره‌های این روزنامه با عنوان "اخبار ولایات" منتشر می شده بخش دیگری از درونمایه این مطبوعه است.

بخش اخبار خارجی روزنامه وقایع اتفاقیه نیز حاوی اخبار مربوط به دگرگونی‌های سیاسی و اقتصادی کشورهای اروپایی و مقالات برگرفته از روزنامه‌های این کشورها با ترجمه روان فارسی بوده است.

روزنامه وقایع اتفاقیه از شماره ۴۷۴ به بعد به نام "روزنامه دولت علّیه ایران" تغییر نام داده و به ‌شکل روزنامه‌ای مصور چاپ و متشر شد.

سی و هفت شماره نخست این روزنامه ‌خطی است که به قلم میرزا عبدالله خلج نوشته شده و این نسخه‌ها تنها در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی وجود دارد که از این حیث منحصر به فرد است.

مدیر مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: از سال ۱۳۳۴ بیش از ۳۳ هزار عنوان نشریه در آرشیو مطبوعات کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شده است. آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی قدیمی‌ترین نسخه از روزنامه وقایع اتفاقیه را در اختیار دارد که در سال ۱۳۳۴ قمری وقف آستان قدس رضوی شده است.

وی اضافه کرد: حدود دو میلیون نسخه در حوزه نشریات به ویژه نشریات چاپی در این آرشیو گردآوری شده است که در فضایی به وسعت هزار مترمربع نگهداری می‌شود که از این تعداد، ۱۰ میلیون صفحه نشریه دیجیتال سازی شده که محققان برای دستیابی به آنها دیگر نیازی به مراجعه به کتابخانه ندارند.

کد خبر 247297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =